Gå til innhold

Koker dere svin/kylling til babymat eller steker dere????

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal kun ha kokt mat når de er så små

Skrevet

Oops... Jeg har langstekt kylling i olje. Men stort sett koker jeg da:)

Skrevet

Jeg har stekt kotelett i olje i panna. Hun er 9mnd. Burde jeg ikke det? Koker dere kjøttet/kyllingen rett i vannet da eller poser? Forsvinner det ikke mye smak om man koker i vann??

Skrevet

koker det rett i vannet. ungene er ikke vant til så mye smak så det gjør ikke noe om noe av smaken forsvinner. Den stekeskorpen som kommer når du steker er ikke bra for barna (uten at jeg kan huske grunnen akkurat nå).

Skrevet

Jeg har også stekt både kylling og svin så skulle gjerne visst hvorfor det ikke er bra..

Skrevet

I min oppskriftsbok står det da både kokt og stekt mat...kjøttdeig skal iallefall kokes, og det er jo helt vanlig å gi. Dette er da oppskrifter fra 6-9 måneder. Så lenge maten er gjennomstekt, så tror ikke jeg at det har noe å si.

Skrevet

i et hefte jeg fikk på HS, er all kjøttmat kokt ( barn opp til 12mnd). Kan heller ikke skjønne hvorfor maten ikke kan stekes eller tilberedes i ovn. De første spebarns smaksprøvene - ok - men ikke etter en stund.... syntes det er rart. Jeg har stekt feks kalkunpølse i panne og eldstemann fikk også grillpølser etterhvert ( tok av skinnet når den var grillet ferdig)

Skrevet

Det meste av mat kan jo både stekes og kokes, så da kan man jo i såfall velge koking. Vil tro at det ikke er bra om mat som er stekt blir for brun/hard, men man kan jo skjære av skorpen i såfall. Jeg ville i allefall ikke kokt kjøttdeig...hehe...selv om den noen ganger blir det allikevel, da det er så mye vann i den.

Skrevet

Jeg mener det er fordi kokt mat er lettere fordøyelig enn kokt mat. Dissse små tarmene trenger lang tid til å venne seg til all mat.

Sliter selv med magen, og fikk da beskjed om å spise mest mulig kokt mat, for det er lettere for tarmen.

Skrevet

hehe! så står det så fint at barna skal spise det vi spiser, men så blir det masse arbeid alikevel! mye lettere å bare gi middagsglass da!

Skrevet

Er det ikke mye salt i kjøttdeig da?

Skrevet

Hmmm.. jeg synes ikke det er så veldig mye ekstra arbeid jeg da. Maten skjerer jeg opp før det kokes i stedenfor etter at det er stekt. Skjærer av kjøtt som jeg legger i en kjele vann, som koker mens vårt kjøtt stekes.Grønnsaker og poteter/ris/pasta tar jeg av vårt. Har ikke salt i tilbehøret, men vi voksne salter selv på asjetten.

Når vi laget spagetti og kjøttsaus tok jeg tilside kjøttsaus før jeg krydret den til. Hadde både løk, gulrøtter og ofte litt hvitløk i. (Soppen tok jeg i etter at jeg hadde tatt til side til småtten). Er ikke så flink til å lage saus fra bnnen av nå, men må begynne med det igjen når minsten skal begynne med middag etterhvert.

I begynneslen lagde jeg alltid store posjoner som jeg kjørte i mikser sammen med grønt, og frøys ned mange posjone. Da kunne jeg bare ta ut et glass når vi hadde middag det ikke egnet seg å lage babymat av!

Men, vi er alle forskjellige, dette passet for oss, men ikke sikkert at det passer for alle andre.

Skrevet

Man får kjøpt kjøttdeig uten salt og vann (Gilde iallefall)....den funker fint :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...