Vorin med nr 3 Skrevet 27. mars 2007 #1 Skrevet 27. mars 2007 Jeg er snart i uke 26 nå og har blitt invitert med på en flyreise fra bergen til oslo nå denne helgen. Har hørt og lest på nettet at det skal være trygt å dra helt fram til uke 28. Kjenner likevel at jeg er litt usikker......bør jeg heller la være? Hva syns dere? Er det mange av dere som har vært i fly med store mager? Takker for svar!!!!
CAT77 Skrevet 27. mars 2007 #2 Skrevet 27. mars 2007 Jeg var nettopp i New York i uke 26 og hadde ingen problemer....! Med de fleste selskaper kan man reise helt opp til 4-6 uker før termin, så en liten flytur fra Bergen til Oslo hadde jeg overhodet ikke bekymret meg for :-)
Yrha Skrevet 27. mars 2007 #3 Skrevet 27. mars 2007 Ingenting å være redd for, nei. Bare pass på å reise deg og gå en tur under flyturen.
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 27. mars 2007 #4 Skrevet 27. mars 2007 jeg skal ut å fly i uke 31, fra Trondheim til Stavanger, og har ingen betenkeligheter med det. Både legen, flyselskapet og forsikringsselskapet synes det er greit.
Gjest Skrevet 27. mars 2007 #5 Skrevet 27. mars 2007 Ikke farlig ... men du vil kanskje gå til anskaffelse av et par støtte-strømper! Også er det lurt å drikke mye vann (husk å gå på do før du går ombord ... for det kan ta tid før flyet tar av og doene åpnes! også er det lurt å ta noen spaserturer opp og ned midtgangen, for å holde blodsirkulasjonen i gang.) God tur!
Mamman til 2prinser&1prinsesse Skrevet 27. mars 2007 #6 Skrevet 27. mars 2007 Hvor har du lest at det er trygt fram til uke 28? eller det vil si at det ikke er trygt etter uke 28? Trodde det var trygt hele veien jeg, men at flyselskapene ikke vil risikere fødsel så derfor vil de ikke ha med gravide de siste ukene.... Lurer litt jeg for jeg må kanskje fly når jeg er både 27 og 31 uker på vei...
gullet kom 03.07.07 Skrevet 27. mars 2007 #7 Skrevet 27. mars 2007 tok fly på torsdag... oslo-bergen.. ikke noe problem... bare j..... trangt!!! er i uke 26
Solskinnsjenta Skrevet 27. mars 2007 #8 Skrevet 27. mars 2007 De fleste opererer med en grense på uke 36/37 for å reise med fly for gravide. Du har ikke lov til å sitte ved nødutgang, men ellers er det ingen restriksjoner. Ta med deg helsekortet hvis du er i tvil om du får lov. Drikk mye på forhånd, ha gjerne på støttestrømper og hvis du har behov og mulighet, ta en tur i midtgangen. Turen mellom Bergen og Oslo tar uansett ikke mer enn en time, og det kommer nok til å gå helt greit! Lykke til og god tur! Forresten, beltet kan være litt ubahagelig mot magen, men du kan jo ta det av mens flyet er i luften.
Vorin med nr 3 Skrevet 27. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 27. mars 2007 Tusen takk for mange svar!!! Nå føler jeg meg sikker...jeg flyr :-) Det står en del forskjellig om dette på nettet, men ser ut som man kan fly nesten hele svangerskapet dersom man ikke har hatt noen komplikasjoner. Det var bare et sted, tror det var en nettdoktor, som mente det var trygt fram til uke 28, og at man kanskje burde la være etter det, med mindre det var helt nødvendig, men det virker jo som det er helt trygt lenge etter denne tiden også. Jeg har iallefall bestemt meg, takket være dere, for at det bli oslotur på meg :-) Supert med tips om støttestrømper. Det ville jeg ikke tenkt på selv!!!
Kummin&Lillesel Skrevet 27. mars 2007 #10 Skrevet 27. mars 2007 Jeg sitter og gruer meg litt for å fly, selv. Bor i København, men skal en tur opp til Trondheim i slutten av mai - min 29. eller 30. uke, om jeg ikke husker feil. Deretter skal vi en tur fra Trondheim til Ålesund - for å besøke familien min. Er frista til å leie en bil, slik at jeg slipper å ta fly eller buss.. Og så er det ned fra Ålesund til København igjen, da.. Herlighet. Jeg får helt tårer i øynene av at jeg synes det er skummelt. Er ganske reisevant. Reiser de strekningene der ofte (pendler mellom bosted, skolen og familien flere ganger i året)! Men jeg hadde følt meg tryggere om vi fikk kjøre, tror jeg. Men vi har ikke bil som holder til turen, dessverre. På dette punktet er det litt skumlere enn vanlig å være gravid.
fellesferiebarn & novemberbarn Skrevet 27. mars 2007 #11 Skrevet 27. mars 2007 Noen flyselskaper krever at du må ha med en legeattest hvor det er oppgitt termindato. Sjekk dette slik at du ikke blir stående igjen.
*RutIetutt* Skrevet 27. mars 2007 #12 Skrevet 27. mars 2007 Jeg flydde vel i uke 30 fra Bergen til Oslo forrige gang jeg var gravid - ikke noe probløem det. Er jo en kort tur også da. Det er ingen problem å fly frem til uke 36 (er som regel frem til da en kan fly med de fleste flyselskap) med mindre en har et risikosvangerskap. Skal selv fly til Gran Canaria i uke 32 og har ingen betenkeligheter med det. God tur:o)
Gjest Skrevet 27. mars 2007 #13 Skrevet 27. mars 2007 Har akkurat vært ute på flytur fra Oslo til tromsø. Gikk kjempebra. Æ e i uke 31+4.
♥ nr3 i juni 2011♥ Skrevet 27. mars 2007 #14 Skrevet 27. mars 2007 Jeg har flydd en del allerede og kommer til å fly til jeg er i uke 34/35 (da er siste planlagte reise). Dette står på lommelegen.no: Flyreise og graviditet Det har blitt veldig vanlig for kvinner å fly mens de er gravide. Dette gjelder både fritidsreiser og reiser i forbindelse med jobben. Generelt er det ikke er farlig å fly for en frisk gravid kvinne. Av: Andrea Berz, flylege Sikrest i 2. trimester Den sikreste tiden for en gravid kvinne å fly er i det 2. trimester (fra 13. - 28. svangerskapskuke), fordi risikoen for komplikasjoner er lavest i denne perioden. I tillegg vil de fleste gravide da ha mindre plager (kvalme, oppkast, trøtthet) og kroppsvekten er på dette tidspunkt enda ikke en begrensende faktor. Når skal man ikke fly? Det finnes dog enkelte situasjoner hvor flyging for gravide kvinner sterkt frarådes: Tidligere spontanaborter (øker risikoen for gjentagelse i det aktuelle svangerskap) Tidligere ekstrauterine graviditer (svangerskap utenfor livmoren, gjentagelsesrisiko) Truende abort eller vaginal blødning i det aktuelle svangerskap Cervixinsuffisiens (inkompetent livmorhals) Placentaproblemer (sykdommer i morkaken) Flerlingsvangerskap Svangerskapsforgiftning eller truende svangerskapsforgifting (preeklampsi), høyt blodtrykk, diabetes mellitus Hjerteklaffefeil hos den gravide Kroniske sykdommer, som krever regelmessig overvåkning Alvorlig anemi (inkludert sigdcelleanemi). Anemi = blodfattighet. Hvis blodprosenten ( hemoglobin) er under 8,5 g/dl og flyreisen ikke kan unngås, kan man vurdere å bestille oksygen til den aktuelle flyreisen. Dette pga. den potensielle faren for den gravide og i mindre grad for fosteret siden fosteret er utstyrt med en spesiell type hemoglobin, som binder surstoff mye lettere enn hemoglobin hos voksne. Hvor går reisen? Gravide kvinner bør uavhengig av om de tåler selve flyreisen eller ikke vurdere nødvendigheten av en reise til: områder hvor faren for potensielt livsfarlige smittsomme sykdommer er høy områder som ligger høyt over havet områder hvor det finnes klorokinresistent malaria falciparum områder hvor det anbefales vaksinasjoner med levende vaksiner I slike tilfeller anbefales at man kontakter en reiseklinikk, infeksjonsmedisinsk poliklinikk eller sin fastlege, forutsatt at vedkommende er oppdatert innenfor reisemedisin. Trombose/blodpropp Den generelle tromboserisikoen er ca. 10 ganger høyere hos gravide enn hos ikke-gravide. Det henvises forøvrig til egen artikkel om Dyp venetrombose og flyging - trykk på lenke på denne siden. I tillegg til de i denne artikkelen nevnte risikofaktorene for dyp venetrombose bidrar også svangerskapshormonene samt presset av livmoren mot vener i bekkenet til den økte tromboserisikoen. Skadelig for fosteret? Når det gjelder risikoen for fosterskader pga. kosmisk stråling under flyreiser er det så langt vanskelig å komme med gode anbefalinger. Den mest sensible perioden for strålepåvirkning av fosteret er fra 8.-14. svangerskapsuke. I denne perioden utvikler både hjernen og nervesystemet seg hos fosteret. Stråledosen er avhengig av flyhøyden og flytiden. For spesielt interesserte henvises til anbefalingene, som er utgitt av det amerikanske transportdepartementet ( United States Department of Transportation, Office of Aviation Medicine). Ta med deg svangerskapsjournalen! Det anbefales for øvrig å ta kontakt med selskapet hvor man har sin reiseforsikring, før flyreisen, for å få informasjon om hva som dekkes hvis uhellet skulle være ute og man blir syk under en flyreise eller i utlandet. Husk uansett å ha med deg helsekortet for gravide (svangerskapsjournalen) samt det europeiske helsetrygdekort. Sistnevnte får man ved henvendelse til trygdekontoret. Sjekk med flyselskapet Når det gjelder restriksjoner i forbindelse med flyging under svangerskapet kan reglementet variere fra flyselskap til flyselskap. Det anbefales derfor at man tar kontakt med det respektive flyselskap i god tid før avreise for å unngå evt. overraskelser og ubehagligheter ved avreise. Nedenfor refereres reglementet til noen utvalgte flyselskap. Reglene gjelder ukompliserte svangerskap. Siden reglene kan endre seg fra tid til annen anbefales at man sjekker flyselskapets nettsider eller at man ringer til flyselskapet / reisebyrået. Der hvor det ikke står noe spesielt om tvilling- eller flerlingsvangerskap anbefales uansett at man kontakter flyselskapet. SAS Braathens: Aksepterer gravide inntil uke 36. For reise mellom 2-4 uker før termin kreves en legeerklæring. Reisetiden for hver enkelt strekning kan i denne perioden ikke overstige 4 timer. Gravide aksepteres ikke etter uke 38, dvs. mindre enn 2 uker før termin. Norwegian: Gravide kan fly inntil uke 38 (eller uke 36 ved reiser under 4 timer), krever legeattest. Lufthansa: Gravide kan fly inntil uke 36. British Airways: Gravide kan fly inntil uke 36 (tvilling- eller flerlingsvangerskap frem til uke 32). Fra uke 28 kreves en legeattest, hvor det bekreftes at det er trygt å fly. Finnair: Gravide kan fly inntil uke 36. Ved korte nasjonale flyturer og korte turer innenfor Skandinavia aksepteres gravide inntil uke 38. Fra uke 28 kreves en legeattest. KLM: Gravide kan fly inntil uke 36 (inntil uke 34 ved tvilling- eller flerlingsvangerskap). Legeerklæring Legeerklæringen bør være på engelsk, mindre enn en uke gammel og bør inneholde dato for termin, at det ikke foreligger komplikasjoner og at det ikke foreligger noen medisinske tilstander som er til hinder for at man kan fly. Forslag til helseattest: To whom it may concern This is to certify that ...................born.............has en estimated date of delivery ................ (confirmed by ultrasound). The patient is in good health, and there are no complications concerning pregnancy. The patient is fit for flying with ............. (name of airline). Date of departure: .................... Date of return:...................... Sincerely ........................... (Dr. XX, adress) ........................... (Date) Skriv ut og ta med til legen din! God reise! http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322877
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå