Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har vært hos legen idag og målte blodtrykket og det var 145/80 , er 14+3 idag , hun syntes at det er for tidlig å få høy blod trykk, jeg var veldig redd ,og er veldig nervøs, noen er i samme båt? eller harhatt det med fint svangerskap uten problem?fikk ny time for ekstra oppfølgning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På min første kontroll hadde jeg 140/85, det var høyt men grunnen var at jeg var nervøs for kontrollen, for til vanlig har jeg 120/80. og legen forsto det og sa at det ikke var så farlig. jeg var da i uke 13. Det kan jo være derfor du hadde høyt blodtrykk, hvis du var engstelig/nervøs...

Skrevet

Blodtrykket ditt er ikke så høyt.. Det er den laveste verdien som er farligst og ha for høyt. og et normalt blodtrykk ligger jo på 125/80. Jeg hadde 140/90 på min første kontroll og det er det dem kaller høyt blodtrykk. Men legen min mente at det var fordi mansjetten hun målte med var for liten for jeg er litt i kraftigste laget og hun skulle måle med stor mansjett. Uansett så er det ikke farlig for hverken deg eller fosteret med et høyt blodtrykk i begynnelsen selv om det ikke er så ønskelig. Kanskje du bare var nervøs? Jeg er nervøs bare for og måle blodtrykket og hvis du er sånn som meg som sitter og gruer deg for at det kanskje er høyt så må du prøve og tenke på noe annet.. Neste gang tar du det litt mer med ro og slapper sikkelig godt av så skal du se at blodtrykket ditt ikke er så høyt tenker jeg :) Er du veldig bekymret kan du jo bare stikke ned en tur og be dem labratoritumet ta et nytt blodtrykk bare for at du skal føle deg litt bedre :) Lykke til da ;)

Skrevet

Blodtrykket varierer veldig på hvordan du føler deg. Er du redd for/stressa over å skulle måle blodtrykket - så kan det påvirke blodtrykket ditt.

Jeg har det slik at jeg ikke føler meg trygg på legen min - derfor har jeg 130-140/70-80 når hun måler blodtrykket mitt, og 120/70 når andre leger eller jordmoren min måler blodtrykket..

For å ta brodden av stressgreia ved blodtrykksmåling kan du be om å få det målt flere ganger. Feks en gang i starten av konsultassjonen, en gang midt i, og en gang sist. Det hender at det gir en viss avslapningseffekt - slik at blodtrykket faller..

(eller så kan du bli mer og mer nervøs)

Du trenger ikke bekymre deg ennå. Det er høyere enn hva det idéelt skal være - men ikke høyere enn at det ikke er farlig. Slapp bare av :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...