Northernlights Skrevet 26. mars 2007 #1 Skrevet 26. mars 2007 Skjønner ikke hva min 17 mnd gml gutt lever av. Han spiser nesten ingenting, og spytter ut det meste. Går jo ikke an å tvinge i dem maten, så jeg er litt bekymret her. Veldig løs mage har han nesten hele tiden, også. Han liker cornflakes med melk. Og pasta. Men man kan da ikke spise så ensidig heller. Jeg har fått en meget kresen herremann... Hva gir dere til deres barn på samme alder?
Gjest Skrevet 26. mars 2007 #2 Skrevet 26. mars 2007 Hei. Har en kresen herremann jeg og. Eller to faktisk.. Kan han ha melkeallergi siden han er løs i magen og veldig selektiv? Jeg lar dem stort sett spise hva de vil etter råd fra ernæringsfysiolog og spes. ped. Gir dem tilskudd av vitaminer og prøver å smugle inn litt frukt og grønnsaker. Eldstemann har vokst opp opp på skive med sjokoladepålegg og pasta til middag. Han er nå 7 og har fortsatt samme meny. Han hadde melkeallergi da han var liten. Prøv å kutte ut melka, gi laktoseredusert eller soyamelk i en periode. Lykke til:)
Expat Skrevet 26. mars 2007 #3 Skrevet 26. mars 2007 Hva med å skifte til cornflakes av noe annet godt? Med sojamelk? Kashi, kanskje? Det er jo glutenfritt, eller? Du får også pasta av hirse. Det er kjempesundt! Hva får du lurt opp maten? Vår lille elsker pesto på pastae, forresten, barrillo sin "ala genovese" er favoritten! Og pølse er godt. Chicken nuggets. Det er imidlertid veldig rart hvor lite de kan overleve på! Men han får pupp fremdeles, ikke sant? Med tre-fire gode puppingser i døgnet så lider han ingen nød...
Northernlights Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 26. mars 2007 Ja, ammer enda. Han vil heller ha mm enn kumelk. Han liker ikke vanlig melk noe særlig,faktisk. Han får vann i koppen sin, og utblandet eplejuice noen ganger i uka. Det liker han. Han likte banan før, men nå er det "ut". Jeg har blandet oppi havregryn i cornflaksen (det er ikke som den norske cornflaksen den vi har nå, men inneholder litt mer). Han liker ikke nuggets, luringen. Men han spiser noe som kalles chicken fries fra Burger King. Omtrent det enesta han har god appetitt på, når jeg kjøper det. Ikke særlig sunt,da...men iallefall vet jeg han får litt i magen da. I pasta er det kjøttdeig som regel,sammen med spaghettisaus. Han spiser pasta med ostesaus også. Men likevel ikke mange bitene før han virker uinteressert. Skal prøve med stekt pølse i dag. Men ærlig talt er det mektig rart han er oppegående så lite som han spiser for tiden. Det er bra han drikker mm, så vet jeg iallefall at noe næringsrikt finner veien til magen. Hvor løs skal bæsjen være før man snakker med legen? Jeg har hatt et barn til før, min nummer 2, som alltid var plaget med diare når han var liten. Han ble utredet for cøliaci (er det ikke det det heter??), men det var negativt. Han hadde bare en veldig hurtig måte å la maten gå igjennom kroppen på, fikk jeg vite den gangen (han var ca 4 år da)
Expat Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 Har du vært inne på toddler sidene på babycenter.com og sett hva som står der om barnas spisevaner?
Expat Skrevet 26. mars 2007 #6 Skrevet 26. mars 2007 http://www.babycenter.com/refcap/toddler/toddlerfeeding/9199.html
Dugong Skrevet 26. mars 2007 #8 Skrevet 26. mars 2007 Eg har høyrt at mange ungar er småspiste til du sluttar å amma, og sånn var det for oss. Ho åt lite i starten, no er ho 17 månadar og liker det aller meste! Rundt 1 årsalderen åt ho veldig lite.
trillegul Skrevet 28. mars 2007 #9 Skrevet 28. mars 2007 Har du prøvd forskjellig frukt? f.eks kiwi, mango, ananas i terninger.
Northernlights Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 28. mars 2007 Ja, og han liker ananas i terninger. Han spiser det sammen med pappan sin, når han har det. Virker som om alt pappsen spiser, det skal han også smake på. I kveld sitter han i senga til daddy og spiser sånn eggeommelett med bacon og kalkun. Han spiste godt, så i kveld er heldigvis magen full før han legger seg. Ellers spises det lite. Jeg har i det siste vært litt fæl til å kjøpe noe på burger king som han liker (chicken fries), men tenkt som så at det er bedre enn ingenting. Kresen gutt,ja...
Northernlights Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #11 Skrevet 28. mars 2007 Expat; nå har jeg lest siden. Jeg ble berologet da jeg leste spesielt dette her; "If your toddler seems to be eating nothing but cheese and crackers for days on end, don't worry";o) Magesekken hans er jo liten, og noen ganger glemmer vi kanskje det..
Northernlights Skrevet 9. april 2007 Forfatter #12 Skrevet 9. april 2007 Dytter denne her,for jeg ser andre strever med det samme. Nå har jeg faktisk vært litt sånn at jeg har kjøpt bare favorittmat til han,selv om det kanskje ikke engang er det sunneste... Han elsker potet med brun saus, og jeg har sluttet å bekymre meg (NESTEN sluttet å bekymre meg ;o) for at han er småspist. Jeg leste at en 1,5 åring kun trenger 1/4 av ei brødskive. Magesekken deres er små. Og da jeg fant ut det, så har jeg slett ikke vært så overoppskjørta over at han er småpspist. I går hadde vi skinke,poteter,saus,mais og gullerot. Han spiste kjempegodt! Skinka var i knøttsmå biter, for han er ikke glad i den konsistensen,så han gaflet i seg potet og gullerot som bare det. Og de små gule maisene,de ble spist en etter èn. Så de overlever nok,disse små. selv om de har dager de helst bare spiser små "gullfisk"..........og ei kjeks... =) Og
mammaen til G & A Skrevet 9. april 2007 #13 Skrevet 9. april 2007 Hei Northernlights Tenkte jeg skulle tipse deg en ting du kan proeve for aa faa han til aa drikke melk. Du kan proeve og blande litt Gerber Yogurt Smoothie (de smaa flaskene du faar kjoept i en fire pakning) og se om han ikke liker det litt bedre. Gutten min som hadde laktose allergi kunne ikke begynne paa melk foer han var over to aar, og da maatte jeg blande den ut slik siden han ikke var imponert over melkesmaken.... Han er naa den stoerste melke drikkeren i denne staten=) Maa snart kjoepe ku vi - han vet alt kua lager siden han liker alt=) (Milk, cheese, butte comes from the cow mamma)
Northernlights Skrevet 9. april 2007 Forfatter #14 Skrevet 9. april 2007 Takk for tipset =) Skal prøve det,da.
mammaen til G & A Skrevet 9. april 2007 #15 Skrevet 9. april 2007 De aller fleste av vennene mine har proevd det samme da barna deres ikke har likt smaken paa ren melk, og det har funket for dem ogsaa.... Lykke til (Jeg blandet en halv slik Gerber flaske i med varm melk.)
gullets mamma Skrevet 10. april 2007 #16 Skrevet 10. april 2007 hei! Min gutt er også småspist.det som har hjulpet endel her er at jeg har begynt å spise litt jeg også når han spiser.Han syns det er kjempe moro å se på meg spise.Jeg leser også bok for han.Han får ha boken foran seg og så tulleleser jeg.Da blir han så opptatt av det,at han glemmer å stritte imot på matinga:)
Anonym bruker Skrevet 10. april 2007 #17 Skrevet 10. april 2007 ville hvertfall ikke gitt han frityrstekt mat..Kan jo miste apetitten av det i seg selv, det er rimelig kvalmende på tom mage.. Nei,ikke gi etter med "dritt-mat".. Ungene sulter seg ikke, men lærer seg fort å manipulere til seg det de liker best:-) Og når det er fett med frityr kommer man fort inn i en dårlig sirkel.. :-)
Nuss Nuss Skrevet 11. april 2007 #18 Skrevet 11. april 2007 Sønnen min på 20 mnd er også så forferdelig små spist for tiden! Han spiser så og si ingenting til måltidene. Selv banan som han elsker spiser han nesten ingenting av. Har prøvd med mange forskjellige mat typer foruten det søte men ingenting vil han spise. Så da er han vel bare ikke sulten. Han spiser nok hvis sulten melder seg.
ettbarnsmammaen Skrevet 11. april 2007 #19 Skrevet 11. april 2007 Hei, Northernlights! Kom plutselig over denne tråden. Nussa mi, 15 måneder i morgen, er også veldig kresen og småspist. Noen ganger lurer jeg på hva hun egentlig lever av. Luft og kjærlighet, kanskje? Men hun er frisk og fin og veldig aktiv. Av pålegg er det bare to ting hun liker: Laks på tube og smøreost med hvitløk. (Hun får mye margarin under pålegget.) Noen ganger spiser hun en hel brødskive, ofte er det bare noen biter som går ned. Middagsfavorittene er pølser og kyllingkarri. (Men vi kan jo ikke ha det annen hver dag.) Hun liker banan, men vil ikke alltid ha det. Har nylig begynt å spise eple og appelsin. Fruktmos liker hun også. Yoghurt er ingen favoritt, men hun liker kvark. Ellers liker hun ris og pasta, uten noe på. Egg kommer konsekvent ut igjen, uansett form, det gjør også de fleste andre ting. Hun er imidlertid alltid er villig til å smake når vi tilbyr noe! :-) Men det stopper som regel der. Vi gir henne av og til mat fra glass. Noen ganger spiser hun litt, andre ganger intet. Jeg prøver å gi henne grønnsaker. Kokt brokkoli spiser hun noen ganger. Hun liker som regel å tygge litt på corn flakes eller korni flatbrød hvis hun får det. Hun får fremdeles pupp, morgen og kveld og ofte litt midt på dagen. jeg har ikke så mye melk, men det blir vel noen slurker. Hun drikker ellers vann og av og til litt eplejuice blandet med vann. Jeg tilbyr melk hver dag, men det synes hun ikke er spesielt godt. Det er slitsomt å ha et barn som er så lite glad i mat og samtidig se hvor lett mange andre har det når de skal mate barna sine. Men en får tro at det går seg til. Leste linken til Expat, og den var interessant. I morgen skal vi på 15 måneders kontroll, og da får vi se om hun har vokst/lagt på seg noe siden sist. Ved ettårs-kontrollen var hun 78,5 cm og veide 8,5 kilo.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2007 #20 Skrevet 12. april 2007 chicken fries,ja..... Det er vel amerikansk husmannskost..
Northernlights Skrevet 12. april 2007 Forfatter #21 Skrevet 12. april 2007 chicken fries er noe helt nytt som Burger King selger for tiden. Rett skal være rett. Spydig trenger du ikke være. Jeg har en liten gutt som er veldig kresen, og når jeg fant ut at han likte disse veldig godt, så gikk det på det et par-tre ganger i uke. Man gjør noen ganger ting man ikke trodde man ville når man blir litt desperat over at barnet ikke vil ha "vanlig" mat,og spytter det ut. Tror jeg du hadde gjort også, anonym, hadde ditt barn spyttet ut alt du prøvde å fore det med. I dag spiste han skinke med beans hjemme, mens vi dro på Burger King og spiste der. Far og sønn fikk det de ville ha,og jeg og de andre tok det lettvindt en dag.
Northernlights Skrevet 12. april 2007 Forfatter #22 Skrevet 12. april 2007 Takk for svaret pregnanta =) Gutten min er glad og fornøyd han også. Mulig det er fordi vi ammer barna våre enda...De får jo en del næringsstoffer gjennom det,heldigvis. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå