Gå til innhold

Atter engang... Sol og solarium

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke lest de "gamle" innleggene, men plutselig ble det en problemstilling for meg og!! Skal reise til Tenerife om en uke og er ganske lys i huden. Hvordan er det med et par runder i solarium før jeg reiser??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta et par runder i solarium du, det gjør godt for kropp og sjel. Men trenger ikke steke deg i 30 min av gangen;)Selv tar jeg ca 20 min i uka, men for noen holder det med 10-15 min. Gravide med masse pigmenter i huden blir fortere brun også så man trenger ikke like mange minutter som når man ikke er gravid

Skrevet

Jeg er så hysterisk at jeg ville ikke gjort det... Men mange jordmødre sier jo det er helt greit, så mulig jeg er for forsiktig...Du får nok raskt farge i Syden uansett med gravidepigmenter og alt;) Ikke for å gi deg dårlig samvittighet altså, sier bare hva jeg ville gjort.

Kos deg på Tenerife!

Skrevet

Det er ikke noe farligere å ta solarium når en er gravid enn når en ikke er det...eneste er at det kan være lurt å ikke ligge helt flatt pga vena-cava syndromet og å passe på å ikke bli overopphetet. Dette spm svarte Jordmor Siri på i siste Gravid...det er også dette jeg har hørt av både legen og jm min. Har tenkt å ta noen runder i solarium selv før vi reiser til Gran Canaria i mai.

Skrevet

når jeg spurte jordmoren min om det, fikk jg beskjed om å dekke til magen når jeg tok sol, og passe på at jeg ikke ble liggende der for lenge av gangen.

Skrevet

Hvorfor skulle det være nødvendig å dekke til magen? Det har jeg aldri hørt...bare passe på at en ikke blir overopphetet, men det er det vel ikke særlig stor sjangse for hvis en ligger i 20-30 min og har viften på...?

Skrevet

jeg er ikke sikker jeg. hun ba meg bare gjøre det så jeg gjorde det. sikkert noe med lyse å gjøre. vi skal jo helst bruke sånne briller i solarium siden lyset er så sterkt, og da er det jo greit med noe som dekker til lyset for babyen også. kommer sikkert litt ann på hvor langt man har kommet osv da..

Skrevet

Babyen tar nok ingen skade av lyset i solarium...det var sånn man trodde tidligere som det er gått vekk i fra - det har i allefall jeg fått beskjed om...de kan vel merke at det blir litt lysere...men ikke så lyst at det er skadelig på noen måte.

Skrevet

Jeg anbfaler dere å gå inn på babyverden.no, der på hovedsiden står det i dag om akkurat det om soling og solarium :-) Har nå funnet ut at litt er ehtl greit, særlig når man er over 3.mnd da er det vist tryggere.. SÅ i dag blir det sol meg og Joakim, og gubben da :-)

Skrevet

jeg tok sol i februar, tenkte det ville bli deilig m noen minutter i sola, da både lege og jordmor sa d ikke var skadelig dersom man solte seg m måte. ( ifht varme, varighet og hyggighet osv. )

jeg tok 20 min første gangen, og det gikk fint. Hadde vifte på fullt, så ble nesten kjølig.

andre gang(uka etter) tok jeg også 20 min, men merket etter ca 10-15 min at jeg fikk vondt i korsryggen.. da jeg var ferdig kom jeg nesten ikke ut av solsenga.. og f ... f..... hvor d var vondt!!! Bare et tips, vær obs på det. (hadde ikke fått noe mage enda da)

Så for min del, blir det dårlig m solarium :( men nå kommer jo sola da så ingen krise lenger.

Skrevet

Så flott med masse tilbakemelding!! Da tar jeg noen runder i solarium før jeg reiser. Synes det er grusomt å være så blek at jeg nesten er blå på bena:)

Skrevet

Ikke farlig det nei, tar 20-30min i uka ca.. Jordmor sa det gikk bra, men ha på vifta og ikke ligg for lenge, lenger enn du klare :)

bare fint med en solbrun mage i syden!!

kos dåkker i Tenerife! :)

Skrevet

solarium er ikke noe problem, men husk på at solariumsfargen ikke lindrer deg i å bli solbrent da denne fargen ikke setter seg like dypt i huden som vanlig sol. så med andre ord: solarium er nesten værre å ta.... uansett hvis du velger litt solarium, smør deg i syden som om du var lys i huden!!!!!!!!!!

Gjest MammaTil2 & LynVingen
Skrevet

Har tatt sol når jeg har vært gravid, og det har forsåvidt gått helt greit, synes det er deilig med litt farge på kroppen - særlig når man føler seg som en strandet hval ellers. Men noen kan få pigmentflekker, og noen blir ikke kvitt disse igjen - ikke særlig pent i ansiktet, så kanskje være litt forsiktig med ansiktssola?

Skrevet

jeg leste på et svar fra en lege på an eller annen lege-side på nett(lommelegen ellerno sånt) hvor legen hadde sagt at det ikke var noe farlig å ta sol, men at mange hysteriske gravide kvinner ble litt mindre hysterisk dersom de kunne ha håndkle over magen. Så han skrev at man godt kunne ha det, men at det egentlig ikke har noe å si for annet enn samvittigheten til gravide.

Jordmoren min og alle gravidbøkene mine sier også at det ikke er noe mer farlig enn når man ikke er gravid, det er bare det at fargen kan variere pga pigmenter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...