Gå til innhold

Å skremme andre mammaer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes flere av jentene her inne har en tendens til å diagnostisere andres barn med KISS med en gang det klages over noen av symptomene. Det er faktisk ikke så mange barn som får denne diagnosen, og den er heller ikke så farlig som mange gir inntrykk av. Det er heller ikke pga legers generelle uvitenhet om diagnosen at såpass få får den.

Jeg synes dere som skriver mye om KISS skal være litt forsiktige slik at dere ikke skremmer flere enn dere må. Folk tar til seg det dere skriver, alle ønsker jo det beste for sine barn og ønsker å være oppdatert på alle mulige tilstander slik at man kan få gjort noe med det. Det dere ofte glemmer å nevne, er at babyer kan ha mange av eller nesten alle symptomene på KISS uten at det er noe galt med dem i det hele tatt.

Bare prøv å tenke litt over dette. Jeg skjønner godt at dette opptar dere som faktisk har barn med KISS og at dere gjerne vil hjelpe andre mødre som ikke vet hva som feiler deres barn. Men jeg tror flere blir skremt enn dere tenker over.

Et lite hjertesukk fra meg, bare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsåvidt enig i det du skriver. MEN det opplyses ikke noe om dette fra primærhelsetjenesten vår. Så jeg syns det er helt greit å opplyse om at det faktisk kan være noe som kan behandles, enten det er kolikk eller andre ting som kiss. For tro meg, har du en unge som gråter mye og er mye urolig så prøver du ALT! For det er vanvittig slitsomt!

Skrevet

Tro meg, dette vet jeg. Vår førstefødte hadde kolikk i 8 uker og skrek 15 timer i døgnet. Jeg VET hvor fortvilende dette er og vi prøvde alt for å gjøre henne frisk. Men det siste jeg ville trengt mens dette sto på var en liten gjeng som foreslo at jeg skulle forsøke å utrede henne for enda en diagnose som "ingen" i helsevesenet visste om.

hi.

Skrevet

Jeg opplevde at samme. Kolikk i 4 mnd, favorittside, lå litt i skjevt i ryggleie. Jeg oppsøkte en kiropraktor som jobber med KISS barn og var sikker på at det var det, men det var det ikke. Så som du sier man kan ha mange symptomer og ikke ha det............. man blir utrolig redd når man leser alt om det her.

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor jeg da...... Lurer man på om noe feiler ungen og symptomone minner om kiss så er det jo greit å få det sjekket. Er det kiss så blir de jo veldig ofte bra av litt behandling og "god som ny", og er det det ikke, så er det iallfall utelukket......

Skrevet

Først må jeg så at jeg skjønner hvorfor dette innlegget kom.

Men; det er faktisk ganske mange (eller hvertfall flere enn man tror) som har kiss. Når det er sagt; utredningen er forholdsvis enkel, behandlingen er svært ofte ganske enkel; mange barn blir friskmeldt etter få behandlinger. Så sånn sett er ikke kiss den verste diagnosen.

Og i og med atkiss er et "nymotens syndrom" er det ikke alltid at fastlege eller hs er veldig oppdatert på dette. Om jeg hadde skrevet et innlegg hvor jeg presenterer div symptomer på kiss, må jeg også forvente at noen kommer med forslaget om å utrede for kiss. Det er tross alt bedre å vite at det ikke er kiss, enn for babyen å ha udiagnostisert kiss.

I hvilken grad man som bruker av dib tar til seg svarene, vil nok variere, men jeg tror de fleste her inne tar svarene med en klype salt, alle vet jo at svarene ikke er av samme kvalitet som feks hos en lege.

Dette er ikke forsøk på å tråkke HI på tærne. Ha en fin dag:)

Skrevet

Folk spør da om råd, skal man la være å svare fordi man ikke skal skremme?? - Forøvrig er jo kiss helt ufarlig, så skjønner ikke problemet!

Skrevet

Jeg synes nå det er best å opplyse litt for mye om KISS enn litt for lite jeg da. Jeg tror de fleste med KISS unge går og lurer på om det er noe galt med ungen sin. Mange helsestasjoner og de fleste fødeavdelinger vet svært lite om KISS, og foreldre må i dag ta til seg egen kunnskap på dette området. Udiagnostiserte KISS unger vil i mange tilfeller få en forsinket fysisk utvikling, og i tillegg er det en tøff kamp for foreldrene og gå månedsvis med en unge som er utilpass og som man lurer på om det er noe galt med. Hvis man får diagnosen tidligere vil mange foreldre få en mye triveligere spedbarnstid. og man forhindrer at man trenger lang lang tid med fysioterapeuts behandling for å rette opp i feil utviklingsmønster. Jo tidligere man får behandling hos manuell terapeut jo mindre oppfølging trenger man dessuten hos fysioterapeut i ettertid. Hvis man lurer på om ungen har KISS, er det jo lett å få en konsultasjon. Man kan selv ringe en manuell terapeut og bestille time og behandlingen er gratis.

Skrevet

Enig i at KISS ikke er ille diagnose så lenge man får den tidlig. Da kan det holde med noen få behandlinger for å bli friskmeldt.

Skrevet

Enig med KISSmamma. Vår eldste hadde KISS og jeg leste tilfeldigvis om det i Foreldre og Barn (ca 1,5 år siden). Jeg kjente igjen mange av symptomene hos gutten vår og tok det opp med helsesøster og fysioterapeut på helsestasjonen. -De visste ikke noe om KISS, så der var det liten forståelse å få. Jeg følte at det var noe som plaget gutten min og ville gjøre det jeg kunne for å hjelpe han. Så vi tok da kontakt med Ute Imhof (som har nettsiden kiss-kidd.no) og fikk komme til Ahus hvor sønnen vår ble sjekket av henne og behandlet av Bjørn Helgar. Etter 2 behandlinger var han helt bra og vi hadde fått en "ny" sønn.

Om man mistenker at det er noe som feiler babyen så må det da være bedre å finne ut av det og få behandling enn å gå å gruble på det og se at babyen plages. Er det KISS så er det jo ofte svært lett å gjøre noe med....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...