Klikk Skrevet 26. mars 2007 #1 Skrevet 26. mars 2007 Hei! Kanskje noen her har noen tips. Jeg har 20 unger ca annenhver søndag på søndagsskolen. Har lyst til å ha noen formingsaktiviteter med dem. har dere noen tips? De er alle 3 år så det er litt begrenset hva en kan gjøre...
Froske Skrevet 29. mars 2007 #3 Skrevet 29. mars 2007 Kanskje du kan få noen tips i en barnehage, evt av noen som jobber i en? Min lille er bare snart 2 år, men vi har malt masse (og strødd på stjerner og glitter før malingen tørka, og VIPS, kjempefine julekort/gaver). Ellers har han laget troll av stein, øyne og ull i barnehagen, malt isoporegg til påske etc. Er vel enklest om du kan bruke solide materialer som ikke "knuser". Kommer du på noe, så tips gjerne tilbake her, syns det er gøy å lage ting hjemme med lille også!
Gjest Skrevet 29. mars 2007 #4 Skrevet 29. mars 2007 Hva med Play Doh - eller "modellkitt" som vi kalte det da vi var små. Det er veldig populært hjemme hos oss "Perling" med store perler er også artig for små hender - men da må man jo være sikker på at ingen putter dem i munnen - det er mange barn du skal ta hånd om. Ellers så er det jo å male med vannfarver, fingermaling osv. Lykke til!
Shoosa Skrevet 29. mars 2007 #5 Skrevet 29. mars 2007 Så innlegget ditt, men visste ikke hva jeg skulle svare... Har jobbet i barnehage, så egentlig burde jeg hatt NOEN idéer, men oppdaget at jeg var rimelig blank. Helt til jeg kom på at du kan lage trolldeig. Tror det passer for treåringer også, så lenge du holder deg unna de mer avanserte greiene som hvitløkspresse til hår og sånt. Hva med å lage perler én søndag, male dem den neste og lage smykker uken etter det igjen? Eller kanskje dette kan være noe: http://grosblog.wordpress.com/2007/03/09/spor/ Kan være litt vanskelig å få tatt fot-avstøpning av 20 barn på en gang, i tillegg til at det blir mye etterarbeid for din del, med all gipsen. Men det står i alle fall en oppskrift på trolldeig helt nederst i posten. Såvidt jeg vet går det også an å farge selve deigen, med kakao og paprikapulver og gurkemeie, men fargene blir ganske blasse. De blir klarere om du maler istedenfor. Dessuten får du noe å gjøre to ganger på rad
Klikk Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 29. mars 2007 Det var jo utrolig mange bra forslag. Tusen takk!!!! Nå blir det liv i søndagsskolen
Gjest Skrevet 29. mars 2007 #7 Skrevet 29. mars 2007 Små telysholdere fra IKEA, 9 kroner for fire stk. De kan males med glassmaling eller pålimes små biter av silkepapir (klipp bitene selv på forhånd). Brukes som lysholder, eller ha i litt våt bomull og ha karsefrø til spiring oppå. Stempling, med stempler og stempelputer, eller poteter og maling, de kan stemple på kort, små "duker" av rimelig stoff osv. Bolledeig som lages klar før søndagsskolen begynner og er ferdighevet når dere er ferdig med hoveddelen er sikkert også populært. Tørr pasta som skruer, små stjerner, sløyfer, hjul, skjell osv er fine dekormaterialer som kan limes fast på papp, rammer, spon/pappesker osv og sprayes med (gull)maling. Få deg en gratis Panduro materialkatalog, der kan du nok få noen tips
Arwen* Skrevet 6. april 2007 #8 Skrevet 6. april 2007 Kjøp farga ull, legg på en plastduk med et stort håndkle over. La ungene tove ulla. Hell over deilig lunka grønnsåpevann (1 dl grønnsåpe til 1 l vann) og la ungene rulle, kna og stryke på ulla til den krymper litt. Hovedmålet med dette er ikke produktet, men at barna får oppleve kosen med å holde på med vann og duftende såpe. Treåringene i barnehagen min koser seg med dette. Ofte blir ulla til noen rare klumper, men ungene bruker fantasien og setter navn på de som katter ol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå