Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom alt så bra ut på din 6-ukers kontroll så kan du begynne forsiktig. Men husk hva kroppen har vært igjennom. Ikke begynn for hardt. Min er åtte uker i morgen. Jeg har begynt med noen enkle pilates øvelser.

Skrevet

Etter 6 uker kan man forsiktig begynne å trene igjen... Så du kan begynne nå.. Men bare start litt forsiktig.. Begynn med noen få sit ups, så kan du ta fler og fler etterhvert:o) Jeg begynte på helsestudio og trente ordentlig som før 9 uker etter fødselen..

Skrevet

Hvis du tok keisersnitt eller revnet gjennom lukkemuskelen i fødselen, så skal du ta det litt rolig, men ellers er det bare å begynne å trene. Begynn forsiktig, men det begrenser seg nok selv ;o)

Flink du da!

Skrevet

Hei!

Jeg var på spenst nøyaktig 2 mnd etter fødsel. Var på en høypuls time med litt mage på slutten. Jeg tok det rolig, men trente litt mage - og fikk kjempevondt i magen etterpå!!!

Du skal være veldig forsiktig med å trene situps ol før det har gått 3 mnd. Fikk råd om at hvis man ikke klarer klemme av strålen når man tisser, så er ikke magemusklene klare. Begynn med bekkenet og jobb deg oppover.

Er visst noe med at musklene deler seg på magen når man er gravid og disse må samles igjen før man kan begynne å trene.

Skrevet

Etter jeg hadde født var vi (på barsel) hos fysioterapaut på sykehuset, hun var spesialutdannet innen dette feltet, og hun sa altså at sålenge man ikke hadde tatt keisersnit eller revnet lukkemuskelen (som jo er en del av bekkenmuskelaturen) så kunne man begynne å trene magen forsiktig allerede rett etter fødsel. Hadde man tatt KS eller revnet, så skulle man vente til etter 6ukerskontrollen. Det at man kan knipe strålen eller ikke, har ikke noe med magemusklene å gjøre, men kommer ann på bekkenbunns-musklene. Men alt for mye hopp og sprett kan være for mye for de svake bekkenmusklene inntil man kan knipe skikkelig. Det er jo bekkenmusklene som hindrer alle innvollene våre å falle ut i bunnen, og disse er jo litt medtatt etter fødsel.

Du kan altså trene magen, men hopp og sprett opp og ned- trening må man være skikkelig klar for før man begynner med. Vi fikk bæreforbud før etter 6 uker også vi, nettopp av samme grunn.

Skrevet

Må moderere meg litt her, når jeg sier du kan trene magen, så mener jeg ikke at du skal kjøre på med dype stups osv, du må ta det forsiktig til å begynne med, skal gjerne ikke mer til enn en liten heving av hodet. Prøv også å få trenet de skrå magemusklene, da trekker dette mellomrommet seg i midten av magen seg fortere sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...