Anonym bruker Skrevet 26. mars 2007 #1 Skrevet 26. mars 2007 møter du mange utfordringer og forskjellige meninger mellom deg og mannen din? Er egentlig veldig forskjell på barneoppdragelese der min mann kommer fra og her i Norge.. HAn ble blant annet slått mye som barn, og vet det blir praktisert der han kommer fra enda. Også mye truing ble brukt. Og han er oppdratt til å være takknemlig for at foreldrene har tatt vare på ham. Føler at han skylder dem noe fordi de tok vare på ham da han var barn. Heldigvis deler han og jeg samme normer anngående oppdragelse. så vi slipper de store kranglene. Han er for norsk barneoppdragelse.
Mulatica Skrevet 27. mars 2007 #2 Skrevet 27. mars 2007 Dette kjenner jeg veldig godt igjen. Heldigvis er vi også enige, og vi legger oss på norsk linje. Jeg syns ikke det er greit å slå barn, og har sagt fra til svigerfamilien om det. De har ikke slått Snuppa noen gang altså, sambo tok det opp med en gang sånn at det ikke skulle skje.
Mamsen86 Skrevet 27. mars 2007 #3 Skrevet 27. mars 2007 Absolutt. (Hehe, hadde faktisk tenkt til å skrive et innlegg om akkurat det samme..) Babydaddy er pakistaner, vi har en liten jente sammen - og jeg merker helt klart at grensene våres, meningene og alt er veldig forskjellig. Men nå har vi jo også en helt forskjellig bakgrunn og helt forskjellige historier, men jeg skal innrømme at jeg har bitt tenna sammen fra tid til annen - selvom vi som oftest kommer til en enighet. Jeg tror kanskje at jeg har litt mer friere tøyler enn han, selvom jenta vår bare er et halvt år - men vi har ofte snakket om fremtiden hennes og hvordan vi kunne tenkt oss at den skal bli.
Ronja80.mor til 2 Skrevet 28. mars 2007 #4 Skrevet 28. mars 2007 Mannen min er også vokst opp med vold som en del av barneoppdragelsen, men mener at det er feil. Men syns at andre deler av oppdragelsen han være vanskelig å bli enig om, som at man bare spiser godteri på lørdag, at man legger seg til normale tider, og at det derfor er dumt om hun sovner to timer før leggetid, da hun da våkner igjen og er oppe halve natta. Han ser nok ikke viktigheten i rutiner og faste rammer på samme måte som meg..
C&M&H Skrevet 28. mars 2007 #5 Skrevet 28. mars 2007 Vi er i grunnen ganske enige. Jeg er nok litt mer "streng" en pappan og for litt mer grensesetting. Dattra vår snurrer pappa rundt lillefingeren og får det stort sett som hun vil hos han... Og han kunne i alle fall aldri slått henne. Han fikk ikke "bank" hjemme som barn, men på skolen slo lærerne barna, og det syns han er helt forferdelig og han kunne aldri, aldri gjort det mot barna sine selv. Og vi har faste leggetider og måltider og det er vi begge enige om. Og han tar minst halvparten av all jobben med dattra vår og står opp med henne nesten hver morgen slik at jeg får sove lengre!! Men så er nå kjæresten min helt unik også da, og verdens beste pappa!!
Ompalompa Skrevet 29. mars 2007 #6 Skrevet 29. mars 2007 Vi er stort sett enige hjemme hos oss. Jeg er kanskje litt strengere enn pappaen, men det funker greit i hverdagen. Hun prøver seg av og til på meg med tåredryppende dårdyrøyne, når hun ikke får det som hun vil, men hun har nok skjønt etter hvert at det funker best på pappa. Ingen av oss er for fysisk avstraffelse. Pappaen er opptatt av at norske barn er frekke mot foreldrene sine, ikke respekterer dem og synes de er "dumme". I hans hjemland, Ecuador, har jeg til dags dato ikke hørt et barn svare foreldrene sine slik som jeg mange ganger har hørt i Norge (også i egen familie). Jeg er imidlertid enig med ham og håper vi kan klare å gi datteren vår litt andre verdier enn dem som til tider kommer til uttrykk i Norge. Ikke misforstå meg, jeg vil at jenta vår skal bli selvstendig og ha egne meninger, men tror ikke at dette er noen hindring for å ikke være frekk og utakknemmelig. Våre nevøer i Ecuador kan godt være uenige med foreldrene sine, men det ville aldri falle dem inn og være uforskammet likevel (og dette er ikke i frykt for å få bank, for det har ingen av dem noengang fått). Egentlig er det ganske logisk, synes jeg, for det er jo ikke slik at de voksne lirer av seg masse skit, når de krangler. Vi sliter litt, når vi er i Ecuador, med å få familien til å forstå at de ikke kan gi mini godteri i tide og utide. Der er mannen min og jeg helt på linje, ber om at hun tilbys frukt, ikke snop, men det er visst mye morsommere å gi bort kjærlighet på pinne (som jeg er sååå imot), sjokolade, gele etc.
Mulatica Skrevet 29. mars 2007 #7 Skrevet 29. mars 2007 Å, den godteriproblematikken kjenner jeg igjen. Ikke så lett å forklare en stolt storebror som med egne penger har kjøpt kjærlighet på pinne eller kake til lillesøster at det ikke er greit. Siden det bare var i 3 uker valgte vi å se litt mellom fingrene på akkurat det, men de voksne i familien fikk beskjed om å ikke fore henne med søtsaker.
Mamsen86 Skrevet 31. mars 2007 #8 Skrevet 31. mars 2007 Haha, samme her - "norske barn er så frekke, datteren min skal aldri bli sånn"..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå