Gå til innhold

80% i 12 månder eller 100% i 10 månder???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på nav i dag å fått tak i søknad om foreldre penger...

Men er veldig usikker på hva jeg skal velge av dekningsgrad!!!

Hva lønner seg mest og hva synes dere er best? Er vel kansje best og være hjemme hos barnet lengst mulig eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stod litt om dette i avisen i går, faktisk, noen regnestykker og slikt.

Tror mange vurderer dette veldig ulikt, det er jo mange hensyn å ta.

Vi ønsker å ha mest mulig tid hjemme og har valgt 80%, og er så heldige at vi har mulighet for dette også økonomisk. Det syntes jo på kontoen når man går ned til 80% lønn...

Tror det beste rådet jeg kan gi deg er å sette opp et regnestykke for hvordan dere kommer ut i måneden ved 100% eller 80% lønn, så dere ser konsekvensen av å velge det ene eller andre. Husk at også hans lønn reduseres i hans permisjontid, samt å sjekke ut om arbeidsgiverne deres dekker full lønn, eller om dere får lønn inntil 6G fra NAV.

Skrevet

Hvilken avis var det??

Er det slik at viss jeg tar 80% så må samboern også gjøre det??

Han tjener 3 ganger mer en meg ca. men er det en max grense på hvor mye man kan få tro?

Skrevet

Vi har valgt 80% for å få være hjemme lengst mulig med lillegutt. Jobber i barnehage å ser at alt for mange småbarn begynner i barnehage. Sist gang hadde vi 100% og så det ble knapt med tid, og at hun begynte veldig tidlig til dagmamma.

Skrevet

Jeg ser jo på denne perioden som veldig verdifull siden det skjer så mye den første tiden... Men jeg må nok sette meg ned og regne litt på det ja...

Skrevet

Eller hva med 10 mnd med 100% og kanskje ta en mnd, to eller tre uten lønn? Hvis dere har mulighet til det. Man får uansett mer utbet. ved å velge 100% i 10 mnd enn 80% i 12 mnd.

Med forrigemann valgte vi 80% i 12mnd + at jeg skulle være hjemme ett år til uten lønn. Begynte i ny jobb ila det året så han begynte i familie barnehage da han var nesten 15mnd. Har selv jobbet i barnehage og synes noen er veldig små når de begynner, derfor jeg ville være hjemme lenger. Nå skal vi ha nr. 2, termin 2.mai, og nå har vi valgt 100% i 10 mnd + at jeg skal være hjemme ca 6 mnd uten lønn. Valgte 100% denne gangen fordi jeg kun har jobbet 60%. Uansett ville jeg vært hjemme til aug. 2008, men nå får vi i alle fall litt mer utbet. pr mnd det første året. Og de 6 mnd skal nok gå fint nå også, får jo litt i kontantstøtte, forhåpentligvis.

Skrevet

Vi har valgt 100 % lønn, og skal ha 2 mnd med permisjon etter det, da uten lønn selvfølgelig. Hvis du klarer/ har mulighet til å legge vekk penger så tror jeg det er dette som lønner seg. Jeg valgte dette alternativet etter at det var noen her inne på bim som hadde satt opp et regnestykke på det. Men vi MÅ jo legge vekk penger til de 2 mnd kommer. men det skal gå greit. For meg var det ikke aktuelt med kun 10 mnd. Blir altfor lite. De er jo såå små da!

Men er jo ikke alle som har den muligheten. så sånn er det jo bare! Lykke til med valget, syntes det er så mye kompliserte saker rundt dette og måten de forklarer det på gjør det jo ikke lettere for å si det sånn! Derfor veldig greit med oppdaterte sjeler på bim ;o)

Skrevet

Vi har tatt oss råd til 80 % i ett år, men mitt vikariat går ut i november, så jeg har ikke jobb å gå tilbake til så da var det greit å ha permisjon så lenge som mulig.

Skrevet

Det er riktig at mors og fars permisjon tilsammen er 10mnd eller 44 uker, men husk at i de fleste tilfeller mister man fedrekvoten som far evnt ikke kan bruke. Jeg fikk selv papirene fra NAV forleden og syntes det sto så uklart.For min del fikk jeg på 100% kun 38 uker og tenkte det måtte være feil, men så viser det seg at fars kvote på 6 uker kommer i tillegg.Jeg har ingen jobb å gå tilbake til, så da blir vi hjemme samtidig og min permisjon altfor kort.

Skrevet

Vi velger 12 måneder med 80%. Har termin i starten av Juni og er ganske garantert barnehageplass fra August, så dermed har vi uansett15 måneder før vi kan levere i barnehage, og dermed blir det LANG ferie og forhåpentligvis noe hjelpsomme foreldre i de siste sommer månedene før barnehagen starter opp. -Da er heldigvis barnet fått noen ekstra måneder på seg også, for banrehage fra 1 år er litt i tidligste laget. Med nummer 1, så brukte vi dagmamma første året, (hadde full permisjon da også) og det gikk veldig fint.

Skrevet

Regnet litt på det nå, og vi taper faktisk 12000 på å velge 80% lønn og full permisjon, men alternativet er at vi har 5 måneder uten barnepass og eventuelt uten lønn, og det klarer vi ikke dekke inn med ferie og hjelp av familien.. Ikke lett det her. Bør vel få ut fingeren ogs fylle ut papirene jeg også..

Skrevet

Vi skal ha 100%. Har snakket med ganske mange på jobben min og de har reknet på 80 og 100%

For oss taper vi på 80%, og det går jo ann å bruke ferien litt også.

Vi skal ta ut tidskonto. Tenkte de vil passe veldig bra for oss, da kan vi dele som vi vil, og jobbe litt innimellom.

Skrevet

100% hær og evt noen mnd uten lønn.. om jeg ikke melder meg arbeidsledig da jeg ikke har noe jobb å gå tilbake til..

mister ganske masse penger ved å velge 80% i 12 mnd enn 100% i 10 mnd.. er jo en grunn til at d står på søknaden at får mindre med å velge 80%

Skrevet

Jeg skal til trygdekontoret senere i dag, siden jeg har vært tilkallingsvikar og er sykemeldt de siste mnd så er jeg ikke sikker på hva jeg vil få utbetalt i mnd.. Så da skal ho hjelpe meg der nede å regne det for meg.. Har nemlig ikke fått sykepengene mine så aner ikke åssen de regner det ut..

Men vi kommer nok til "å ta oss råd" til å være hjemme 12 mnd..

Skrevet

samboern sin lønn blir redusert hvis du jobber/har mindre enn 75% stilling. det sa ei dame til meg på nav. det står forresten på veiledningen som du fikk med søknaden. siden jeg har 80% stilling så reduseres ikke min samboers lønn. sånn har jeg forstått det...

Skrevet

Her blir det 100% lønn og to mnd perm u/lønn. jeg tar ut åtte mnd og far tar ut fire mnd. da er baby ca 1år- så får vi se om far og jeg flekser litt på jobben for å være mer hjemme, eller om jeg går ned til 80% jobb en stund etter dette. det blir jo også ferie inni her så jeg tenker at det skal gå fint..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...