Bodilla Skrevet 27. mars 2007 #1 Skrevet 27. mars 2007 Har verdens søteste gutt på 2 1/2 år som går i barnehage full tid. Han sier mange ord. Noen sier han helt rent, andre uklart, men aldri setninger. Han kan bli sint på de andre barna i barnehagen fordi de ikke forstår ham og da kan han både bite og slå. Vi har en ny pedagogisk leder på hans avdeling og hun har kontaktet PP-tjenesten angående vår sønn pga. at hun mener han er sent ute med språket sitt. Vi har undersøkt ørene til gutten vår og inget galt er funnet, han hører godt. Hva mener dere om saken, er det for tidlig å gripe inn på en som blir 3 år i august? Mange mener jeg bør takke ja til PP-tjenesten for sier jeg nei nå blir det vanskelig å få hjelp ved en senere anledning. En barnehagetante sa til meg at det også er viktig at man ikke tar barnet ut av gruppa når logopeden kommer for da vil han fort føle seg "annerledes". Hvordan utfører de da saker og ting?
Anonym bruker Skrevet 4. april 2007 #2 Skrevet 4. april 2007 Huff da, syntes så synd på barn nå til dags. De må liksom prestere så mye i tidlig alder for å passe inn blant det som betegnes som normalt. På 4 års kontrollen så skal de kunne preposisjoner etc, og kunne svare på en masse spørsmål på en 15 minutters tid. Min sønn på 4 nektet helt å svare på disse spørsmålene og ble da betegnet som umoden for alderen, mens i virkeligheten er han fryktelig sjenert. Merker at jeg blir litt sint av slike oppfatninger, og syntes helt ærlig at det ikke er nødvendig med logoped til en på 2 1/2 år. Har hørt mange 2 -3 åringer med relativt lite vokabulær, tror at det kommer seg når de modner til litt. Husker også at jeg en gang i tiden var dagmamma for en gutt som ikke begynte å snakke før han var 3 år, før det kunne han bare si mamma og enkle ord. Nei, vet du hva, jeg hadde tatt meg en lang prat med pedagogisk leder for å høre hvilke krav de stiller og hva som kan komme ut av å kontakte pp -tjenesten. Syntes også det ikke er riktig å ta barnet ut av gruppen de er i, ingen vits i å fokusere på det negative. Er det ikke bedre da at barnet blir mer stimulert av andre barn til å delta i samtaler etc? Noen ganger så dreier det seg kun om ressurser, og at BHG ikke har personale nok til å følge opp situasjoner utenom skjema. Syntes det er synd at de må ta slike tiltak igang for å få litt ekstra hjelp. Håper det ordner seg for dere, og fint at du er en våken forelder som retter litt spørsmål til hva som foregår. Lykke til
nov/febmamma Skrevet 7. april 2007 #3 Skrevet 7. april 2007 En litt overivrig ped.leder vil jeg tro. Men jeg tviler sterkt på at PPT gjør noe med det. Jobber selv i barnehage og når vi har problemer med å forstå fire åringene gjør vi noe med det. Det å koble inn logoped på småbarnsavd. er jo helt bort i natta. min sønn hadde ganske dårlig språk for et halvt år siden han også, men nå går kjeften i ett. Alt er ikke like forstålig for alle, men det kommer seg for hver dag. Rart ikke styren i barnehagen har reagert, alle slike henvendlser skal vel gå gjennom vedkommende. Jeg ville ha snakket med styrer og spurt om h¤n sin mening, styrer skal jo ha mest kompetanse på slike ting. Lykke til, jeg tipper det ikke er noe å lage et problem ut av
smaili Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 hei! jeg har hatt tre unger i BHG og begge guttene mine har problemer med språket. Den eldste, som blir 7 år i juni, har tilslutt fått påvist at han ikke hører diskantene! Veien til å finne ut dette har vært utrolig lang. De var innlagt på nyfødt-avd fordi glukosenivået i kroppen var altfor lavt pga en lang og hard fødsel. når de ble utskrevet var de innom hørselsentralen på sykehuset, standard rutine, hørselen var helt perfekt på begge to( gutten min er tvilling). På helsestasjonen fikk vi ganske forskjellige svar når han ble testet. en gang hørte han aldeles utmerket, neste gang hørte han intet og etter det var det mulig han hørte litt dårlig. helsesøster spurte om jeg ville kontakte PPT når gutten nærmet seg 3 år og det er jeg glad for at jeg gjorde. jeg fikk informasjon om hva jeg som mamma kunne gjøre for å bedre språket hans. hjelpe han videre i språktrening. ettersom svara på hørseltestene på helsestasjonen var så sprikende, nektet jeg flere tester der. jeg fikk ham inn hos en øre/nese/hals-spesialist, han fikk påvist at han ikke hørte diskantene, da var gutten nesten 5 år! han kom inn på sykehuset og fikk en fantastisk lege der som umiddelbart kunne høre at han har problemer med hørselen sin. det var ganske utrolig å endelig få den hjelpa som jeg ønska til gutten! hadde han bare fått det 3 år tidligere! jeg har pratet mye med legen og har blitt fortalt at det er veldig vanskelig å finne ut om små barn har problemer med hørselen og at det er viktig å få hjelp så tidlig som mulig. jeg har et godt inntrykk av PPT som har vært i BHG og trent med gutten, det har og blitt tatt tester der han scorer veldig høyt. han ble tatt ut av gruppa si sammen en eller to andre barn som hadde litt problemer, men han synes ikke at det var galt å bli tatt ut. han så på det som at han var så spesiell at han fikk bli med inn på de voksnes pauserom og spille spill og trene på språklyder! i dag har han høreapparat på begge ørene og blir også i skolen tatt ut av klasserommet for å drive språktrening. etter nesten hele første klasse hører jeg forbedring i språket hans, å det er utrolig etter en lang å kronglete vei. vi trener her hjemme også, vi sliter oss gjennom lesing og matte, så resultatene skal bli bra :-)) min yngste sønn som også sliter med språket, får logoped-hjelp i BHG. han er nå blitt 5 år. han har ingen problem med hørselen sin, men han har storebror som forbilde og helt! siden storebror snakker uten flere bokstaver gjør lillebror det samme. han blir tatt ut av gruppa, får gå inn mens de andre er ute eller inn på de voksnes pauserom der han får trene på språket og språklydene. han blir etterhvert introdusert for en spesiell kortstokk som logoped Kari Hole har laget. den viser stilling på lepper og tunge. den har hjulpet storebror ganske godt og etterhvert også lillebror. begge guttene får/fikk en form for belønning for å jobbe med språket sitt, det var ikke noe avansert men en helt vanlig kjeks! så om du blir tilbydd hjelp så si jatakk! det kan gi noen vinklinger på trening som man ikke alltid kommer på, og det kan ikke skade på noen måte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå