Gå til innhold

Fostervannsprøve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med masse erfaring. Noen som kan fortelle meg hvordan man kan forsikre seg om at barnet ikke har downs eller andre syndrom? Eller hvem som er eksperterne på dette? Fostervannsprøve/blodprøve? Når er man i faresonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kun tatt morkakeprøve.. det er det samme som fostervannsprøve, men blir tatt før uke 16.... det er vel en slags kromoson prøve som ser at babyen har den riktige mengden med kromosoner.... f.eks ved downs, så har man et kromoson ekstra.. mener jeg det var....

min lille jente hadde turner syndrom, de kunne de se ved at hun manglet et x kromoson... fikk svar på det etter bare 1-2 dager.....

tenker du på faresonen i svangerskapet? da er isåfall beste tid å finne sånne "feil" på i uke 12- 13- 14.....

ellers så er jo eldre damer mer utsatt en yngre....

kan ikke så mye om dette.. kanskje andre som vet mer ;)

Skrevet

Å det er kun ved hjelp av sånne prøver av fostervann eller morkake at de kan finne ut dette før den lille blir født.....for å være helt sikker....

man kan også de om nakkefolden er så og så stor... cm.....

min hadde MYE væske i nakken.. derfor jeg ble sendt på denne prøven....

Skrevet

Kun fostervannsprøve kan gi deg 100% riktig svar, men du kan også ta noe som heter duotest ( ultralyd og blodprøver). Duotesten gir svar på hvor stor risiko det er for de forskjellige kromosomfeilene. Før du kommer inn til disse undersøkelsene får du en samtale og gjennnomgang for fosterdiagnostikk, hvor du kan spørre om alt du lurer på. Snakk med primærlegen din om at du ønsker dette. Er ikke sikke på alder for duotest men mener at du må være 38 for å kunne ta fostervannsprøve.

Skrevet

man kan ta fostervannsprøve uansett alder, men bare de over 38 får tilbudet om det pga økt fare.....

Morkakeprøve gir også 100%riktig svar..... ;o)

Skrevet

For det første er du jo veldig ung, og sjangsene for at du skal få et barn med Downs er veldig små. Tror du kan regne med noe sånt som 0.2%.

Det offentilge Norge er ikke vedlig rause med slike undersøkelser til unge kvinner, med mindre de har en familiehistorie som tilsier at de er i risikogruppen, helst bør du være over 38 for å få noe tilbud i det hele.

I det private kan du derimot få noen tilbud som du selv betaler for.

Hvis dette er an altoverskyggende bekymring du har er dette en mulighet siden jeg antar at du er 29?

Duotest er helt risikofritt for deg og babyen, det er en blodprøve mellom uke 9 og 13, og en UL for screening av nakkefold og nesebein mellom uke 11 og 14 (13+6 er visst siste sjangs). Jeg har hørt at man kan få denne testen på Majorstuaklinikken, men ihvetfall kan man få den utført i Danmark. Denne testen gir 90% sikkerhet. Jeg skal ta den imorgen.

Fostervansprøve tror jeg du må til utlandet for å få, den gir 100% sikkerhet, men med en risiko for å abortere som sies å være høyere enn 0,2-3 % (ca 0,5, kanskje lavere) som er din prosent for å få et barn med kromosomavvik.

Lykke til med valgene!

Skrevet

I Norge er det kun risikogrupper, de som får påvist mulige avvik ved duotest eller kvinner over 44 som får morkakeprøve.

Risikoen for å få et barn med kromosomavvik øker jevnt og trutt med alder, men man ser ikke dramatiske økninger før ved 43-44...

Skrevet

Takk for mange gode innspill. Ja, fortsatt ung, men utrolig hvor mange bekymringer man har.. Nå vet jeg i hvertfall mer om ulike muligheter som finnes...

Skrevet

Jeg er 22 år og tok morkakeprøve nå i januar.... ved nasjonalt senter for fostermedisin , st.olav i trondheim..... da var jeg 12 uker på vei....

det var fordi de oppdaget en del væske i nakken på den lille på ultralyd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...