Gå til innhold

Flere med stokk stive korsryggsmuskler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siste uka har liksom nedre del av ryggen blitt sikkelig anspent og det føles som om ryggen nesten buler litt ut baki der (Til vanlig har jeg jo lett svai). Det føles som en blanding av slitne muskler og som når en har slått seg skikkelig, noe a la lårhøne. Hva kan dette komme av? Er bare 20 uker på vei, så det kan jo ikke være tyngden av magen heller ennå...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det! Og ble 50% sykemeldt pga det i dag og tre uker fremover...

Det er nok det at magen begynner å veie litt, og at ryggmusklene må ta over mye av jobben for magemusklene. Legen min mente i hvertfall at det var en tilvenningssak, og at det nok gikk over etterhvert.

Pluss at det finnes mange fine øvelser for å styrke ryggen i svangerskapsbøker og slikt!

God bedring!

Skrevet

Jeg har også stiv rygg, men har i tillegg hatt andre typer ryggsmerter enn du beskriver - sannsynligvis smerter i forbindelse med sener som strekker seg. Dette fikk jeg i uke 22 og fysioterapeut sa at selv om magen ikke er så stor, så skal det ikke mye vektforandring til før ryggen prøver å kompensere og dermed blir stiv eller vond. Dette kan gå over, bare hold deg i bevegelse hvis det ikke er for vondt. Ikke sitt for lenge i samme stilling f.eks, og gjør noen ryggøvelser eller gå på svømming. Håper du blir bedre snart!

Skrevet

har begynt med ryggøvelser, håper det kan hjelpe litt på :)

Dessuten får jeg massasje av mannen min, som synes fryktelig synd på meg som er "plattfot i ryggen", som han sier :P

Håper dere blir bedre dere også - godt å høre at det er en forbigående tilstand!

Skrevet

hei! det kan hende at du har fått begynnende bekkenløsning. få henvisning til fysioterapeut for å sjekke det !

Skrevet

Vil bare si at svømming av og til ikke funker bra på ryggsmerter, i det hele tatt. Dette er hovedsaklig ved brystsvømming, siden en da svømmer med hodet bøyd ganske mye oppover, og dette spenner nakke/rygg i relativt stor grad og kan forverre allerede vonde og irriterte ryggmuskler. De gangene jeg har svømt ved ryggsmerter ( korsrygg ), har det blitt verre. To ganger førte det til skiveutglidning. Vondt !!! Fysioterapeuten og kiropraktoren min sa at jeg bare måtte kutte det ut. Slyngeterapi, hvor en styrker de små, små musklene rundt ryggvirvlene, har fungert helt fantastisk på meg (: Dette kan en trene hos noen fysioterapeuter.

I tillegg gjør jeg daglig en veldig enkel, men effektiv øvelse som øker blodsirkulasjonen i ryggmusklene og forhindrer at de stivner til:

1. Stå rett opp og ned på gulvet, med litt mellomrom ml. bena.

2. Hold hendene på hoftene, og

3. vipp bekkenet fram og tilbake, det du klarer uten at det gjør vondt. rep. 12 - 16 ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...