Gå til innhold

2 åring som ikke vil ha middag:( bare kjeks...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva gjør jeg?.. har forsøkt det meste, men han bare nekter helt å spise middag. Skal bare ho kjeks.. kjeks kjeks.. vil ha kjeks. Så til slutt så gir jeg bare opp:((

Videoannonse
Annonse
Skrevet

herregud da har du deg selv og takke, slutt og kjøp det, så skal du se at din sjønne 2 åring slutter og mase etter kjeks.

Skrevet

Du må bare sette hardt mot hardt og si nei. Hvis du tåler 3-4 dager med grining så har du vunnet, og ptoblemet er antageligvis løst :)

Skrevet

kanskje du kan møte han på hallveien... Spser han middag så kan han få en kjeks etterpå. Ellers så må jeg si meg enig med de anonyme, hold ut griningen så vinner du til slutt,

Lykke til!

Skrevet

Hei,

Har en to-åring selv som vi sliter fryktelig med om dagen når det gjelder spising. Hun har alltid vært småspist, men nå har det vært helt ille i snart en måned - tar kanskje to-tre små brødbiter til ett måltid og samme er det med middag (sier stadig bare "æsj" og vil ikke ha noe). Vil nesten ikke har frukt/grønt heller, enda hun alltid har vært veldig glad i dette bestandig. Vet ikke om din 2-åring har samme problem, men jeg skjønner godt problematikken om at det er lett å gi etter for barnets ønsker, når de over lengre tid ikke vil spise skikkelig. Vi prøver å være konsekvente, og hvis hun f.eks. ber om rosiner uten å ha spist middag, eller bare spist bittelite, så får hun ikke det (hun pleier vanligvis ellers å få noen rosiner til dessert).

Tror kanskje jenta vår har dårlig matlyst etter gjentatte forkjølelser og at hun holder på å få jeksler for tiden. Utrolig frustrerende er det ihvertfall... Var hos legen med henne i går og fikk tatt blodprosenten/crp (pga langvarig lav feber), så får vi ihvertfall sjekket om hun lider av noe.

Håper dere finner ut av deres problem - jeg har tro på å være ganske så konsekvent, da 2-åringene er noen skikkelige luringer... Tenker de tester ut hvem som er staest - dem selv eller foreldrene :-).

Lykke til!

Skrevet

Da har du jo lært henne at du gir opp til slutt.... Toåringer skal presse grenser og ikke minst tålmodigheten vår. Tror du skal la være å ha kjeks i hus en stund.

Hun spiser hvis hun er sulten nok. Kjeks er ikke mat. Stå på, du klarer å sette ned foten!

Skrevet

Du kan jo tilby han brødmat, spiser han ikke det heller så IKKE gi kjeks.

Vi kan alle ha svake øyeblikk hvor vi gir etter fro trass og hyl, men han kan jo ikke leve på kjeks.....

Slenger meg på de andre her....... hold ut grining og vent på seier : ))

Skrevet

Hadde jeg vært deg, hadde jeg rett og slett latt være å ha kjeks i hus. Da slipper du å bli fristet til å gi ham det og han har til slutt ikke noe valg og må spise middagen sin. Fortell ham at han ikke får noe annet å spise enn middag, og hvis han ikke spiser den, blir det ikke noe å spise før kveldsmaten.

Er det noen middager han liker bedre enn andre? Hva med "en mild start" og gi ham favoritt-retten i morgen? (her i gården er det forøvrig risgrøt, kjøtt-/fiskekaker og spagetti som går ned på høykant...)

Lykke til, og husk; de er lure disse små, og vet hvordan de skal få det som de vil! :o)

Skrevet

Er toåringen din undervektig eller slapp? Hvis ikke skal du ikke bekymre deg. Min toåring har også sluttet å ville ha middag. Det eneste han spiser er pasta med tomatsaus og risengrynsgrøt. MEN! Jeg lager middag hver dag, og han må sitte til bords, og får det vi andre spiser. Så hvis han ikke vil ha, så maser vi ikke noe på det - vi prøver å holde en hyggelig stemning. Men han får ikke noe annet i stedet. Vi har snakket med både lege og helsestasjon om dette, og barn regulerer helt fint selv hva de trenger av mat - det gjør ikke noe om de ikke spiser middag i en periode. Så lenge de ikke er underernærte.

Men gi altså ikke kjeks i stedet - hvis han er sulten, spiser han middagen han får. Plutselig en dag finner han ut at det er kjedelig å ikke være med på det hyggelige måltidet. Lykke til!

Skrevet

Lillemann har også hatt en periode der han ikke vil ha middag. For å komme ut av en "ond sirkel" hadde vi bare hans favorittmat et par uker. (tomatsuppe, fiskepinner, pølse, kylling). Av en eller annen grunn hjalp det også veldig at han fikk lov til å forsyne seg selv. D.v.s. at vi ikke la noe på tallerkenen hans, men hjalp ham med å legge på når han ville det.

Hvis han ikke vil ha middag får han tilbud om brød eller havregryn med melk etterpå. Han er av den slanke typen som lett havner på den undervektige siden av percentilskjemaet så vi prioriterer mat framfor prinsipper.

Skrevet

Ja, jeg er helt enig her. En stund ville sønnen min plutselig ikke spise mer. Men jeg satt han alikvel tilbords, og begynte å spise. Hadde tallerken hans klar i tilfelle. Så da begynte jeg å spise. Sønnen min så på meg, og etter en god stund ville han plutselig også ha.

Så det endte med at vi satt og spiste middag sammen. Og da han tok første skjeen, sa han: det var godt det. Han er to år.

Skrevet

kutt ut kjekt. Ikke ha det i huset, og la barnet vere sultent. Ikke gi opp. Det er ditt ansvar at barnet spiser skikkelig mat. Ta det nå, ellers så blir det bare verre.

Skrevet

Vi har samme problem med vår datter. Jeg gir ikke etter, men hun spiser ikke likevel. Det eneste hun spiser er ris og pasta, ikke noe på, bare litt smør. Ellers spiser hun tørre brødskiver(vil ikke ha noe pålegg) og hun spiser litt frukt og rå grønnsaker. Det har nå gått sånn i nesten ett år, og hun har ikke akurat mye å gå på om hun skulle bli syk. Hun får ikke noe annet enn det som vi andre spiser og jeg må si at noe av de anonyme her inne har vel ingen erfaring med det. Det er ikke bare å overstå tre eller fire dager med grining, hos oss har det nå gått i nesten ett år!! Og hun her aldri fått kjeks eller en annen slags "belønning". Helsestasjonen holder kontroller med vekt, har anbefalt vitamintilskudd og mener vi skal gi henne pasta og ris hvis hun spiser det istedenfor å gå enda mer ded i vekt.

Du ser, det kan vær tungt uansett, men gi ham ialle fall ingen kjeks, det gjør alt bare verre!!!

Skrevet

Du får gi henne veldig gode kjeks, da! Spesielt mekka for henne. Finn en grunnoppskrift på havrekjeks (med noe proteiner i, egg?) eller noe og sprit den opp med finraspete gulerøtter, ferskost, etc. Hirse i steden for noe av havren. Eksperimenter litt, smaker blandingen ok før steking så blir den bra! Og så steker du til slutt (etter prøverunder) en hel drøss og gir henne med melk til middag? Hun blir nok lei av dette også, eller, hvis det blir en kjempehit, så er det mammas beste kjeks... (Vi vil ha oppskriften du kommer frem til!)

Skrevet

Ga ikke opp jeg, nå spiser han middag så det står etter, så flink.

Men det tok sin tid.Men absolutt verdt hylene og skrikene hver gang han ikke fikk kjeks, viste han skapet der kjeksen stod, at der er det ingen kjeks lenger.Og så bare overså jeg han når han begynte å mase.

Det tok vel 5 minutter fra han begynte å mase, til han skjønte at dette ikke var noe nytte i. Så nå er det ikke kjeks i huset:)!

Takk til alle som sa jeg ikke skulle gi opp!

Skrevet

så flott at det funka til slutt! Har stor sympati for innlegg lenger oppe som har slitt i eit år. Ikkje lett å vite kva ein skal gjere, nei. Vi har definitivt våre dårlege periodar også. Har nok gitt etter av og til ja, sjølv om det viser seg at det ofte går bra om ein berre let ungen få tenke seg om og kome til konklusjonen sjølv at det hadde vore ok og ete litt.

Det einaste eg må sei eg reagerer på er eit innlegg ovanfor som seier at dersom småen ikkje et middag så blir det ikkje mat før til kvelds. Eg synest det er lenge å gå utan mat. Dersom det ikkje har vore mat sidan lunsj i bh, og barnet ikkje vil ha middag, synest eg det verkar noko strengt å la ein to-åring gå til seks-sju tida før det han blir tilbudt mat. Eg har i alle fall merka at det er lettast å få han til å ete om han er passe svolten. Dersom han er for svolten blir det vanskeleg igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...