Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart er det tid for snegler. Gruer meg som bare det. Naboen min har gitt opp og har sluttet med blomster men jeg klarer ikke det. Salt og plukking av krekene er noe jeg praktiserer, samt gift. Flere tips mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du har mye løv liggende igjen i hagen fra fjorårets sesong ville jeg fått det bort. Jeg ble fortalt at brunsneglene ligger under løvet og godgjør seg... Om det faktisk virker vet jeg ikke, men det er jo verdt et forsøk...

Skrevet

Leste et sted om at en type hagegjødsel (helgjødsel) vistnok skal være effektiv mot snegler. Siden vi allikevel gjødsler hvert år, tenkte vi at vi skulle prøve dette. Håper det virker.

Skrevet

Har hørt aske også!

Skrevet

vi har plantet syrin, spiser sneglene opp bladene på dem også?

Skrevet

Giften virker ikke på de voksne sneglene, eller var det det unge????nei tror det var de voksne. Så de vi ikke klarer å knerte tidlig overlever.

Å for hver snegle vi få bort kan vi ha spart oss 400!!!!!!!!!!!bebisnegler på en sesong. Sykt ka de jævlene reproduserer seg.

Skrevet

Satt inne på nettet å lese litt om snegler, legger inn linken her så dere også kan ta en titt, men det er hver å merke seg at en kan plante enkelte blomster som de ekle krypene ikke liker. Brunsneglen liker ikke disse plantene; roser, fuksia, begonia, petunia, blomkarse, løvemunn, valmuer og rododendron.

Og her kommer linken: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=2185

Ønsker alle en riktig så god hagevår og sommer :-))

Gjest Ut på tur
Skrevet

Vi har ikke prøvd giften ....enda... er det sånn at den funker dårlig??

Jeg har hørt at skjellsand skal holde dem borte for de liker ikke krype over den... noen som har hørt noe om det?

Vi skal fjerne alt som er av "bolig" inne i vår fuktige hage..men bor rett ved en skog som er utenfor vår hage så den får vi ikke gjort noe med. Tenkte vi skulle strø skjellsand langs med gjerdet. Jordbærene skal få egen "benk" denne sommeren for i fjor tok de alle bærene ;(

Skrevet

Vet ikke så mye om skjellsand, sorry, her jeg bor har jeg takk og pris vært så heldig å slippe unna de krypene. Prøv, skader ikke,

Lykke til!!

Skrevet

Står ikke noe om skjellsand, men du kan helt sikkert bruke det også!!Skal jo koke en hel del egg for å få lagt rund eiendommen også da:)

Du kan bruke barrierer langs hagegrensen slik at sneglene ikke får adgang til dine planter: Kornete eller skarpe barrierer, for eksempel aske, kalk (eggeskall), sand, sagmugg eller sjømatskall

• 3 uker senere...
Skrevet

for ca et år siden så eg på "How to be a gardener" på BBC-prime. Der testa de ut alle kjerringrådene. De satte en plante i midten, med en sirlek rundt. Sirkelen var delt i flere deler, med ulikt innhold. Snegler ble plassert på utsiden. De testet bla eggeskall og øl. Men sneglen passerte eggeskallet, og de drakk ølet, ble døsne, men kviknet til igjen etter noen timer. Tror de testa glasskår også, noe eg mener heller ikke holdt ute sneglen...

Nå er det jo kakaoflis de sier er så bra. Var visst testa av spesialister også, som forska på brunsnegler, i Bergen. Tenkte å prøva dette. dyrare enn anna bark, men kan jo kanskje kun ha ei stripe ytterst...hehe.

Skrevet

Hehe ja spander no ikke øl på jævlene, blir bare enda kåtere da å har seg enda mer, så blir det enda fler av de!!! Hahahahah

Skrevet

oææææ jeg så to stykker på veien, da det regnet i forgårs... Killer snails is back.

Tips fra hageboka til Tor!

Spray staudene og plantene du er glad i med litt kald kaffe. Snegler får kramper og dør ved inntak av 0,01% (eller promille eller hva det var) koffein. Vanlig kokekaffe inneholder 0,05%.

Skrevet

Å?? Så de liker ikke kaffi altså! Hærli! Da skal mine planter få kaffigrut å kaffi på sprayboks :)

Jeg har ikke funnet noen brune enda. Men ei i byggefelyey fann 1 her en dag. Leste om ei som hadde plukka 400 på en dag!!!!!!! Jesus, høres jo helt rått ut! Andre?

Skrevet

Det blir spraykaffe på meg også gitt!

Da jeg var liten syns jeg sånne svære sorte snegler var fine. De kom jo frem når det hadde regnet også. Så jeg pleide å plukke de å plassere de på hjørnet på hytteveggen.

Gjett på sjokkert og lite blid mamma da hun fant 30 svære svarte snegler på den hvite veggen..hehe

Ikke helt samme forhold til de i dag nei...

Noen som forresten vet om de sorte er snillere enn de brune? Har jo hørt at det er de brune som er monstersneglene liksom.

Vet jo at de små i sneglhus er snille.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Vi har bygd "bord" til jordbærene i år. I fjor fikk vi ingen sjøl.

Beina står ned i store "fat" fylt med MASSE salt.. ingen som har kommet seg forbi i live enda hvertfall :)

Vi kan ikke gå uten sko i hagen om kvelden... skikkelig EKKELT æsj æsj æsj

Skrevet

Fytti æsj! Er det så ille!

Ja da er det ut å plukke, tenk om alle de legger 400 egg!!!!!!

Gjest Ut på tur
Skrevet

Sender ut gubben, i fjor plukka han ca 1/2-1 liter per dag... :(

• 2 uker senere...
Skrevet

trodde de svate var greie...meeen neidaa spiser like mye blomster de...og det kryyyyr av dem!!!

• 5 uker senere...
Skrevet

De svarte skal visstnok ikke være så ille, men det er jo ikke så mange av dem. Men har hørt at de brune monstersneglene parrer seg med de svarte og resultatet blir snegler som er ekstra motstandsdyktige. Har sett en del mørkebrune i hagen, kanskje det er slike?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...