Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man har jo krav på 1 år ulønnet permisjon etter fødselspermisjon hvis man vil ha det.

Jeg jobber på sjøen og kunne tenke meg å ta et års ekstra permisjon for ikke å være borte så mye. Men kan jeg da få meg en deltidsjobb på land i denne perioden?

Altså er det lov å jobbe et annet sted når man tar ut denne permisjonen?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan jobbe så mye du vil! :)

Skrevet

Svigerfaren min har iallefall tatt ut ett års permisjon i fra jobben sin, for å jobbe i en annen jobb! Han valgte å ta ut permisjon i tilfelle han ikke ville trives i den nye jobben, så har han en mulighet til å gå tilbake til den gamle jobben hvis han heller vil det! :P Så ja, jeg er ganske så sikker på det! :)

Skrevet

Ehm.... hvis det ikke da er andre regler siden denne permisjonen er i sammenheng med fødselspermisjonen? Uff, nå ble jeg litt i tvil likevel.. :( Nei, det kan vel ikke vær ulike regler?? Uff.. håper noen andre også svarer på spm. ditt! :P

Skrevet

Det ville jeg sjekket ut hvis jeg var deg. For hvis du får et år ekstra ulønnet permisjon, så er jo det for å ta deg av barnet. Sjekk nav.no, eller ring ditt lokale navkontor.

Skrevet

Dette fant jeg på nettet:

Du kan ikke ta annet arbeid i permisjonstiden som hindrer deg i å ha omsorgen for barnet. Starter du derimot en familiebarnehage eller lignende, er dette fullt ut forenlig med retten til permisjon.

Ble egentlig ikke så veldig mye klokere av det, men...

Skrevet

Slik jeg tolker det (uten at jeg vet) så får du jo permisjon fra jobben (dette er jo noe de MÅ gi deg, de har ikke lov til å si nei) for å passe på/være sammen med barnet ditt. Da vil det jo være lite logisk at man jobber et annet sted..

Er vel noe helt annet om du søker om "generell permisjon" (eller hva vi nå kan kalle det) og jobben velger å innvilge denne..

Men dette er jo kun min tolkning da

Skrevet

Du kan ta et års permisjon uten lønn fra jobben din uten å måtte si opp. Etter det året kan du velge å si opp, eller gå tilbake igjen til jobben. Pga kontantstøtten skal arbeidsgiver gjøre hva de kan for at du skal kunne være sammen med barnet ditt mest mulig! Hva du gjør i permisjonen din er opp til deg selv, du kan selvfølgelig ha en annen jobb.

Skrevet

Litt pga egen interesse så har jeg sjekket dette på sidene til min arb.giver nå (er ansatt i en stor bedrift, er IA bedrift). Her får vi ikke permisjon for å jobbe hos annen arb.giver og dette gjelder også dersom man har ulønnet permisjon for å passe på barn.

Så jeg ville tatt en tlf til arbeidsgiveren din og spørre om hva regelverket hos dere er :-) Ser ut som om det er det det står på i slike tilfeller :-)

Masse lykke til :-D

Skrevet

Hei!

Når du søker om utvidet permisjon er dette på bakgrunn av at du skal være heime med barn. Trur derfor ikkje du kan ta anna arbeid i denne perioden. På mange arbeidsplasser er det regler for kor lenge du må ha jobba etc. for å kunne få permisjon for t.d utdanning eller anna arbeid. Desse reglane gjeld ikkje utvida permisjon i forbindelse med fødsel. Eg ville uansett ha sjekka dette med Nav og din arbeidsgjevar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...