Madelen0 Skrevet 25. mars 2007 #1 Skrevet 25. mars 2007 Har en liten gutt på snart 2.mnd, han får nan1 erstatning, men føler han aldri blir mett. har prøvd å gi han sviske saft, men da blir han bare fortere sulten. Så vi ga han mat så han blei ordentlig mett. Fikk beskjed på helsestasjonen at han hadde lagt på seg litt mye så vi måtte "slanke" han, synes dette var helt horribelt. jeg mener han må få bli mett.. Ga han litt mindre en stund men så kom det en dag han bare gråt og gråt hele dagen og virket sulten ga han mat så han blei ordentlig mett igjen. da ga det seg. Gir han 200 ml, noen som synes det er for mye? men har begynnt å gi han litt fortynnet grøt og det hjelper, noen andre som gjør det? Vil jo at han skal blir fornøyd og ikke gå å være sulten hele tiden, vi vet jo alle at det ikke er noe deilig... tenkte å lage noe velling til han så han blir mett men ikke legger på seg for mye kanksje..? noen som er i samme situasjon?
Værinne Skrevet 25. mars 2007 #2 Skrevet 25. mars 2007 Gutten vår er ca. 2,5 mnd. Vi gir også NAN1. På 6 ukers kontr. så var han gj.snittlig. Jeg vet ikke hvor på kurva han ligger nå, men vi får høre at han er så stor hele tida.. Han har nesten fra første stund etter at vi beg. med NAN1 ligget ca. 1 mnd. foran med mengden som er angitt på pakningen. I dag ligger han stort sett på 200 ml (også 230 av og til). Tror kanskje vi vil få samme beskjed som dere ved neste kontr. Jeg er helt enig med deg at det viktigste er at guttene er mette og fornøyde. Jeg prøver å gi ham mindre av og til, men da blir han grinete. Det er visst ulik syn på dette blandt jm. Jeg vet av ei som sa at en måtte bare gi det babyene ville ha, for det viktigste var at de var fornøyde. Hvordan lager du velling? Er grøt ikke fetende, eller holder han seg mett lenger? Helsesøstera her sa at vi skulle beg. med grøt når han er ca. 4 mnd., men kan hende vi får en annen beskjed ved 3 mnd.kontr.
Madelen0 Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. mars 2007 Takk for svar:) Tynner ut grøten hans litt, så ikke det blit så vanskelig, men han spiser den, med litt purè tl så det smaker litt. Man koker havre suppe og siler den så den blir tynn. før kunne man få kjøpt det i sverige men dant det ikke denne gang, der bruker de nesten ikke melk, bare velling. han blir mer mett med grøten spiser ikke opp 200 nå, ca 180 og mindre. _Han tok den lille skjeen fortere enn jeg trodde. han synes det i hvertfall var kjempe gøy.godt å høre at det er andre som har samme problem. vil jo at gutten skal bli mett og god. nå blir han ihvertfall kjempe fornøyd, smiler etter han er ferid å spise så kommer til å gi han grøt helt til jeg har fått lagd velling. kommer oppskrift senere:)
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2007 #4 Skrevet 26. mars 2007 du tuller nå ikke sant. det er jo absolutt ikke andbefalt å begynne så tidlig. dette pga bl.a allergi fare. har du diskutert dette med hs.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 er det ingen andre som reagerer på at en baby på snart 2 mnd får grøt med fruktpurè? vel det gjør jeg.ikke for å fornærme deg men tarmene til babyen din er ikke ferdigutviklet og ikke klare for det. snak med hs om det.
Værinne Skrevet 26. mars 2007 #6 Skrevet 26. mars 2007 Må være litt styr og holde på slik.. Må si jeg er spent på neste kontr. Vi beg. ikke med event. samme prosedyre før vi har vært på 3 mnd. konte.. Jeg spurte imidlertid barnelegen da vi var på på 6 ukerskontrl. om mengde mat. Ho sa at et spedbarn aldri kan få for mye mat. Ikke lett å bli klok på dette med så forskjelleige synspunkter :-
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 26. mars 2007 #7 Skrevet 26. mars 2007 oi, det høres veldig, veldig tidlig ut. hva sier de på helsestasjonen? var på 3 mnd kontroll og snuppa hadde ikke lagt på seg like mye som jeg hadde håpet, men fikk fortsatt beskjed om å vente til 4 mnd tidligst! får bare gi henne puppen oftere.
Mamman til Ask (12/06) Skrevet 26. mars 2007 #8 Skrevet 26. mars 2007 så du synes det er bedre at barnet er sulten eller? nå er min gutt 3mdn allerede og fortsatt fornøyd med flasken (har fått nan ha1 siden han var 3 uker gammel), men hadde han vært grinete og sulten hadde jeg også gitt grøt eller most frukt. skjønner ikke det med at barna skal helst vente til de er 6 mnd... jeg begynte med most frukt da jeg var snaue 3mnd og har aldri vært syk eller hatt problemer med magen.. hva er det som er annerledes nå?
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 26. mars 2007 #9 Skrevet 26. mars 2007 barnet er jo ikke 2 mnd engang.... er ikke rart at man reagerer litt på det.
Madelen0 Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 26. mars 2007 Skal vi la babyen vår gå å være sulten hele tiden? og aldri blir fonøyd da? han får jo ikke 1 ss engang.. fikk beskjed om at han måtte "slankes" og hele pakka. synes det er ille at han skal være sulten hele tiden. i sverige bruker de så og si bare velling fra 2 uker. er det virkelig så stor forskjell fra land til land? er alle i sverige slemme mot barna sine for de gir dem annen mat da? er ikke alle som kan amme, alle som ikke ammer blir jo sett på som "dårlig" mammaer!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #11 Skrevet 27. mars 2007 nå vet ikke jeg hvor du har fått det fra at man begynner med velling fra 2 uker i sverrige. for jeg har svensk familie og de har aldri hørt om det. mme kan barn få fra fødselen og ville heller gitt det en grøt/velling til en baby som ikke er 2 mnd engang. syntes det er feil av hs og si du må slanke babyen din og nei den skal ikke gå sulten men tarmene er ikke utviklet nok, og derfor kan det medføre at barnet kropp ikke ikke klarer å bryte ned og ta til seg viktig næring men mme er laget slik at de kan dette. desuten kan dette føre til bl.a allergi senere på barnet ditt. snak mmed hs men ikke hør på det med slankingen, man slanker ikke en baby nei. det går bort når babyen din blir mer aktiv etterhvert likevel men ikke gi grøt for babyen kan bli veldig syk. dette gjeller også annen mat uten om mm eller mme. gir selv mme. i sverrige er det faktisk de samme andbefalingene som i norge som er de som WHO bestemmelser. du kan gå inn på http://www.shdir.no/ernaering/spedbarnsern_ring/ og lese litt om sbedbarnsernering disse reglene følges i de fleste i land
Madelen0 Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 28. mars 2007 Har snakket med hs og i dette tilfelle anbefalte hun å gi grøt, fikk og beskjed om at vi kunne gi han moste poteter. Dette forde han hadde gått på mme siden dag 3
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 28. mars 2007 #15 Skrevet 28. mars 2007 Jo,jeg reagerte,men jeg tar ikke dette innlegge seriøst.Kan ikke tro at en hs har anbefalt noe slikt.Jeg har selv en stor gutt og hs mente at vi burde vente til han var 4 mnd før vi startet med grøt/velling til ham og da først vende ham til det og så kanskje litt middag,eller en annen type grøt.Han har også alltid fått mme Tarmene har ikke godt det nei.
Madelen0 Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #16 Skrevet 28. mars 2007 Tarmene er godt utviklet så lenge han har gått på mme siden dag 3. Er rart hs og lege sier at det er greit å gi grøt og vellign og moste poteter da. Alle sier vel forskjellig, hva tror du de gjorde i gamle dager da de som ikke hadde melk eller noe. nå ungen aldri blei mett. hs sa for å gi han litt mett het følelse så han ikke spiste som en baby på 6 mnd så er det bedre å gi han det.. fikk velling selv fra jjeg var 2 mnd og resten av flokken og. er jo heller ikke grøt i den forstanden er jo veldig tynnet ut, så det blit litt tykkere enn melk og velling drikker dem jo fra flaske. er så mye forskjellig alle leger og forskere sier.
Madelen0 Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #17 Skrevet 28. mars 2007 Er det regler på hvordan og hvor mye du skal ungen din mat og nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå