nupi Skrevet 27. mars 2007 #1 Skrevet 27. mars 2007 Hei min nevø på 3 år har fått vannkopper, skal etter planen på besøk dit i påsken,men lurer litt på evnt fare ved vannkopper og graviditet. Foreldrene mine husker ikke om jeg har hatt vannkopper når jeg var liten, noe jeg mener jeg har hatt, da jeg har et arr på magen etter dette..(tror jeg) Er i uke 22 nå så er litt usikker på hva jeg skal gjøre, vil jo ikke utsette junior i magen for noe ulumskheter.. ;-)
VinterSol+2 Skrevet 27. mars 2007 #2 Skrevet 27. mars 2007 så vidt jeg husker er vannkopper noe en virkelig bør unngå som gravid. Dersom du har hatt det, er du jo immun, og da er det ikke farlig. -du kan sikkert finne ut dette ved en blodprøve eller noe? Om du har hatt det eller ikke? må jo finnes noe antistoffer i kroppen din eller noe.. husk at dersom du har bare hatt et lite urbrudd av vannkopper da du var yngre, er det ikke sikkert det var nok til at du har blitt immun! Så om ikke foreldrene dine kan huske om du har hatt det, ville jeg vært litt forsiktig, iallefall.. spørs når nevøen din ble syk, og om han fremdeles er smittefarlig da? men det smitterkanskje så lenge han har utbrudd? husker lite av dette, sjekk www.lommelegen.no
simo_04+07 Skrevet 27. mars 2007 #3 Skrevet 27. mars 2007 Vannkopper smitter 3 dager før utbrudd av blemmer og frem til de begynner å tørke inn. Det tar 3-4 dager. Tror du trygt kan reise på påskeferie
frodig Skrevet 27. mars 2007 #4 Skrevet 27. mars 2007 Hei Nupi! Hvis man får vannkopper helt i starten(i løpet av de12 første ukene)av svangerskapet, kan det være farlig for barnet. Da får man noe som heter spesifik immunglobulin av legen. Lenger ut i svangerskapet går det greit, fram til like før fødselen: da gjelder samme prosedyre både for mor og barn. Jeg fikk selv vannkopper da jeg var ni mnd. på vei. Men det gikk bra. Sønnen min var frisk når han kom ut, og han fikk spes. immunglobulin 2. levedøgn. Dra på påskeferie og kos deg, du!!
minime<3 in belly Skrevet 28. mars 2007 #5 Skrevet 28. mars 2007 Hør med legen din, kanskje de har det i dine gamle notater.... Jeg hadde ikke risikert å få vannkopper som gravid. Jeg er av de heldige som vet at jeg har hatt det og er lykkelig for det, siden jeg jobber i barnehage... Jeg hadde ikke reist dit... Tenk på helsa og baby`n din.
så gla' Skrevet 28. mars 2007 #6 Skrevet 28. mars 2007 Hei! Selv om du skal ha hatt vannkopper som liten, kan dette viruset gi utslag som helvetesild. Det er ikke farlig selv om du er gravid, og heller ikke farlig for fosteret. MEN, kan visst være veldig smertefullt og det tar lang tid å bli frisk. Vet ikke om jeg ville tatt sjansen på det. Jeg hadde holdt meg hjemme Lykke til!
frodig Skrevet 28. mars 2007 #7 Skrevet 28. mars 2007 Hør her, Jenter! Det er røde hunder som er FARLIG, ikke vannkopper. Jeg vet alt om dette siden jeg hadde det i forrige svangerskap(se mitt forrige innlegg). Vi kan ikke drive å isolere oss bare fordi vi er gravide, det svever smitte rundt oss daglig. Nupi:vær trygg på det svaret jeg gav deg sist, dette VET jeg.
så gla' Skrevet 28. mars 2007 #8 Skrevet 28. mars 2007 Vannkopper KAN være farlig for fosteret i 1. trimester. Greit at man ikke kan isolere seg, men jeg for min del unngår å oppsøke smitte. Dette står det om vannkopper inne på lommelegen; Sykdommen er smittsom fra 2 dager før til utslettet er begynt å tørke inn. Smitten skjer gjennom luften (fjerndråpesmitte) eller gjennom direkte berøring av utslettet. Etter gjennomgått infeksjon blir viruset liggende i dvale i nerveknuter i kroppen og kan vekkes til live senere i livet og gi helvetesild. Litt mindre enn 1 av 1000 som har vannkopper, får betennelse i hjernen, lillehjernen eller hjernehinnene. Det kan føre til hodepine, oppkast, ustøhet, omtåkethet og krampeanfall. Prognosen er god, og de fleste blir helt friske. Gravide som får vannkopper kan en sjelden gang overføre viruset til fosteret, særlig i første halvdel av svangerskapet. Det kan medføre skader på fosteret. Gravide som ikke har hatt vannkopper selv bør derfor være forsiktig med å ha kontakt med personer som har vannkopper eller helvetesild.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå