Gå til innhold

Nattverd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann sitter og diskuterer når barna våre skal få gå til nattverd.

Der jeg kommer fra er det tradisjon å ikke gå til nattverd før etter man er konfirmert. Der mannen min er fra er det fritt fram.

Jeg husker det som veldig spesielt å få gå til nattverd for første gang på konfirmasjonsdagen, og ser på det som et skille i mitt kristenliv.

Mannen min fikk lite ut av sin konfirmasjonsdag, og har ikke noen "stor dag" i sitt kristenliv.

Jeg mener derfor det er et godt poeng i å la ungene vente med selve brødet og vinen til de er gamle nok til å ta et selvstendig valg.

Det er bedre å la de bli velsignet foreløpig.

Ønsker å høre hva dere tenker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. I den katolske kirken må man forresten vente med vinen til man blir prest.

Skrevet

Jeg syntes det høtes fornuftig ut :)

Skrevet

Klat barna får ta del i nattverd!!!! Hva er bakgrunnen for å vente, og hvor i Bibelen står det om konfirmasjon?

Skrevet

Vi tar jo selvfølgelig med barna våre med til nattverden, og lar de ta del i handlingen. Poenget mitt var at jeg synes det er et poeng i å vente med brød og vin til de er blitt store nok til å forstå symbolikken og meningen i dette.

Når de er små holder det med en velsignelse/håndspåleggelse av presten.

Det at du ikke ser viktigheten av konfirmasjonen, og sannsynligvis ikke barnedåp heller, blir enn annen og mye mer omfattende diskusjon..

Den lar vi ligge til en annen gang.

Skrevet

Nei dåpen har jeg ikke no klarhet i i det hele tatt må jeg innrømme... Synes det er veldig vanskelig rett og slett.. Men konfirmasjon forstår jeg rett og slett ikke hvor kommer fra - har ikke sett eller hørt noe fra bibelen om det, var ikke guffent ment kommentar fra meg, men ser at den lett kunne leses sånn...

Jeg synes det er flott å ta med de små barna (som kan spise og drikke selvsagt) til nattverd der de får brød og vin og jeg da. Er ikke så ofte vi har gjort det, men når vi har det, så har vi fortalt dem hva det er. Synes liksom ikke de skal holdes utenfor...

Skrevet

Anonym, man må slettes ikke "vente med vinen til man blir prest" i DKK. Enkelte menigheter deler ut nattverd iúnder bare en skikkelse (brød), mens andre deler ut under to (brød og vin). Noen gjør både det ene og det andre avhengig av hvor i kirkeåret man befinner seg. Jeg har selv fått nattverd under begge skikkelser ved tre anledninger.

Til HI: Jeg er nok til dels enig med deg. Jeg ser ikke grunnen til at man på død og liv må vente til konfirmasjonen, men at de er gamle nok til å skjønne hva de gjør og hva det er synes jeg er naturlig. I Den katolske kirke har vi førstekommunion (den første nattverd) når barna er ca 7-8 år gamle. Før dette blir de bare veldignet av presten om de følger foreldrene opp til nattverden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...