Anonym bruker Skrevet 26. mars 2007 #1 Skrevet 26. mars 2007 Min 2.5 åring bare tøyser for tiden- løper når eg ska kle på han, nekter å komme når jeg roper (hvis vi skal gå inn etter å ha lekt ute, på vei te bhg etc) nekter på pusse tenner etc etc etc. Og ikke nok med det, han sier NEI!!!! på en meget bestemt måte, som om jeg ikke harn oe jeg sku har sagt...... kjenner jeg blir litt provosert jeg, og sier: Det er mamma som bestemmer, mamma er voksen (og ja, jeg forklarer HVORFOR jeg ber han om div ting.....) Hvordan få han til å forstå at jeg mener alvor, uten å frata goder. Jeg fratar han feks smokken dersom han har den og "tøyser". Er han for liten til å forstå konsekvenser? Som at dersom du ikke pusser tenna nå, blir det ikke lesing i senga? (litt strengt kanskje?) Men blit litt matt a at han aldri hører...... Og redd det skal utvikle seg og han blir ufysen som eldre!
Gjest Skrevet 26. mars 2007 #2 Skrevet 26. mars 2007 tror det er viktig å være konsekvent i det man gjør ... og å være bestemt... måtte i allefall være det m min når han var på denne alderen. Trass- alderen vet du... Og når den gir seg kommer det nye "sukk" uansett... ser at å være konsekvent er alfa omega.
AnKi! Skrevet 26. mars 2007 #3 Skrevet 26. mars 2007 Heisann! Han er ikke for liten til å forstå konsekvenser, og de har ikke vondt av å bli tatt fra seg goder. Jeg er streng på sånne ting og jeg gir meg aldri!! Det har min pode på 2,8 forstått for lenge siden. Han prøver seg selfølgelig og de må jo få rase litt fra seg, men det jeg sier det skjer. Basta. Min også skal springe og tulle og da møter jeg han litt på hallveien. Han får springe en runde pr plagg og da skryter jeg av han når han kommer og skal ta på seg. Men det hender han bare springer og da spør jeg han 3 ganger. Kommer han ikke da så tar jeg han med "makt" og kler på han. Begynner han å grine så forklarer jeg han hvorfor og han sjønner det. Mange spør om barna forstår konsekvenser... Jeg mener, de sjønner jo fort at de får det som de vil viss de griner og hyler, neste gang så skriker jeg bare høyere... Hvorfor skal de ikke forstå det andre veien med god oppførsel. Vær streng og konsekvent, og ikke ha dårlig samvittighet for det, dere kommer godt ut av det alle sammen!! Men så er det og viktig å bruke tid, som alle har så mye av.. he he. Nei det skal ikke vær lett. Lykke til!!
Bratsj Skrevet 26. mars 2007 #4 Skrevet 26. mars 2007 Velkommen til trass-alderen.... De gode nyhetene er at det nok ikke varer mer enn ett år....og de dårlige er at det kommer nye trass-perioder både ved 4 og 5 og 6 års alder og mange fler visstnok.. Vi har vært gjennom 8 måneder med dette med jenta vår, endelig ser det ut til at det letner litt (hun blir 3 i august) Viktigste er nok å være konsekvent, ikke gi deg uansett hva du har truet med/sagt. Og så gjelder det å velge sine kamper, man kan krangle døgnet rundt hvis man ikke ser igjennom fingrene med enkelte fille-ting. Må være mest slitsomme tiden med småbarn dette, spedbarnstiden var "barnemat"i forhold.
Gjest Skrevet 27. mars 2007 #5 Skrevet 27. mars 2007 jeg har også den erfaringen av at 2-åringen forstår konsekvenser! "hvis vi ikke pusser tennene før du legger deg, så blir det ikke lesing på sengekanten" kan godt komme ut av min munn hvis hun slår seg helt vrang. og forstår han det ikke første gangen så tror jeg ikke det skal mange tilfellene til før han skjønner at hyling og nekting ikke fører noe godt med seg. vi må jo også gjøre dette om igjen når hun finner på å prøve seg igjen, men som regel geier vi å få henne til å forstå dette før hun får overtaket=) det virker virkelig hvis du noen ganger setter hardt mot hardt! lykke til=)
bibi5 Skrevet 27. mars 2007 #6 Skrevet 27. mars 2007 Det er lett å la seg provosere av dette, men han er egentlig bare ute og rister litt på gjerdet ditt. Han har forstått reglene og innerst inne vet han nok hva som forventes fra deg. Men nå er jobben hans å utfordre disse grensene, for å bli trygg på at de faktisk holder og at han er trygg om han holder seg innenfor... Da jeg gikk førskole-utdanningen var det en foreleser som la det frem på denne måten...Vi voksne bygger gjerdene, og bestemmer hvor reglene skal gå .Barna skal kvalitetssikre disse gjerdene for å sikre at de også tåler storm og uvær. Da blir ungene rolige innenfor, fordi de har sjekket at de faktisk holder... Hvordan vi reagerer på denne stormen er opp til oss. Vi kan være rolige godt festet til bakken og bare stå han ut, eller vi kan sette opp et strømgjerde og ungene vil øyeblikkelig bli satt på plass i det de bryter grensen....dette er vårt valg...ungene vil uansett forsøke å rive alle nye gjerder....
Gjest Skrevet 28. mars 2007 #7 Skrevet 28. mars 2007 He, he..Vår har også begynt å bevisst tulle med alt sånt noe. Nei, vær konsekvent: Og ja: Han forstår!!!!!!!!! Jeg har endelig begynt å få kontroll på poden ang. det der (for en stakket stund kanskje). Jeg sier hva vi skal og hvorfor, forbereder ham, men deretter rikker jeg meg ikke en millimeter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå