Twisted Sister Skrevet 26. mars 2007 #1 Skrevet 26. mars 2007 ...Syns det lukter så jævlig lenge etter hun har fått. Så står det i brosjyren fra helsestasjonen at de skal ha 5 ml, det må da være forferdelig mye!?
MammaDilla Skrevet 26. mars 2007 #2 Skrevet 26. mars 2007 Jeg gir 1ml pr dag nå når han skal vende seg til det. Jeg kommer ikke til å la den ekle lukten overvinne sunnheten ved å gi tran. Det er veeeldig viktig for bebissen! Jeg gir tran når han ligger naken på stellebordet før bading om kvelden. Etterpå ammer jeg han og går selv i dusjen etter det igjen. Lukten blir da borte fra meg, og innen han skal ha mat igjen lukter ikke han heller
HØNAogEGGET *har født* Skrevet 26. mars 2007 #3 Skrevet 26. mars 2007 Helt enig!! Har store kvaler her, for det er jo til barnets beste at han får tran. Men så blir det så mye gris! Han er ikke så glad i det, så ca halvparten kommer ut i munnvikene. Dette renner ned og ødelegger klærne hans (smekken fanger det aldri opp). Så "skyller vi ned" med mm. Deretter stinker både han og jeg og klærne tran. Så gulper han, og dermed blir interiøret han ligger på også ødelagt av tran.
Værinne Skrevet 26. mars 2007 #4 Skrevet 26. mars 2007 5 ml skal gis når de er ca. 6 mnd. Før det så skal en øke dosen jevnt og trutt (spurte hs om dette da jeg også syntes at 5 ml var svært mye). Vi gri ca. 2 ml pr døgn nå, han er 2,5 mnd. Bruker en sprøyte, og gir samtidig med at han får flaske (gir mme). Da skiller vi utstyret, og det luktre bare tran av sprøyta. Passer på ikke å søle. Det lukter helt forferdelig, og selv greier jeg ikke tran i det hele tatt
Amelia*Okt06+juni09* Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 Vi gir tran når han ligger naken på stellebordet før han skal ha på pysjen. Da kan vi vaske av søl fra huden hans og han har en hel natt på seg til å bli kvitt tranånden Forøvrig går det an å gi d-vitamindrpåer i stede for tran, det er i allefall 100 ganger bedre enn å ikke gi noe som helst.
Gjest Skrevet 26. mars 2007 #6 Skrevet 26. mars 2007 Jeg gir ikke tran, fordi jeg takler det ikke selv. Så her går det i D-vit.dråper. 5 små dråper,-null søl, og småen blir glad hver gang hun ser flasken ) + at det stinker ikke slik tranen gjør.
Lykkepiller Skrevet 26. mars 2007 #7 Skrevet 26. mars 2007 Jeg gir på kvelden, før hun får grøten sin. Har smekke og i tillegg holder jeg tørkepapir under haka, det fanger opp alt som eventuelt kommer ut igjen. Det fungerer best å gi henne tran på kvelden, for da forsvinner liksom lukta i løpet av natta. Jeg syns det er mye enklere å gi tran nå som hun er litt større (8 mnd) enn da hun var liten, da luktet det jo tran av gulp og alt annet. Nå når hun ikke gulper lenger er det ikke så farlig. Hun liker det faktisk også!
Mamman til Ask (12/06) Skrevet 26. mars 2007 #8 Skrevet 26. mars 2007 når barna får mme, trenger man ikke gi tran i tillegg! mme inneholder jo masse vitaminer og omega3 og alt mulig annet.. spurte hs om det og hun var enig
Lykkepiller Skrevet 26. mars 2007 #9 Skrevet 26. mars 2007 Er det ikke bare Collett mme som inneholder omega3? Skulle bare mangle at mme inneholder vitaminer, det gjør jo selvfølgelig morsmelk også! Har jo ingenting med tran å gjøre...
Mamman til Ask (12/06) Skrevet 26. mars 2007 #10 Skrevet 26. mars 2007 sønnen min får nan ha1 og den inneholder bl.a. omega3 og omega6
Benni-min Skrevet 26. mars 2007 #11 Skrevet 26. mars 2007 Hei. Jeg synes også tran lukter vondt, så jeg gir ikke det lenger. Før han ble 7mnd ga jeg litt i en flaske med mme. Men etter en stund lukter hele kjøkkenet tran....Han har alltid fått collett, så omega han han fått der også. Men nå fikk jeg råd om å prøve rapsolje. Det er med omega og den lukter og smaker ingenting. Så nå gir jeg en dæsj av den oljen i grøten på morgenen. Herlig å slippe tran.
fiona71*2pp Skrevet 26. mars 2007 #12 Skrevet 26. mars 2007 Gir bane sånn baby tran. 5 dråper om dagen, og e ekjmep lett å gi. Syns ikke det lukte nån ting æ, og ho ser ikke ut til å mislike det på nån måte..
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 26. mars 2007 #13 Skrevet 26. mars 2007 gir også dråper, men skal begynne å gi tran nå. viktig med omega 3.
Twisted Sister Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 26. mars 2007 Babytran?? Finnes det tran kun beregnet for babyer?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2007 #15 Skrevet 26. mars 2007 Greit at tran er veldig viktig, men husk at det stort sett er norske barn som får tran. Barn i andre land overlever de også. D vitamin dråper gjør det viktigste og ammer man og tar tran selv så blir det ikke så værst til slutt. Jeg synes ikke at man skal fokusere for mye så folk får dårlig samvittighet av dette også. Hvis man har en unge som virkelig gulper så er det ikke bare bare!
Gjest Skrevet 26. mars 2007 #16 Skrevet 26. mars 2007 Vi gir 5 ml hver kveld ved kveldsstellet. Bruker sprøyte, går veldig greit. Hun svelger og er strålende fornøyd. Var litt mer søl i starten før hun ble vant til det. Da gikk jeg til innkjøp av noen gule håndklær og gule pysjer, sånn at jeg slapp å irritere meg for mye over gule flekker som ikke går av i vask...
mamma til<3<3 Skrevet 26. mars 2007 #19 Skrevet 26. mars 2007 Her gir vi også tran(9mnd)min lille gutt gaper som bare det når han får...heldigvis...er ikke noe særlig å gi hvis de brekker seg syns jeg,men her er ikke det noe problem(:
haater husarbeid Skrevet 26. mars 2007 #20 Skrevet 26. mars 2007 Jeg gir tran hver dag ja. Er bra for hjernens utvikling. Jeg gir to ts og han gaper opp og svelger det ned. Er det vanskelig, kan du kjøpe en 5 ml sprøyte på apoteket og gi det i munnviken.
mammaentiltrulte Skrevet 26. mars 2007 #21 Skrevet 26. mars 2007 prøvde med tran da hun var 6 uker som de anbefaler, men alt kom bare ut igjen, og det lille som kom inn kom ut med gulpen. så her går det i dråper, tenker å begynnemed tran igjen nå som hun har begynt å spise litt mat, kanskje det går bedre da. håper det!!
Snart mamma til 4 Skrevet 26. mars 2007 #22 Skrevet 26. mars 2007 Vi gir tran og her går d greit. D kommer iallefall ikke ut igjen=)
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 26. mars 2007 #23 Skrevet 26. mars 2007 Har fått tran fra unnfangelsen og etter 1 måneden. Har selv hatt så godt av det etter jeg for 3 år siden opererte mistet endel d vitamin i kroppen. Måtte en stund ta dobbelt med tran. Etter den tiden har jeg nesten ikke vært kjøla, blir jeg det er jeg frisk etter ett par dager. Så jeg har stor tro på att tran er bra for store og små.
Appelsin0811 Skrevet 26. mars 2007 #24 Skrevet 26. mars 2007 jeg har vært litt sløv og har ofte glemt det. Nå har jeg funnet ut at det går fortere og at det ikke blir så mye søl når han ligger på stellebordet når jeg gir han det. For et tryne han setter opp.. haha
minas'81&lillegull;) Skrevet 26. mars 2007 #25 Skrevet 26. mars 2007 Jeg fikk beskjed fra HS om at tran inneholdt vikitge stoffer for utvikling av hjernen som ikke overføres via morsmelk og ikke finnes i d-dråper.. Har ikke sjekket om det stemmer, men har gitt tran selv om det er noe dritt til tider når det kommer ut og på klær m.m Ikke er jeg noe flink å huske det hver dag heller:(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå