Micca81 Skrevet 28. mars 2007 #1 Skrevet 28. mars 2007 Jeg og samboer ble tidlig enige om at vi ønsket å dele permisjonen. I utgangspunktet skulle vi dele 50/50, men nå spurte jeg om vi ikke kunne gjøre så jeg fikk 60% og han 40%. Blir så usikker på når jeg er jobb klar igjen. Kan jo ta 3-4 måneder før jeg er klar for å jobbe 100%. Kroppen skal jo tilbake til sitt gamle jeg. Jeg er veldig glad for at han ønsker å gjøre det sånn, er jo bare rett og rimelig at vi deler synes jeg. Vi kommer nok til å dele permisjonen i 4 tenker jeg, og ha hver våres tørn. Men er det flere der ute som har tenkt på det samme? Hvordan deler dere opp, og når regner dere med at dere er jobb klare igjen?
##lykkeliten## Skrevet 28. mars 2007 #2 Skrevet 28. mars 2007 Heisann! Her i huset skal far ha all den permisjonen som ikke er obligatorisk min, jeg jobber som vikar, lita 20% helgestilling og 75% studier (med mye hjemmearbeid). Regner med at jeg ikke kommer til å ta noe særlig ekstra før oktober da er bebigullet ca3-4 måneder. ..det verste med denne løsningen er nok å klare å opprettholde melka, og sikkert litt styr for far som må komme med beibien til meg, hvertfall til jeg er blitt rutinert på pumping og flaska.. Det blir nok tøft å være en del borte, men slik som jeg ser det er far vel så egnet omsorgsperson som mor, og de båndene som de får anledning til å knytte så tidlig gjør det nok verdt det. Lykke til!
Lille Kamille Skrevet 28. mars 2007 #3 Skrevet 28. mars 2007 Heisann, Vi skal også dele persmisjonen sånn at han får en god del. Jeg tenkte jeg skulle være hjemme de første syv månedene så jeg blir ferdig med amming hele dagen, og så tar han resten. I tilleg har vi tenkt at han skal ta noen måneder ekstra med ubetalt permisjo (vi har begynnt å spare..) Jeg regner med at vi kommer ut med at jeg tar ca 7 måneder og at han tar ca 8 måneder av permisjonen.
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 28. mars 2007 #4 Skrevet 28. mars 2007 Vi venter vår første i midten av august, og er pr i dag begge i 100% stilling. Vår plan er at jeg tar ut 100% permisjon fram til nyttår 07, så tar vi ut gradert uttak etter nyttår, der jeg jobber 40% og han 60% (hhv 2 og 3 dager pr uke). I tillegg får han sine 6 uker med pappaperm, som han har tenkt å ta ut i to omganger, en treukersperiode i beg av mai, og siste ter uker helt på slutten, som vlir i aug/sept 2008. Planen er å ta ut 80% lønn, sånn at vi får 54 uker perm tilsammen Grunnen til at vi velger dette er at jeg ønsker å ha månedene fram til nyttår til å få hvilt ut, få kommet skikkelig i gang med ammingen, spesielt på nettene + at etter nyttår kan babyen så vidt begynne med fast føde i tillegg til amming. Da er det litt mindre styr for pappaen å mate de dagene jeg jobber. I tillegg til permisjonsukene har vi jo 5 uker ferie hver i år og 5 uker til neste år, som vi har tenkt å putte inn der det passer sånn etterhvert. VI kunne f. eks tenke oss lang juleferie sammen til jul i år + evt ta en sydentur eller noe våren neste år. Tror at vi med dette har funnet en løsning som også våre arbeidsgivere kan godta (de må jo godkjenne gradert uttak), siden han har velidg fleksibel jobb, og jeg jobber i flere mindre prosjekter som lett kan kombineres med 40% stilling. Skal ta kontakt med arbeidsgiver for å få klarlagt dette etter påske en gang Du spør om det kanskje kan bli tundt å gå fort tilbake i jobb igjen. Jeg velger å ha noen måneder å komme meg på, for jeg ser hvor hvardt svangerskapet har vært til nå for meg. I tillegg ser jeg for meg at babyen kommer til å trenge amming gjennom nettene de føste månedene, og at det da er ok at det er jeg som tar nattestell og heller kan sove litt om dagen. Vi ble enige om at vi skal dele masse, for det er jo begges barn, men at en del praktiske ting må komme i første rekke. Dessuten har vi avtale om at den som er hjemmeværende har ansvar for husarbeid, sånn at når den andre kommer fra jobb, så har den fri til å kose seg med babyen og få litt alenetid med lillegull hvis det er ønskelig. Viktig å ikke glemme at man har jo helger og ettermiddager sammen selv om man er i jobb Uff, ble litt langt dette, men måtte nesten det for å få fram alle sider. Masse lykke til i valget deres!
Micca81 Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2007 Takk, for svar. Det ble nok litt mye informasjon for meg når jeg var på møte hos trygdekontoret, men betyr dette at jeg kan være hjemme f. eks. 4 måneder, og så kan vi dele slik at far jobber 3 dager i uka og jeg 2? Vi har også tenkt å ta ut 80% på 54 uker, og i tillegg til det har vi da 5 uker ferie hver? Stemmer det? Må bare få alle brikker på plass her....
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 28. mars 2007 #6 Skrevet 28. mars 2007 Ja, det er ikke noe problem å ta ut gradert uttak (før het det tidskonto) på bare deler av permisjonen. Det gjør vi - først har jeg 100% perm i ca 4 måneder, så deler vi 40/60. ' Tror eneste kravet for gradert uttak er at man tar ut minimum 12 uker som gradert uttak. I tillegg må arbeidsgiverne deres begge godkjenne deres plan for gradert uttak (tidsperiode, 5-andel for jobb osv), men tipper det går i orden de fleste tilfeller, da dere har lovmessig rett på gradert uttak Ja, dere har jo rett på ferie selv om du/dere er i permisjon, så dette kommer i tillegg til de 54 ukene. Tar du ut ferie i permisjonstiden så "stopper" permisjonen i de ukene du tar ferie. Da får du feriepenger i stedet for permisjonspenger, på samme måte som du får feriepenger i stedet for lønn når du er i ordinært arbeid. Har du sjekket www.nav.no. Det står ganske greit der, men en må holde tunga rett i munnen når en leser Hjelper å lese det flere ganger med litt tid inni mellom. Flere ting har falt på plass for meg etter å ha lest det noen ganger. Bare å spørre mer hvis du lurer.
CAT77 Skrevet 28. mars 2007 #7 Skrevet 28. mars 2007 Hei! Vi skal dele permisjonen på totalt 54 uker 80% lønn. Jeg skal ha 34 uker totalt og han skal ha 24. Jeg tar de første 4 mnd etter fødsel og så skal jeg jobbe fullt i 2 mnd siden det er høysesong på jobb. Etter det skal vi dele litt uke for uke. Jeg har en fleksibel jobb med mulighet for hjemmekontor, så vi får det nok til.....! Synes uansett det er viktig at mannen min får masse tid alene sammen med lillepiken som kommer. Til nå har jeg hatt et veldig lett svangerskap. Vet at det blir tøft med amming og nattevåk, men det får vi ta når det kommer.
smillas Skrevet 28. mars 2007 #8 Skrevet 28. mars 2007 Jeg får de første 4, 5 månedene og han får de neste 7,5 månedene, + ferie. Med 2 timer ammefri hver dag håper jeg at det skal gå bra. Syns det er fint med en mann som vil ha permisjon. Har to venner som nå skal dele 50%, og en annen som skal ha alt "selv". Det siste syns jeg er utrolig korttenkt og gammeldags.Tenk så mye vi får igjen for en slik deling ved neste korsvei! Og vi går ikke i lønns- og karrierefella...
ramløsa- nok en gang Skrevet 28. mars 2007 #9 Skrevet 28. mars 2007 Enig med siste innlegger, ja til deling, nei til karrierefella. Men permisjonsordingen må være så fleksibel at det er rom for at folk kan tilpasse den til det som passer de enkelte foreldres permisjon. Har termin juli, skal på jobb igjen etter jul, da tar han over. Tror det går bra, etter et halvt år regner jeg med at formen er på plass igjen.
Sognogfjord Skrevet 28. mars 2007 #10 Skrevet 28. mars 2007 Jeg venter mitt tredje barn, og har de to første permisjonene vært hjemme frem til barna har vært 7-8 mnd. gamle, så har far vært hjemme noen mnd. Denne gangen har vi ikke bestemt fordelingen, litt avhenger av om min mann skal studere eller ikke. Men det er mitt ønske å være hjemme mest mulig denne gangen. Synest forrige permisjon gikk altfor fort. Jeg har hatt lette svangerskap og fødsler, men likevel tar det jo litt tid å komme til "hektene". Dessuten går de første mnd. i ett med amming sent og tidlig. Da synes jeg det er litt kjedelig å begynne å jobbe når ting begynner å stabilisere seg. Dessuten vet man jo aldri hva man går til. Vår minste hadde f.eks nakkeskade etter fødselen som gjorde at han skrek sent og tidlig de første 3 mnd, før vi oppdaget hva som var galt. Likedan kan det jo være med kolikk. Da hadde det beste vært å dele de første månedene. Nei, skal vi dele denne gangen, ønsker jeg i alle fall å være hjemme mot slutten av permisjonstiden også (gradert)! Dessuten er det grusomt å innse at permisjonstiden er ferdig! Må vel innrømme at jeg var veldig for deling i første svangerskap, men dette har avtatt etter hvert! På en måte er det jo godt å begynne å jobbe igjen også, men sikkert greit å ta det litt gradvis. Ahh...må vel bestemme oss snart. Skulle ønske avgjørelsen kunne tas etterhvert!
CAT77 Skrevet 28. mars 2007 #11 Skrevet 28. mars 2007 Uansett er det bra at det er flere og velger som velger løsninger hvor mannen tar mer permisjon. Synes også det er trist når mange jenter sier "min permisjon". Jeg kunne gjerne vært hjemme et år jeg, men det er ikke min eller hans, men vår permisjon og jeg er kjempeglad for at han faktisk vil være hjemme. Tror at mannen har godt av å være litt alene med barnet også. Vi jenter har vel litt lett for å ta vel mye kontroll hjemme og tror det er veldig sunt at også mannen er litt fulltidspappa.
Nemijenta Skrevet 28. mars 2007 #12 Skrevet 28. mars 2007 Hadde også ønsket at en kunne ta avgjørelsen senere, siden dette blir vårt første barn. Jeg skal ta 3+ 6 (obligatorisk) uker, + 5 uker som jeg ønsker til å komme meg, og starte amming og pumping. Da gjenstår 40 uker som vi skal ta ut gradert, jeg skal har 60 % permisjon og min mann 40 % permisjon. Slik holder vi begge kontakten med jobb samtidig som begge blir kjent med det nye barnet på et veldig tidlig tidspunkt. Da blir det slik at den som ikke skal jobbe dagen etter tar nattevåk og mating. Har fått tips om at jeg da må venne babyen til bryst og flaske samtidig.
Magda73 Skrevet 28. mars 2007 #13 Skrevet 28. mars 2007 Så fint å lese at det er så mange som har løsrevet seg fra "min permisjon"-tankegangen og ser verdien av at pappan er hjemme. Jeg synes ofte at jeg møter den motsatte holdningen her inne. For meg har det vært viktig at pappan er en like viktig omsorgsperson for barna våre som det jeg er. Derfor har pappan tatt mer enn den lovfestede permisjonen. Sist var jeg hjemme 8 mnd og pappan 4. Denne gangen har vi ikke bestemt oss enda. Forrige gang gikk jeg 18 dager over termin, så dermed var faktisk 1,5 mnd av permisjonen gått før babyen dukket opp!!! Det var litt kjipt... Jeg var tilbake på jobb da poden var 6,5 mnd. Da nattammet jeg fremdeles, men med to timer ammefri om dagen føltes det som en myk start (med unntak av at jeg ble forfremmet første dag tilbake på jobb!). Lykke til alle sammen, jeg tror vi får lønn for strevet ved en sammensveiset og likestilt familie:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå