calla*høygravid:) Skrevet 26. mars 2007 #1 Skrevet 26. mars 2007 har dere hørt om at den blivende far må gå på nav trygd for å "erklære" farskapet før fødsel? Det var nemlig en som påstod det. Jeg har aldri hørt om det....
Carnation, nummer to i juli :) Skrevet 26. mars 2007 #2 Skrevet 26. mars 2007 Hei Vi fikk et skjema fra jm hvor far måtte signere og erkjenne farskapet. Jeg forstod at det har med "rettigheter" til barnet å gjøre hvis noe skulle skje med mor underveis. Det var noen som sa at hvis far ikke har signert på skjemaet, eller ikke er oppgitt som far, blir foreldrene til mor automatisk satt opp som verge dersom noe skjer med mor underveis. Altså, hvis mor dør e.l. og barnet overlever. En far som da ikke er gift med mor må i så fall søke om å få adoptere sitt eget barn.... Høres litt snodig ut, syntes jeg, så ta det med en klype salt, men det er i alle fall hva jeg har hørt bli sagt.... Det tryggeste er vel uansett å sgnere skjemaet hvis alt er avklart i forhold til farskap etc.
camillah 2 små Skrevet 26. mars 2007 #3 Skrevet 26. mars 2007 Jeg har hørt om dette... Samboende foreldre har felles foreldreansvar automatisk, og menn som er samboer med mor kan erkjenne farskap på dette skjemaet uten at moren medvirker...
calla*høygravid:) Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 26. mars 2007 Var å leste inne på stortinget sine sider om fars rettigheter. Å det dette handler om er jo fars rett til felles foreldreansvar. Noe som er lovfestet også for samboere nå. Å dette får også far dersom han skriver under på papirer etter fødsel. Så det er ikke noe vi stresser med på dette stadiet. ) Å ja, ting er avklart i forhold til farskap! Den som sa det til meg mente at det hadde med utbetaling av fødselspenger og fars rett til permisjon å gjøre, noe det ikke har da på en måte....
Carnation, nummer to i juli :) Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 Ok, det var jo bra - syntes det hørtes litt drastisk ut - kanskje det er noe fra gammelt av. Det andre skjemaet som fylles ut er skjemaet om fødselspenger, her må dere fylle ut for begge, men det er ingen hast ennå for deg. Hos oss ville ikke NAV ha inn skjemaet om permisjonspenger før 4 uker før permisjon, men har sett at kommuner praktiserer litt ulikt med datoer, så hør med NAV der du bor hvordan de vil ha det. Skjemaet fylles ut med hvor lang permisjonstid dere ønsker, altså 80 eller 100% av lønn, om arbeidsgiverne deres forskudterer lønn i permisjonstiden, hvor mye dere tjener, bekreftelse på termindato fra ul etc. Går du inn på sidene til nav ligger det både skjema og "bruksanvisning" på nettet.
*RutIetutt* Skrevet 26. mars 2007 #6 Skrevet 26. mars 2007 Samboer skrev under på en erklæring av farskapet rett etter at Tobias var født (på sykehuset).
Jeenie Skrevet 26. mars 2007 #7 Skrevet 26. mars 2007 grunnen til at man kan skrive under dette før babyen er født er jo at det er greit for babyen å ha en pappa før den er født også, på papiret... i tilfelle det skulle skje noe... her kommer vi til å gjøre dette så fort det lar seg gjøre, men er vanskelig når pappan jobber fullt, og man ikke kan skrive under dette hjemme, men må ha vitner!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå