Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #1 Skrevet 27. mars 2007 Det er det jeg skal be om i kveld. Jeg er så utrolig sliten for tiden, babyen min på 4 mnd er en liten natteterrorist. I natt våknet han kl 4, og dermed var det ikke aktuelt å sovne igjen før det var tid for mamma å stå opp rund 8-tiden. Jeg nattammer andrehver time, det er slitsomt i seg selv. Og ellers er han veldig flink som smokkespytter nå, enkelte ganger er han så flink slik at han klarer å spytte smokken helt ut av senga. I dag er jeg så forferdelig sliten, at jeg er som en zombie. Ikke sover han lengre enn en halvtime ad gangen på dagtid heller. Dermed er jeg som et slakt til kvelds. Hva kan jeg gjøre med denne smokkespyttinga? Legge førti stykk i senga? Han klarer jo likevel ikke å putte de i munnen. Er ekstra heldig med smokkevalget fordi han bruker en type som må settes inn i munnen med rett side opp/ned. Ellers så skravler han fælt, gråter ikke, men rett og slett ligger å roper i sin nyvåknede gode form. Mens jeg, jeg ligger der, og skulle både hatt hørselsvern og en robot for å sette inn smokk. Noen flere i samme situasjon, eller noen med gode råd?
*Lilly* Skrevet 27. mars 2007 #2 Skrevet 27. mars 2007 har du prøvd å gi han litt 4-mnd grøt rett før han skal legge seg?det metter mer enn melk og da kan det hende at han sover lenger og tyngre..det hjalp vertfall veldig hos oss, han spiser nå to grøt måltider om dagen og har begynt å sove hele natten..en annen ting du kan prøve er og gi han litt lunket vann når han våkner istede for å amme han hele tiden, for ofte våkner de fordi de liker kosen med å amme , og da kanskje han ikke gidder å våkne lenger siden han ikke får melk.. vet ikke om dette hjelper, men lykke til
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #3 Skrevet 27. mars 2007 Jeg ville ventet med grøt. Det er oft det "lettvinte" rådet du får her inne. Ville ventet med det. Heller gjøre så han spiser mer hver gang. Kna virk som han ikke spiser seg mett. Vente 3 timer før han får mat, så ha er sulten, og hold han vken til ha har spist seg mett.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #4 Skrevet 27. mars 2007 Enig i det med grøt. Håper å kunne fullamme til han er 6 mnd. Jeg er nok for dårlig på det å vente i 3 timer. Om natta er det jo kul umulig, han vræler hvis ikke puppen blotter seg akkurat når han vil ha den! HI
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #5 Skrevet 27. mars 2007 Hvorfor vente??? Det kan hende at han rett og slett er sulten, og om du ammer hver andre time, er det tydelig at han ikke blir mett. Nattesøvnen styres veldig av hvor mye de har spist i løpet av dagen, du trenger ikke gi grøt rett før leggetid, men ettermiddag/tidlig kveld, også gi litt melk før leggetid, jeg vedder på at nattesøvnen vil bli bedre.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #6 Skrevet 27. mars 2007 Problemet er vel mer at han spiser mye om natten, og lite på dagen. Har problemer med å snu dette... Han er en god og rund baby, får helt tydelig alt det han trenger og litt til. HI
OktoberPrins kom 20.10 Skrevet 27. mars 2007 #7 Skrevet 27. mars 2007 Stakkars,jeg føler med deg:) Jeg ville prøvd med grøt,jeg.. Min tass hadde tendenser til natterrorisme, ble ikke mett på puppen på kvelden.Jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange lider seg gjennom netter for å fullamme i 6 mnd, hvis jeg skal være helt ærlig. Det er da vel ikke noe lettvint løsning, jeg tror ganske sterkt på at en dautrøtt mamma ikke er av det beste for barnet eller brystproduksjonen. Dersom han kommer inn i en rytme hvor soving skjer på natten så kan man evt trappe ned grøten. Er ikke rare greiene som skal til før de roer seg litt. Ellers tror jeg det er litt typisk for alderen å teste hvor fantastisk stemme man har, og hva man kan få mammaer til å gjøre bare man roper høyt nok:)
nasse nøffen Skrevet 27. mars 2007 #8 Skrevet 27. mars 2007 hva med å bare la han ligge å prate? hvis han ikke hyler mener jeg,, mange ganger tulla her våkner og prater om natta,, jeg bare lar henne ligge, og hun blir rolig igjen,,, få deg sov i ro i øra, og få han på eget rom=) ( hvis han ikke er det da)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #9 Skrevet 27. mars 2007 Sant nok det med fullamming i 6 mnd, men det er just en forestilling jeg har, enda... Jeg har han på mitt rom enda. Og ja, han kunne bare jabbet ivei, hvis jeg ikke hadde ligget der våken og hørt på. Jeg har ikke lyst til å flytte han enda heller, syns han er for liten. Hadde førstemann inne hos meg til han var godt over året. Betryggende. Men alt behøver tydeligvis ikke å bli det samme med andremann... HI
nasse nøffen Skrevet 27. mars 2007 #10 Skrevet 27. mars 2007 når du er så sliten som du er synes jeg du bør flytte han over jeg,, jeg fikk mye bedre søvn etter det,, hun vekket ikke meg, og ikke jeg henne,,, å dytter du propper i øra når han setter igang å prate vil du kunne sovne selv om du hører han langt vekk,,, du vil garantert høre han hvis han trenger deg
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #11 Skrevet 27. mars 2007 hei. ville ikke gitt grøt nei. han vokser jo fint, men dersom han snakker med seg selv om natta så bare la han gjøre det. han koser seg jo...så sovner han kanskje av seg selv igjen. ikke lett å snu døgnet tilbake... jeg fullammet i 6,5 mnd, han sov rundt 2 mnd med fullamming men ellers så fikk han pupp på natta, og ved økedøgn så ble det hyppig amming. men han spiste og ble fornøyd og sovnet. hørt om andre som gir grøt pga de tror det skal hjelpe, men får motsatt effekt pga barnet og fordøyelsen ikke er klar for det enda og mm er faktisk mer næringsrikt enn grøt. grøt gjør barnet mettere men ikke like mye næring som av mm- mm er fet og god;) mat på¨natt har litt med vanen og, jeg ammet enda på natt da han ble 10 mnd. Men da skulle jeg prøve avvenning, og gruet meg. gav vann fra flaske første natt, han drakk 60 ml to ganger i løpet av natta- tok han ikke opp fra senga og sovnet mens han drakk vann;) så gikk det et par netter da jeg kunne bare gi tytt, måtte bysse to ganger ei natt og ei natt gråt han noen sek i søvne men sov så til morgenen. så han har ikke våknet pga han er så sulten, mer av vanen. så nå er vanen snudd og han spiser mer av meg på dagtid. har mer tid nå når han ikke får pupp på natta. stå på du;) du kan evt prøve å ikke gi pupp på natta etter to timer dersom det ikke er økedøgn, dersom du føler det er blitt en vane med pupp så ofte og mindre på dagtid. snakker han med seg selv så la han kose seg helt til han vil ha pupp/ gråter- eller prøv med litt vann- det har begynt å bli varmt i lufta allerede nå. vann er ikke så spennende som pupp, men kanskje han bare er litt tørst og roer seg med det? og så får du ei natt med mindre pupp, så tar han det trolig igjen dagen etter. og så får du ei enda bedre natt- med vann og pupp når det har gått 3-4 timer;) eller dersom han ikke vil ha vann kan du gi tytt og tytt...eller sitte hos han, og håpe at det bare varer ei natt----ble langt dette men håper du forstår noen av råda;) lykke til...det jeg mener er at dersom han blir vant med lengre tid mellom amming på natt så blir det en ny vane for han liksom..................hihi enda lengre dette innlegget nå....
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #12 Skrevet 27. mars 2007 Spørr om helsesøsteren har heftet som heter "gode søvnvaner for barn". Der fikk jeg mange gode tips som reddet min nattesøvn.Gutten min våknet hver 2,3 time gjennom hele natten og han fikk pupp hver gang. For min egen del begynte jeg sakte men sikkert å trappe ned på amminga og heller gi erstatning, det fikk han max 1 gang om natta. Når han vaknet lot jeg han bare ligge og prate, ga han tutten, men tok han ikke opp. Han fikk og grøt før han la seg. Vips så sov gutten min mye mye bedre. Nå er han 6 mnd og sover rundt.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #13 Skrevet 27. mars 2007 Hehe, takk for fint og langt svar! Dette var ikke den første natta nei, og sikkert ikke den siste. Tenkte kanskje at det var litt for tidlig med nattavenning ennå, men får prøve en vanningskur. HI
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #14 Skrevet 27. mars 2007 hehe ja synes og det var litt tidlig med nattavenning. Håper det ordner seg for deg når han finner ut at det går an å sove lengre uten mat på natta;) var iallefall slik her, vant med ofte mat så da vil han ha ofte mat:) håper vanningskuren hjelper;) lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå