Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva legger dere i arvesynden?

Jeg tror ikke det er sånn at vi arver våre forfedres synder og at vi skal lide fordi våre forfedre syndet, men at vi arver våre forfedres synder på den måten at vi gjør samme feilene som dem. Hvem er det vi mennesker lærer mest av? Våre foreldre. Så når våre foreldre gjør en feil vil også vi gjøre denne feilen, og arve denne feilen videre til våre barn. hvem er det som ofte slår sine barn? Mennesker som selv ble slått som barn. Hvordan oppdrar vi våre barn? På den måten vi selv ble oppdradd.

Jeg tror altså arvesynden går på at vi arver våre foreldres dårlige vaner, og ikke at vi direkte arver syndene deres og må straffes fordi noen spiste et eple en gang i tiden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er overhode ikke enig med deg! Mulig du gjør akkurat som dine foreldre, men overhode ikke jeg. Jeg har heller sett og erfart hva jeg ikke skal gjøre!!!

Skrevet

Jesus er født uten synd. Men oppdradd av vanlige mennesker. Gud fader og Han fikk vel ikke skikkelig kontakt før Han var 12 år? Eller tar jeg helt feil?

Tror HI at alle er født uten synd? At vi tilegner oss dårlige vaner som vi lærer av våre foreldre allerede før barnedåpen?

Forvirra anonym

Skrevet

Jeg synes det er et utrolig negativt menneskesyn å mene at alle er født syndige. Jeg tror alle nyfødte bare er gode og uskyldige, med evner til å utvikle både gode og dårlige sider. Hvordan det går, tror jeg har å gjøre med miljøet en vokser opp i, og situasjoner som påvirker ens liv.

Skrevet

Anonym 2 : ja jeg tror alle mennesker er født uten synd. høres ut som du syns det er forferdelig av meg å tro dette?

kan noen forklare meg hvorfor et nyfødt barn er syndig? det er ikke barnets feil at forfedrene har gjort gale ting. Det nyfødte barnet har aldri skadet noen andre mennesker med vilje, har aldri påført jorda noe fælt.

jeg tror ikke vi er syndige, men arver gjennom oppdragelse.

Skrevet

Jeg er helt sikker på at et lite barn er helt uskyldig. Men selvfølgelig gjør alle gale ting senere. Men når vi ikke vet forskjellen på rett og galt, slik som et lite barn, kan vi da gjøre noe galt??? Et lite barn har jo ikke lært seg den forskjellen og da kan det jo hellr ikke gjøre noe galt...

Og bare for å knytte dette opp mot bibelen, så tok jesus barna til seg og velsignet dem, han sa ikke at: "gå bort å synd ikke mer". Jesus sier også at den som ikke tar imot Guds rike like som et lite bran kan ikke komme inn i det. Barna står høyt hos Gud, han sier at de miste er det største i hans rike. Så jeg tror absolutt ikke at et barn synder...

Skrevet

Det er vel riktig at Jesus var i temlet første gnagen når han var 12 ja. Det står også en plass i bibelen i GT at det er først når en er i 12 års alderen, eller puberteten, at en velger hva en vil tro på og sånn. Før en liksom er i stand til å velge tror jeg en liksom ikke har ansvar heller for det på en måte...

Skrevet

Er det meg du kaller Anonym 2?

Jeg synes overhode ikke det gjør noe om du tror at alle mennesker er født uten synd. Selv er jeg faktisk ikke spesielt troende, bare

forvirra anonym

• 1 måned senere...
Skrevet

Ifølge bibelen er arvesynden det at Adam og Eva det første menneskepar var ulydig på Gud og syndet.Før de syndet hadde de mulighet til og leve evig ,sykdomsfri osv.men med synden kom døden står det.Derfor har vi arvet synden..som også betyr at vi kan bli syke og dø. Alle synder vi..eller gjør feile ting inniblant..om det er så lite at vi lyver eller gjør mer ille ting så er det ikke helt rett. En baby har jo enda ikke fått mulighet til og gjøre noe.Så Alle Adams og Evas etterkommere ville lide under virkningene av arvesynden — ufullkommenhet og død. Et barn kan bli sykt..et barn kan dø.

Skrevet

men hva hvis adam og eva bare er en metafor på mannen og kvinnen? bare en tanke...

Skrevet

Jeg tror arvesynden er en metafor for det som vi arver fra våre foreldre gjennom sosialiseringen. Mange av ens verdier er preget av oppvekst og de omsorgspersonene man har vokst opp sammen med. De 7 generasjoner tror jeg er et bilde på en viss tidsalder og de verdiene som tilhører denne, sett i forhold til den tida som dette blei skrevet.

Skrevet

Du spør mange gode spørsmål!

Jeg tror at mennesker er født syndere på samme måte som sjakaler er født røvdyr og åtseletere. Vi har alle i oss evnen til å velge både det gode og det onde, det er noe som ligger i vår natur, og ikke noe som man læres opp til.

Noe av det som ligger i arvesynden er vår naturlige tendens til å ta onde og egoistiske valg, selv om vi vet bedre. Det er bare ved å være bevisst på dette at vi kan snu denne tendensen.

Jeg synes ikke jeg har et negativt menneskesyn selv om jeg mener dette, tvert i mot mener jeg at mennesket har den evnen at det kan, i motsetning til sjakalen, velge vekk en del av sine negative egenskaper.

Skrevet

Kan noen forklare kort: hva menes med arvesynd? jeg trodde da virkelig at i følge bibelen, er synd noe man "fjerner" igjennom barnedåp på et vis..???Er selv imot barnedåp. Bl.a fordi jeg mener barn er uskyldige, og ikke født med noen synd. Men selvfølgelig aller mest fordi religion er personlig, og mennesket må først kunne tilegne seg kunnskap for å vite hvilken tro de tilnærmer seg..

Skrevet

Arvesynd er den betegnelsen som er brukt på avstanden/barrieren som ble til da Adam og Eva trosset Guds ord, og spiste av kunnskapens tre. Det er den som hindrer oss i å ha et nært forhold til Gud.

Synden forsvinner ikke i dåpen, men barrieren mellom Gud og mennesket brytes ned, og det skapes igjen kontakt. Et slags adopsjonsrituale der man blir en del av kirken og Guds familie.

Synden forsvinner i tilgivelsen ved Jesu blodoffer. Denne tilgivelsen er tilgjengelig for alle mennesker, døpte eller ikke.

Det er ihvertfall det jeg tror.

Skrevet

Synd er ikke noe man i følge bibelen fjerner gjennom barnedåp, all den tid barnedåp ikke er nevnt noen steder i bibelen.

Skrevet

Men menes d i følge bibelen at nyfødte barn er født med eller uten synd?

Skrevet

Hallo

Ifølge bibelen i salme 8.3 så er nyfødte barn uten synd:" Av småbarn og spedbarns munn har Du reist et forsvarsverk mot dine fiender"

Romerne 7.9: " Jeg levde en gang uten lov , men da budet kom våknet synden til live,og jeg døde"

Jeg ser det sånn at alle barn tilhører Gud intill de blir store nok til å ta egne valg.Jeg tror at barna kan være åndelig modne rundt 12 års alderen.Jesus ble for eksempel tatt med i templet som 12 åring og Han leste da skriften for de skriftlærde og prestene.Derfor praktiseres også konfirmasjon i kirker og menigheter som en tid hvor barnet har blitt voksen nok til å ta et eget valg.

Jesus snakket dessuten mye om barna og at" Guds rike hører barna til...og den som tar i mot Guds rike som et lite barn..."(Matt 18.2)

Skrevet

For det første.Bibelen Støtter IKKE barnedåp!!!! For det andre Bibelen sier at vi Kan ha et nært forhold til Gud. Det står "nærm dere meg og jeg skal nærme meg dere" Altså vi må ta initativ og følge bibelen for og få et nært forhold til Gud... Abraham som også var under arvesynden Ble omtalt som Guds VENN!! Og arvesynden er: At vi har arvet synd og ufullkomenhet fordi Adam og Eva syndet.. Derfor er vi syndige og dør!

Skrevet

Hoppsann!

Helt enig med anonym her om at bibelen ikke støtter barnedåp.Tenk på det at Jesus selv ble døpt som voksen og Han er jo vårt forbilde på alle måter.

Det er trist at dåpshandlingen som praktiseres i statskirka sier at barnet blir frelst igjennom den baby-hode-splæshingen.For DET er ikke sannhet.Men at vi tar barnet og velsigner og ber for det er mer bibelsk og i tråd med det som Jesus gjorde.

ALLE barna tilhører Gud og trenger ikke døpes for å bli frelst.

Skrevet

noe var vi da enige på trubbel og bubbel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...