Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i utg pkt bestemt meg for svaret, men ønsker å høre fra andre i samme situasjon om jeg er "urimelig"...om det går an å kalle det det.

Jeg er nå i uke 34, og straks påsken er over ønsker mine svigerforeldre å ta med seg vår datter på 3 til spania i 14 dg. Svigermor sier hun mener det vil gjøre meg godt med avlastning.Tanken er god, men...for det første er datteren i barnehage stort sett hver dag, så avlastning har jeg.Synes de få timene etter bhg er nødvendige for oss begge.Må si at jeg føler meg ikke fortrolig med at de skal overlates med henne over lengre tid, har mange "stygge" eksempler på sløvheter som KUNNE gått galt. Jeg føler min datter er altfor liten til å være borte så lenge, har på det meste skulle klart en langhelg.Dessuten vil jeg ha henne her når hun blir storesøster, og det vet man ikke når skjer.Hadde jeg sendt henne vekk hadde jeg av bekymring født før termin, det er helt sikkert. Noen som er enige med min avgjørelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville ikke vært borte fra barna mine i 2 uker så svaret mitt hadde vært nei...

Skrevet

Ikke sant? Ville følt meg som ei uansvarlig og følelsesløs mor om jeg hadde gjort det..Er tydeligvis ikke alene da:-)

Skrevet

jeg klarer å være borte fra gullet mitt en uke men da må jeg hjem igjen. og vist jeg hadde hatt en liten bekymring om at det ikke var heelt trygt hadde jeg i alle fall ikke gjordt det nei...

Skrevet

1 uke så hadde mine svigerforeldre fått låne min datter på 3 år. men 2 uker det er lenge det. hvet ikke om jeg hadde klart det.

min datter var med mine foreldre opp på hytten i sommer som var og de reiste til danmark. det var 1 uke og jeg syns det var lenge å være i fra hu, men hun hadde det kjempe gøy... nå skal det også sies at mormor er dagmamma for datteren min så det stiller seg i et annet lys.

men 2 uker det er for lenge når de bare er 3 år.

hadde de vært 6 år så hadde det vært noe annet ja.¨

lykke til med avgjørelsen

Skrevet

aldri livet sier nå jeg...hadde ikke vært godt for hverken deg eller henne...

Skrevet

ikke det at jeg har barn ennå, men jeg hadde sagt nei. 2 uker er alt for lenge... 1 uke...mulig.....en helg er ok, men som sagt, nå har ikke jeg barn ennå..

Skrevet

Hadde ikkje klart å vere borte frå mine to gullungar så lenge. Enig med deg!!

Skrevet

Ville ikke sendt med 6-åringen min engang jeg, 2 uker er lenge, også for besteforeldrene som vil bli slitne av å måtte passe på 24t i døgnet så lenge..

En helg er greit, men de får holde seg i Norge, ville blitt gal av bekymring hvis noen av ungene mine var på tur i det store utland uten meg!

Skrevet

Jeg har ikke barn ennå (venter den første) og tenker at jeg hadde sagt ja for å få litt avlastning - men da skulle jeg selvsagt vært helt trygg på at barnet ble passa godt på.

Men vet altså ikke hvor mye man savner barna sine når de er borte :-)

Skrevet

Hvis hun til nå har vært borte en langhelg er to uker alt for lang tid!

Men spør de ansatte i barnehagen eller jordmor - for en diskusjon om dette er det bedre med hva fagfolk synes som er det beste for en 3åring enn hva andre gravide synes som er best for deg. Skjønner?

Sønnen min er 4 nå, og jeg gruer meg litt til fødselen på grunn av han! Jeg kommer jo til å være minst tre dager borte fra han da, og det er ganske rart det. Selv om jeg har lånt han bort i helgene før.

Skrevet

Hadde aldri gjort det.

Kommer babyen før så synes jeg det er fryktelig dumt om storesøster skal gå glipp av det å komme på besøk til mamma og babyen på sykehuset. Få være med å hente mamma og babyen hjem og være med på det første stellet hjemme.

Det er 3 ting som jeg ser på som veldig viktige for å få gjøre det lettest mulig for min 3 åring og forstå at babyen er kommet til oss for å bli!

Skrevet

Jeg sier meg litt uenig i alle her jeg skjønner jeg..

Jeg er helt sikker på at det ville komme til å gå kjempe bra for datteren din å bli med på en ferie i to uker. Skjønner at det kan være kjedelig for deg, men egentlig er det ikke deg det er snakk om her. Vil datteren kose seg sammen med besteforeldrene sine? Vil hun få litt ekstra oppmerksomhet? Hun kommer sikkert til å savne dere mens hun er borte, men ofte er det oss foreldre som har det verst. To uker vil gå fort og du kommer tilå trenge krefter. Har selv en sønn på 3 år så vet hvordan det er med tid og barnehage.

Vet du egentlig har betsemt deg, men husk at kanskje datteren din faktisk hadde syntes at det hadde vært helt topp å dra på ferie.

Bare en tanke....

Skrevet

Dette må jo være uaktuelt... Denne siste tiden før dere blir en til trenger dere selv med datteren deres. Hun har jo vært alene i tre år(går ut fra at hun er enebarn) og dere trenger denne tiden til å la henne forstå det som skal skje.

Det kan dessuten oppleves svært traumatisk for en 3-åring dersom hun drar på ferie med beteforeldrene og så har dere fått et nytt barn mens hun er borte..... Jeg ville aldri ha sendt henne avgårde...

Skrevet

Har ikke barn selv enda, men ville nok sagt nei.

Har en storesøster som har en sønn på 5år og hun hadde sagt nei (100% sikkert)

14dager er alt for lenge for en 3åring å være borte fra foreldran, d e jo en halv måned.

Synes ikke at du er urimelig.

Skrevet

Hmm... er jeg ufølsom eller...?? I fjor sommer var vår sønn 2 år og var på ferie hos besteforeldrene i nesten to uker, alene... Pappan jobbet på sjøen og jeg jobbet hver dag (opptil 12 timer noen dager) og vi hadde hverken dagmamma eller barnehage. Besteforeldrene bor 30 mil unna.

Klart jeg savnet han, men det var en etterlengtet "ferie" for meg også... mulig det har noe med at han aldri er borte ellers, siden alle bor så langt unna (disse bor nærmest)

Til sommeren skal han en uke til farmor og farfar og en eller to uker senere til mormor og morfar... Alene... Da vil han være ca tre år...

Men... jeg hadde ikke sendt han utenlands alene!

Skrevet

Og forresten, ikke så nærme termin heller... men hadde det ikke vært for det ser jeg ikke noe problem at besteforeldre har barnebarn fra de er 2-3 år over lengre tid...

Skrevet

Jeg tror barn har godt av kontakt med besteforeldre. Tror helt ærlig at noen foreldre er litt for redde for å gi slipp.

Skrevet

Nei! To uker blir for lenge!

Også er det for langt borte og, når hun er så liten, itilfelle det skulle være noe..

Så du har min fulle støtte der!

Si at de kan ta den turen om noen år!

(4 år iallefall!) He,he....

Skrevet

Jeg hadde klart sagt nei. Har en datter på 4 og har fått tilsvarende forspørsel fra både besteforeldre og svigerforeldre. Må bli større først, og jeg synes timingen er dårlig. Tror barnet vil få sjokk om man kommer hjem og babyen har fått etablert rutiner etc hjemme uten at storesøster hadde fått være med på dette. Dessuten tror jeg det ville blitt veldig tøft å være borte over så lang tid, spesielt om kvelden når man skal legge seg.

Skrevet

Jeg ser du får delta meninger her, og jeg er jo egentlig enig med det mange sier her om at det blir for lenge, men husk at det i utgangspunktet er snakk om datteren din, og om hun hadde syntes dette var bra.

For å snu det litt, så har min mor og far reist til syden hvert år siden før jeg ble født, og når de fikk meg var det ikke noe unntak. Når jeg var 6 mnd var det tid for ny tur. Til syden i 14 dager, og jeg var hos min bestemor og bestefar. Dette er noe som ble gjentatt hvert år. Både mamma og pappa og jeg hadde nok godt av det.

Med tanke på om hun er trygg hos dem, hva sier pappaen? Han kjenner jo sin mor og far. Jeg må spørre det ubehagelige spørsmål, hadde det vært annereledes om det hadde vært dine foreldre som ville ha henne med?

Jeg kan med handa på hjertet si at jeg hadde vært mere trygg om mine foreldre hadde tatt med barna våre i 14 dager, enn mine svigerforeldre. Men det har noe med hvor mye man stoler på de som omsorgpersoner. Men tross alt, de har hatt barn selv, de har hatt din mann og det har vel gått bra det. Så det hadde nok gått bra dette også. Hvis du klarer å tenke på hvor mye din datter kunne opplevd og ikke hvordan det hadde vært for deg å ha henne borte i 14 dager. For jeg skjønner at det ville vært helt forferdelig, for deg, ikke sikkert for datteren din.

Skrevet

Jeg er enig med deg og skjønner deg veldig godt. Selv synes jeg en helg borte er passe tid, men folk er forskjellige. Jeg ville også tenkt at hun kanskje kan føle seg utenfor når hun blir "sendt bort" og du/ dere skal kose deg hjemme med babyen. Det er ikke sikkert hun vil tenke at hun er heldig som er i Spania. Kanskje hun også har lyst til å være sammen med babyen? Når det i tillegg virker som du er redd for hennes sikkerhet/trygghet sier svaret seg selv.

Lykke til med nr 2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...