Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er jeg urimelig her? han er keen på å bli med kollegaer på en Londontur (ikke jobb der, bare drekking..) helgen før jeg går ut i permisjon. det er altså 3 uker og 4 dager før min termin...jeg sier at jeg helst vil han skal droppe dette, da ting jo KAN skje på det tidspunktet, selvom jeg vet det er vanligst å gå over termin...

er sååå lite keen på å risikere å føde uten ham tilstede. dette er vårt første barn. er det urimelig av meg å be ham droppe turen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette må du kjenne på kroppen selv når den tid nærmer seg tror jeg... hadde det vært meg så hadde jeg sagt at hvis formen er OK i dagene før avreise kan han dra, er den dårlig så hadde han måttet blitt hjemme!

Skrevet

Tja, dere får se det an når den tid kommer. Ha en åpen dialog om det under veis bare så blir vel det bra.

Skrevet

Jeg fikk min første 3 uker før termin...formen var helt fin helt til riene startet. Hvis du skal til kontroll like før dette, og SF kurven flater ut,er det kanskje ikke så lenge igjenn.

Skrevet

Pleier egentlig ikke å være så streng med min kjære ang gutte turer osv. Men hadde nok ikke likt at han reiste til utlandet 4 uker før termin. Og jeg ser ikke bort i fra at han godt kunne funnet på det.

Ville nok også tenkt som hun over her. Men turen må vel bestilles så da er det jo vanskelig og ombestemme seg sån plutselig.

Skrevet

Jeg var min mors 1.mann og jeg ble født 4 1/2 uke før termin.. Kjenner også mange som har fått 1.mann en stund før termin. ( selvom de ofte sier det er vanlig å å over termin med 1.mann )..

Spørsmålet er jo til han også da.. Vil han virkelig risikere å miste sitt barns fødsel mot en fylletur til London? London går da ingen steder.. En fødsel kommer ikke igjen..

Skrevet

En venninne var i samme situasjon for et par år siden. Mannen reiste til utlandet og hun fødte dagen etter, ca 4 uker før termin. Var i helt fin form, merket ikke at noe var på gang. Så det kan jo skje.. Man må jo bare veie for og imot da, er det så kjipt å gå glipp av den turen at det er verdt å muligens gå glipp av fødselen? Det tror jeg ikke mannen min ville synes..

Skrevet

Min samboer er ikke saann som kunne dratt paa ferie/fylletur osv.. (altsaa, ikke jobb) aleine (ikke fordi han ikke faar lov av meg, men han er bare ikke saann), og hvertfall ikke en maaned för termin,

MEN,

vi eier et firma med 4 butikker og et stort varelager og hvis noe hadde skjedd med en av butikkene (om det saa er to dager för termin) og han MAA til Gran Canaria f.eks (vi bor i Malaga, Spania. Gran C. er 2 timers flytur herfra) til den butikken vi har der, saa hadde han dratt. Det er saann det er naar man er selvstendig naeringsdrivende.

Har du snakka med ham da? Sagt at du helst vil at han blir hjemme?

Skrevet

Sånne ting er jo sånt som hvert par nesten må diskutere selv, alle har jo forskjellige måter å gjøre og snakke om ting på. Men jeg tror ikke jeg hadde vært så veldig imponert hvis mannen min dro på tur så tett opptil termin. Samtidig er det et helt hypotetisk spørsmål, for det hadde han aldri gjort. SÅ viktig er jo ikke en Londontur heller, hallo - det er bare London, ikke månen!

Hadde det vært meg, hadde jeg spurt om vi ikke kunne gjøre noe hyggelig vi to i stedet. Kanskje dere to kan ta dere en Londontur en helg lenge før termin istedet? Så kan han drikke seg full mens du ser på og ler og passer på å få ham trygt tilbake til hotellet. Fyllekalas med kollegaene høres jo ikke akkurat eksotisk ut - det kan gjentas hjemme.

Noen ting må man dessverre finne seg i å unnvære når man er mann med gravid kone! Det er en del av det å være MANN! Jeg er ikke sånn som forventer at mannen min skal sitte hjemme og holde meg i hånden, men jeg tror han synes det er litt stas å være ekstra snill og hensynsfull til meg denne tiden. (Gjett om jeg nyter det, hehe!)

Tipper forøvrig samboen din hadde følt seg som en generaldust hvis han satt bakfull på Heathrow eller full på en pub og fikk telefon om at han hadde fått et barn. De ølene hadde neppe betydd så veldig mye da.

Skrevet

Jeg personlig hadde latt min samboer reise på den turen, min samboer skal selv reise i mai (8 uker før fødsel)

4uker før tror jeg nemlig IKKE du føder, odsen for det er minimal. og London er ikke langt unna, om du skulle begynne å få rier så er det jo bare å be han sette seg på deg første flyet hjem.

Jeg lever i den tro at hvis gutta får litt "fri" så får vi litt "fri" når barnet kommer.....

man må gi og ta litt

Skrevet

Seriøst Marie 83? Skal vi gi gutta fri så vi får hjelp med barnet etter fødsel? Sjelden jeg reagerer på innlegg, men den var i drygeste laget.

Som de fleste over her skriver, så vil man i de fleste tilfeller ikke risikere å gå miste om en fødsel.

Og når barnet kommer er man vel vitterlig to om å dele både omsorg for barnet og personlig frihet.

Mannen min jobbet èn vakt som han måtte være borte (kort flyreise unna) - vannet gikk 3 uker før tiden, og jeg fødte alene. En trist opplevelse for oss begge, og noe som ikke minst han ser i ettertid var noe han ville oppleve. Denne gangen tar han fri 1 mnd før termin for å være sikker på at han får være med.

Skrevet

Det var ikke snakk om å få "hjelp"

Man er 2 om å få barnet og man deler på det ansvaret, men jeg syns faktisk at MIN SAMBOER hadde fått lov til å reise fordi det hadde han satt pris på og ønsket og gi meg den samme friheten....

Det er helt greit at du reagerer for det har du all rett til men jeg snakker også ut fra min mening.

Og i ditt tilfelle så var mannen din bortreist på JOBB!!!! Saken stiller seg litt anerledes da. Enn en fyllefest....Ikke alltid like lett å reise fra en jobb enn en fest... Bare en flybilett unna mener nå jeg.

Skrevet

Er jo så mange som føder før tiden... Jeg hadde ikke satt pris på om min samboer hadde reist helt til London så nært opp til fødselen. Selv om det "bare" er en flyreise unna så tar det ganske mange timer og komme seg hjem derfra!!! En fyllefest kan han vel klare seg uten denne gangen....

Skrevet

Det 9nah spør om, er om hun er urimelig. Jeg, og flere med meg som har opplevd å vært alene om en fødsel (som jeg antar hun er redd for), har svart på det.

Min fødsel tok 4 timer fra vannet gikk til barnet var ute. På den tiden kan det være vanskelig å rekke frem selv om man bare er en flytur unna.

Skrevet

Jeg er enig med Marie 83. Jeg lot min samboer nylig reise på ferie med en kamerat til Canada for å stå på ski, med meg, gravid, og to gutter hjemme. Fire uker etter at vår yngste ble født dro han på en ukes ferietur hvor han seilte i Karibien med noen venner. Det har vært flere slike tilfeller. I tillegg har han en jobb som innebærer 80-100 reisedøgn i året. Jeg vet at jeg klarer meg. Jeg vet at jeg klarer å håndtere to gutter hjemme, med skole og barnehage og fritid. Det hjelper med litt erfaring, mye rutiner, og evne til å organisere hverdagen. I tillegg får jeg en snill og takknemlig mann som tar sin tørn i hjemmet mye mer enn det jeg har inntryk av gjelder for de fleste andre menn som aldri reiser. Vi veier opp reisene hans med aleneferier til storbyer to ganger i året, langhelger eller en kort uke. Da setter vi ungene hos besteforeldrene. Når jeg spør ham om jeg kan dra ut på noe, får jeg et ubetinget ja fra ham, forutsatt av at han vet om ting godt i forveien, så han kan planlegge. Hvis han hadde spurt om å dra på en helgetur med noen kamerater 4 uker før termin, hadde jeg sagt ja, for jeg er bombesikker på at ingenting skjer her i gården før tidligst termin, slik jeg har erfart det før. Jeg tror ikke vi får fornøyde menn hvis de skal gå i halsbånd, for å si det sånn. Vi får velvilje tilbake, gi og ta i samme monn, er det noe som heter. Har hørt kommentarer om at nå er du jammen snill (les: dumsnill), men hei!, jeg har ikke gått på akkord med meg selv. Dumsnill kan du selv være, tenker jeg, når noen sier slikt. Kanskje deres menn ikke vet å sette pris på romslighet... Vel, det kan jo forandre seg etter at vi får nr.3. Kanskje jeg vil si nei oftere. Kanskje ikke....

Skrevet

Mannen min reiser til slovakia 2 uker før terminen min. Hvis det er første barnet så er det lite sannsynelig at du skal føde før terminen. Hva sjedde med da moren din fødte deg? Sånne ting virker å være arvelig. Hvis du kom tidlig ville jeg spørre han å droppe det ellers la ham gå. Det er min mening i hvert fall.

Skrevet

Jeg hadde sagt fra at jeg blei veeeeldig skuffa dersom han reiste. Syns vi fortjener såpass da.... Hadde han likevel reist da tror jeg nok jeg hadde vært pissesur! Mannen min var ppå skikkelig fyllekalas rett før vi fikkk vår første. Noe som har resultert i at jeg egentlig ikke regner med at han er der når jeg trenger det...

Skrevet

Jeg synes det må være et lite "offer" for han å bli hjemme og synes ikke du er urimelig hvis du sier at du ønsker det. London-tur kan har dra på når som helst, deres førstefødte kommer bare en gang. Han skal jo ha barn like mye som deg:) Greit at man skal gi mennene frihet, men hva med å heller oppmuntre til litt mer egasjement i svangerskapet og ikke mist fødselen? Vi har jo fått god kontakt med babyen i magen fordi vi er de som bærer den fram, mennenes kontakt begynner jo for fullt idet barnet blir født, hvem vil vel risikere å gå glipp av det?

Skrevet

Jeg vet at min pappa dro på tur noen uker før termin...og da kom jeg til verden! Så min mann får hvertfall ikke lov til å bevege seg lenger enn på jobb 1 time unna.....og ikke drikke 4 uker før termin...men det er noe han vil selv også da...vil jo ikke ha med en mann som stinker alkohol på føden....

Skrevet

Glemte å si at hvis det hadde vært to uker før, så er det bestemt NEI! For da er det like sannsynlig at det skjer noe som rundt termin eller etter.

Skrevet

Min samboer skal holde seg hjemme eller i umiddelbar nærhet hele sommeren han (termin i aug). Ikke blir det drikking heller, de siste ukene før terminen. Dette er vi helt enige om. Til HI, jeg syns ikke du er urimelig, men syns kanskje at han er litt egoistisk. Jeg forventer at min samboer ikke engang har lyst til å reise på tur når det bare er noen uker igjen til fødselen.

Skrevet

Jeg syns ikke du er urimelig. Selv ville jeg blitt veldig skuffet om min kjære dro på tur kort tid før fødselen. Har vært alene hjemme en uke nå og er bare 21 uker på vei - det var selvsagt helt greit, men de dagene han har vært borte har jeg hatt end el plager i svangerskapet og blant annet vært en tur på sykehuset - ikke gøy! Noe av det værste har vært å sitte her alene og ikke kunne diskutere og vurdere situasjonen med noen, ikke ha han til å kjøre meg til sykehuset, og ikke ha den tryggheten og beroligheten som han vanligvis gir meg. Så etter denne uken er jeg enda mer bestemt på at ukene før termin må vi begge prioritere en eventuell fødsel/komplikasjoner. Ikke bare fordi jeg er redd han går glipp av selve fødselen om han skulle være timer unna, men fordi jeg syns han har en like viktig jobb som meg når veene kommer - han skal jo være min støttespiller og gjøre situasjonen så god som mulig for meg:) Dette tror jeg han forstår og er enig i!

Men.......går det ikke for han å forskyve denne turen? Fram eller tilbake i tid? Kan jo hende kompisene gjerne vil ha han med og kan få det til å funke med tur enda noen uker tidligere:)

Skrevet

Tror nok er snakk om man drar på tur rett før termin, Mamma71.

Jeg hadde ikke likt det om mannen min dro på tur 4 uker før termin, og hadde satt meg på bakbeina.

Det ville jeg ikke kalle å ha mannen sin i bånd. Han kan dra på byen så mye han bare orker, eller dra på gutteturer om så er. Faktum er at han liker å være hjemme med familien sin, og jeg har antagelig vært oftere ute enn ham. Ingen av oss føler at vi hemmer hverandre, eller nekter hverandre i å gjøre ting.

For ham sin del tror jeg det aldri ville ha falt ham inn å dra noen steder 4 uker før termin. Jeg synes ikke at HI er urimelig om hun nekter mannen sin i å dra.

Skrevet

hei alle sammen

takk for gode svar! utifra svarene jeg fikk her og min egen vurdering sa jeg til min kjære i går at jeg gjerne vil han skal droppe turen da faktisk ting KAN skje 3 uker og 3 dager før termin. Han var heldigvis helt enig, så saken løste seg greit.

må også si noe til marie83 her; det du tar opp har ingenting med mitt spørsmål å gjøre. jeg spurte ikke om jeg var 'kjip om jeg nektet ham en fylletur med jobben i london.' jeg var nervøs for å 'la ham dra' da jeg nettopp KAN risikere å føde før tiden. du skriver at du ikke tror noe vil skje 4 uker før termin, men som du og vel kan lese av innleggene her har det nettopp skjedd med flere. og det skjer fremdeles med flere. jeg vil ikke ta sjansen på å føde alene, og heldigvis vil ikke min samboer ta sjansen på å gå glipp av sin førstefødtes fødsel. det har lite med 'frihet og moro med gutta å gjøre'. kan ikke helt sammenlignes med din situasjon som gjaldt en tur 8 uker før termin. det hadde jeg ikke hatt problemer med, da det da er mye mindre sannsynlig at noe skulle skje (men selvsagt kan ting skje da og). og 'en flytur unna' er ganske langt det, dersom mine rier setter igang kl 0140 natt til lørdag, og min samboer er på fylla på et diskotek i London. ikke alle fødseler varer i et døgn..det skjønte heldigvis min samboer uten problemer når jeg la det frem.

Skrevet

Enig med deg. Jeg fødte mitt første barn for tidlig og fødselen varte bare i to timer enda min mors fødsler har vært både etter termin og et døgn lange, man vet aldri... en annen ting er at de siste ukene kan være fine å bruke på hverandre, pleie kjærligheten til hverandre rett og slett. Det er en fin styrke å ta med seg inn i foreldrerollen å være sammensveiset og enhetlig opptatt av barnet og endringene som kommer :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...