*påveitilåbli4barnsmamma* Skrevet 26. mars 2007 #1 Skrevet 26. mars 2007 Er sååå usikker. Vi har råd til at jeg har 80% lønn i et år, men samtidig har jeg vært hjemme hele svangerskapet mitt pga komplikasjoner. Er gør lei av å gå hjemme, men får jo nok å henge fingrene i da tulla kommer. Får ikke bestemt meg liksom. Noen som kan dele erfaringer?
Huldretuss Skrevet 26. mars 2007 #2 Skrevet 26. mars 2007 Min erfaring er at permisjonen går veldig fort, så jeg vil anbefale deg 12 mnd :-)
Slettes Skrevet 26. mars 2007 #3 Skrevet 26. mars 2007 Det året med en liten en i huset går sååååå utrolig fort at du sikkert vil ønske at du kunne hatt ennå litt lenger permisjon.. Jeg anbefaler også 12 måneder..
MAMMA1 Skrevet 26. mars 2007 #4 Skrevet 26. mars 2007 Med min første valgte jeg 100% lønn, og det blir det etter mye om og men denne gangen også. Jeg ønsker å gå hjemme lengst mulig, men når jeg regnet på at jeg tapte 11000kr på å ta 80%, ble valget enkelt.Jeg "kompenserer" heller med de to "tapte" mnd med dette beløpet..selv om det ikke blir mye pr mnd.
2blånisser Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 Vi har 10 mnd, men skal være hjemme lenger. Vi tjener på å ha ti mnd, selv om vi legger av penger til å være hjemme i 12 mnd.
mamma.til.3 Skrevet 26. mars 2007 #6 Skrevet 26. mars 2007 Det er vel mellom ett og to tusen kroner pr måned du går ned når du går fra 100% til 80 % lønn. De fleste familier har råd til det. For barnet ditt har det best hjemme med dere så lenge som mulig. Jeg har jobbet i barnehage med barn på 10 månder, og de har ikke vondt av det - absolutt ikke, men de fleste kan ikke gå, de har individuelle behov som er vanskelig for en avdeling på 9 eller 14 andre barn, å oppfylle. Jeg vil ikke la min lille gå i barnehage før han/hun er ett år, så da er valget lett for meg - jeg blir hjemme ett år i 80%. Jeg har gjort det i de foregående svangerskap og vil gjøre det nå også!
BensMor Skrevet 26. mars 2007 #7 Skrevet 26. mars 2007 Det må du nesten føle på selv, hva du har mest lyst til. Jeg leste nettopp denne artikkelen som kanskje kan gi deg litt bedre grunnlag til å bestemme deg, selv om den ikke er helt objektiv. http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=181404 Sist gang hadde jeg bare de 9 ukene som er reservert for moren. Det kom av at jeg som selvstendig næringsdrivende uten forsikring ikke fikk mer enn 65 % av lønnen i permisjon, mens mannen min fikk full lønn. Jeg jobber hjemmefra, så jeg kunne fortsette å amme.
MAMMA1 Skrevet 26. mars 2007 #8 Skrevet 26. mars 2007 Tror kanskje du misforsto litt, hvis det var mitt innlegg du siktet til. Tr ktr informerer om at man vil komme til å komme noe dårligere ut av det kronemessig sett ved å ta 80% og det var det jeg fant ut ble en del kroner..I mitt tilfelle er det snakk om å få over 3000 kr mindre pr /mnd om jeg valgte 80%, og da begynner det å bli stor forskjell..selv om vi har råd til det.Jeg velger ikke 100% pga økonomien sånn sett, fordi jeg kommer til å være hjemme med barnet til min 2 år, det gjorde jeg forrige gang også.Helt enig i at barn u/1 år er små sett i bhg forhold, de bør i det minste gå først.
ariel78 Skrevet 26. mars 2007 #9 Skrevet 26. mars 2007 Jeg hadde 80% forrige gang og skal ha det denne gangen og. Men må innrømme at de siste 2 månedene forrige gang ble ganske lange og jeg ble litt lei av og være hjemme.. Lurt og time litt i forhold til barnehagestart osv, det kan ofte være vanskeligere og få noe midt i året..
mamma.til.3 Skrevet 26. mars 2007 #10 Skrevet 26. mars 2007 Hei igjen! Til Mamma 1, jeg sikta ikke til noe innlegg, jeg bare sa åssen det var for meg i forrige svangerskap hvor jeg tjente ca 13000 netto i mnd og det gjorde at 80% var ca 11000 netto. Men selvfølgelig så er det jo prosent, så det komme ann på hvor mye en tjener.
Lykkekløver Skrevet 26. mars 2007 #11 Skrevet 26. mars 2007 Hvis du vil se på økonomien i dette så har VG en sak på dette i dag: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=181404
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå