Gå til innhold

Dere som ammer: hvor lenge har dere tenkt å amme?


Hoppetussa

Anbefalte innlegg

Mamma sa til meg i går at hun syntes Ingrid var så stor nå at det bare så dumt ut å amme. Jeg har heldigvis for lenge siden ignorert hennes meninger, men vet at hun ikke er aleine om å mene dette.

 

Jeg har fått inntrykk av at noen av dere er litt lei amming også, men har dere tenkt på hvor lenge dere skal amme?

 

Jeg synes fortsatt det er koselig jeg da, og har lyst til å amme ihvert fall til hun blir ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper å amme lengst mulig, så jeg kommer til å fortsette så lenge Ørjan vil ha. Men etter fylte 1 år blir det nok bare morgen og kveld.

jeg syns ikke at våre er eller ser for store ut, de er jo bare 8 mnd ennå..

 

Det har blitt merkbart mindre amming etter at jeg innførte måltid nr 4, nå får han pupp om morran, 1-2 ganger på dagen (hvis det har gått en stund siden han fikk mat når han skal sove) og en liten på kvelden. Litt opp og ned om nettene ennå, i natt sov han for første gang rundt (:oD) men de andre nettene har han fått 1-2 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så deilig! Husker du sleit med få timers sammenhengende søvn på natta. Godt det går seg til etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å slutte nå, men spørs om jeg får det til.

Emma ammet jeg til hun var 16 mndr, etter ett år var det morgen, kveld og en gang om natta. Med henne syntes jeg det var kjempe koselig.

Denne gangen synes jeg det er bare mas og biting, så mangler litt av den kosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg bråvåkna kl 04, da måtte jeg jo inn til han og sjekke.. :oP Da lå han på ryggen og snorket, en ekte tømmerhogger som pappa'n sin ;o)

 

Jeg tror ikke kroppen min skjønte dette med litt mer søvn, for så trøtt som jeg var når han våknet igjen kl 06 har jeg ikke vært før...også så vondt i hodet jeg hadde! Fælt å klage, men kjente meg rett og slett fyllesjuk :o/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt å amme til ho blir ca 1 år.. var det jeg gjorde med første og det gikk greit.. men innrømmer jeg begynner å bli litt lei innimellom da.. så er ikke sikkert det blir så lenge;)

 

syns ikke det ser rart ut nå.. de er jo fortsatt babyer.. men når de blir ca 1 år så har jeg ikke ville ammet hvor som helst for har følt ho har vært litt stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge Iselin vil.. Hehe men jeg har bare en pupp som "funker" nå da.. Den andre har tatt kvelden... Så begrenser seg litt der da... Gir seg vel snart hvis det fortsatt dabber av for den andre melkefabrikken å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma spiser melk 2-3 ganger om dagen og hyppig om natta og jeg synes det er helt greit jeg. Kommer til å fortsette så lenge jeg kan... Hadde jo vært genialt om jeg kunne ha gitt det som supplement frem til hun blir 2 f.eks, men vi får nå se.. Har fortsatt fint med melk, men merker at melk er litt vanskeligere å få frem fra høyre puppen.. Og skal jo også begynne å jobbe om ikke så alt for lenge :(

 

Jeg kom forresten akkurat fra London. Venninna mi der har en sønn på dagen en måned yngre enn Emma. De har seriøse problemer med amming i det landet og hun hadde sittet og matet han nå nettopp på en lekeplass. Da hadde to britiske mødre sittet og snakket høylytt om hvor ekkelt det var når barna var blitt så store... Det var liksom greit å amme den første måneden og så var det bare ekkelt ifølge dem... Men til gjengjeld så gir dem barn på et par år chips (pommes frites) til middag å spise og de dasker til dem om de ikke er kjappe nok å gjøre det de skal gjøre... Så de skje ved to ulike anledninger og blir bare så sjokkert..

 

Så det er mye mange finner rart, men tror nå at det er opp til en selv å vite hva en synes kjennes riktig og så følge det.. Så ja, kommer til å amme så lenge Emma vil ha og jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne egentlig tenkt meg å slutte nå, men hva skal han drikke da?? Får han ikke til å ta flaske, og drikker ikke mye fra tutekopp heller..

Alle sier til meg at "bare han blir sulten nok så tar han nok flaske", men har lite lyst å være sååå hard.. Noen med gode råd for nedtrapping??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk barn så tenkte jeg at jeg skulle amme til babyen var året, kanskje lenger... Nå kjenner jeg at jeg er litt lei hele ammingen. Hadde det ikke vært for at det er bra for barnet så tror jeg jammen meg at neste baby hadde blitt flaskebarn! Og det enda jeg har hatt en temmelig problemfri ammeperiode. Hadde såre brystvorter i starten, men ikke verre enn at det gikk greit etter noen uker. Har ikke hatt brystbetennelse eller noe.

 

Men jeg synes gutten har "hengt" i puppen i lange tider. Og så er det så mye styr. De første månedene var jeg hele tiden redd for at jeg ikke hadde nok melk. Etter hvert så har Karsten vært veldig ujevn i spisingen sin. En dag spiser han mye... Da har jeg hatt "slaskepupper" når kvelden kommer og han sutrer fordi han fortsatt er sulten. Dagen etter så er han nesten ikke sulten og når han legger seg for kvelden har jeg fortsatt spreng. En natt våkner han 5-7 ganger for å ammes. Neste natt våkner han ikke for å ammes, men da har jeg sånn spreng at jeg bare må vekke ham for å få tømt puppen...

 

Og introdusering av fast føde har vært et mareritt, hadde han tatt flaske så tror jeg neppe han hadde vært så vrang i matveien.

 

Synes også at det er hyggelig å være sammen med Karsten. Men det hadde vært deilig om pappaen kunne ha tatt ham med ut 3-4 timer en gang i blant, slik at jeg fikk litt fri... Men det går jo ikke fordi han ikke spiser noe annet enn pupp...

 

Siden han ble 3-4 mnd gammel så har han egentlig ikke hatt tid til å spise på dagtid heller. Veldig ofte han bare starter "flommen" så slutter han igjen. Og jeg sitter igjen med melk over hele meg... :o( Kost seg med puppen har han stort sett bare gjort på nattestid, men da er jo jeg trøtt og har lyst til å sove...

 

Nei, neste gang jeg skal ha barn så skal jeg i hvert fall introdusere kveldsflaske rundt 5-6 uke og så skal jeg opprettholde å gi den flaska hver/annenhver kveld...

 

Hmmm... Ikke meningen å klage så veldig, altså, men tross en egentlig enkel amming så er jeg utrolig lei! Men nå har jeg gjort det som vel er best for Karsten, så han får en god start i livet. Men nå har jeg lyst til å slippe dette styret snart...

 

Har ikke tenkt til å slutte helt. Men har lyst til å amme morgen, kveld og kanskje en gang i løpet av natta. Og så kan han få 1-2 ganger på dagtid om han vil, men det tror jeg ikke han har tid til... Holder på med det så lenge det er melk i puppen til det, hadde jeg tenkt! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå inn på ammehjelpen.no og lese om avvenning, ellers er det mange med erfaringer inne på ammedebatten!

 

Du kan jo venne han til vanlig kopp? Ingrid synse tutekoppen er grei, men synes det er ekstra morsomt å drikke fra kopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger ikke ha en problematisk ammehistorie for å være lei amming. Nå har du jo amma i 8 mnd - det er lenge det, og godt jobba! :-)

 

Etter en annen forespørsel jeg har fått, har jeg sjekket opp forskning ang dette med matvaner og introduksjon av fast føde. Det er ingen sammenheng i at flaskebarn eller morsmelkbarn tar lettere til seg fast føde. Det er rett og slett bare sånn det er blant noen, men jeg kan skjønne at det er utrolig frustrerende og slitsomt når han skal ha pupp så ofte. Jeg vet ikke om dette var noen trøst, men det skyldes altså ikke puppen. Og du nattammer enda, gjør du ikke? Å ikke ha en natt sammenhengende søvn på 8 mnd må være slitsomt - jeg vet ikke hvordan det føles, jeg syntes det var "ille nok" de gangene hun våknet to ganger om natta da hun var liten, så jeg har vært heldig den veien.

 

Jeg nevnte det vel i et annet innlegg, at det er bra han fortsatt får pupp når han er syk, da får han i seg næring i hvert fall! Så positive sider er det jo også.

 

Lykke til med nedtrappinga!

Håper ikke dette ble et litt for ammeentusiastisk innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tanken er nå å fortsette til han er rundt året eller lenger. Men begynner å bli drit lei hele ammingen,så vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tenkt å amme snuppa til hun er rundt et år. Hun spiser kun pupp til frokost, og et par ganger om dagen etter at hun har sovet så det er jo slett ikke mye. Jeg merker at melkemengden er blitt mye mindre den siste tiden, får bare håpe at den holder seg der den er nå litt til. Synes ammingen er koselig, men synes også det er deilig at det er slutt på pupp hver time :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde egentli planer om å slutte å amme til påsken, men skal reise til fjells så då e da greit når ein har melka på seg heila tio:o) så ei lita stund etter påske, i løpet av april vil eg gje meg. syns da e kosli å amme, men er litt lei nå. syns eg har vert flink eg som har amma så lenge, eg har ikkje dårlig samvittighet for at eg vil slutte å amme

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...