Gå til innhold

Allergitesting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 6 mnd. Han sliter med atopisk eksem. Har måttet bruke kortisonsalve noen ganger i tillegg til alle de ulike fuktighetskremene jeg har testet ut. Men vil ikke bruke det for mye. Nå har jeg maset meg til at han skal allergitestes. Hvis han skulle være allegisk mot noe, er det greit å vite det, slik at han kan få det litt bedre. Men har forstått at de skal ta blodprøve i albuen. Det hørtes veldig skummelt ut synes jeg. Kan ikke forstå at de skal kunne treffe der. Vil jo ikke at de skal stikke han mange ganger uten å få det til. (er litt nervøs) Snakket også om å ta prikktesten. Men er det ikke godt nok å ta prikktesten? Må han ta begge deler?

Dersom en finner ut at han har melkeallergi, må jeg da slutte å amme? er han allergisk mot morsmelka, eller er det de matvarene som jeg spiser som inneholder melk han reagerer på? Regner med at det er det siste? Hvilke grøter gir dere barna deres dersom de har melkeallergi? Hvilken morsmelkerstatning? Middag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som har små barn med melkeallergi som kan hjelpe?

Skrevet

Gutten vår allergitestes 1-2 ganger i året. Vi har funnet en meget dyktig asma og allergilege i Oslo. Der prikktestes han også drar vi på sykehuset for å ta blodprøver. Blodprøvene tas fordi det er ikke alle allergier som kan sjekkes ut med prikktester. Han har en meget alvorlig allergi mot nøtter(peanøtter, mandler og hasselnøtter kan sjekkes med prikktest) men kokosnøtter, valnøtter osv osv må man ta blodprøver for å sjekke. Han har en såkalt kryssallergi, siden han IKKE reagerer på pollen er han ekstra allergisk mot nøtter. første gang vi tok tester var det fordi vi trodde han hadde melkeallergi, fordi han gulpa MASSE. Så det var egentlig bare tilfeldigheter at vi ble oppmerksomme på nøtteallergien( og takk for det !!!!!!) Han har også atopisk eksem og psoriasis noe vi holder i sjakk med gode kremer og salver. Så det med melkeprodukter kan jeg ikke svare deg på, sorry :)

Skrevet

Hvis han har melkeallergi kan du fortsette å amme, men du må holde deg unna melk, og alt som inneholder melk. Du får kjøpt både morsmelkserstatning og grøt uten melk.Litt dyrere enn de andre bare! =) Så de har det meste nå.. Jeg drikker soya melk istedet for melk.

Jeg synes det er veldig rart du ikke skal ta prikktest først, for det påvises melkeallergi på den. Trodde blodprøve var neste steg jeg. Det ville jeg sjekket litt mer i..

Skrevet

Jo man begynner med prikktester, og vil man "grave" litt dypere tar man blodprøve. Det at vi sjekket for melkeallergi reddet trossalt livet til gutten vår.... Han hadde som sagt IKKE melkeallergi men nøtteallergi og vi ble utstyrt med adrenalinsprøyte(epi-pen) med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...