mixbaby Skrevet 25. mars 2007 #1 Skrevet 25. mars 2007 Hei på dere. Noen som vet om man får dekket utgifter til drosje til sykehuset når man skal føde og evt.når man skal hjem??
mayaya Skrevet 25. mars 2007 #2 Skrevet 25. mars 2007 Aner ikke, det har vi jammen ikke tenkt på. Mulig du kan få noe refundert fra trygdekontoret i ettertid?
A.C.G. Skrevet 25. mars 2007 #3 Skrevet 25. mars 2007 Hvorfor skulle du få dekket utgiftene med å komme deg til sykhuset? Har aldri hørt om det.. Tror ikke du har rett på det
mayaya Skrevet 25. mars 2007 #4 Skrevet 25. mars 2007 Man har jo rett til det i andre tilfeller man skal til og fra sykehuset, så det er godt mulig! Men vi tar nok bilen vi da :-)
A.C.G. Skrevet 25. mars 2007 #5 Skrevet 25. mars 2007 Hvorfor skulle man ha rett til å få dekket drosjereninga? I hvilke tilfeller referer du til?
mayaya Skrevet 25. mars 2007 #6 Skrevet 25. mars 2007 Man har rett til å få dekt utgifter til pg fra sykehuset i alle tilfeller, men normalt med billigste fremkomstmiddel (som feks buss). Dersom man ikke er i stand til å ta offentlige fremkomstmidler, får man derfor drosjerekvisisjon, eller blir sendt hjem i ambulanser som skal returnere til utgangspunktet, feks. Men om det gjelder fødsler, vet jeg som sagt ikke. Ville kanskje tro det. Og er man i fødsel, tror jeg ikke man tar bussen, liksom...
mixbaby Skrevet 25. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. mars 2007 For det første spurte jeg ikke om hva andre trodde eller hadde hørt om, men om noen vet.... Har funnet svaret på nav sine sider og ja,man har krav på dekning.... Kanskje du ikke trenger å være så skarp,evt.la vær å svare dersom du ikke liker spørsmålet.....
mixbaby Skrevet 25. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 25. mars 2007 Dette var til 67 modell,ikke til deg mamaya som jeg takker for hyggelig svar!
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 25. mars 2007 #9 Skrevet 25. mars 2007 Jeg vil tro det er slik som det er ellers hvis man må på sykehuset, at man må ha en rekvisisjonslapp fra legen og betale en egenandel på ca en hundrelapp, tror man kan få denne refundert senere også. Skal spørre jordmor når jeg skal på kontroll i morgen uansett, for jeg må nok også ty til taxi.
mixbaby Skrevet 25. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 25. mars 2007 Supert,da venter jeg på oppdatering fra deg i morgen! Takk for svar.
Ninni36 Skrevet 25. mars 2007 #11 Skrevet 25. mars 2007 Hei, hei Du må ha rekvisisjon fra legen. Den kan legen skrive ut på forhånd uten å fylle inn dato, og så kan du ha den liggende til du trenger den. Husk å få legen til å skrive med ledsager, dersom du skal ha med sambo eller noen andre i drosjen. Du betaler en egenandel når du tar drosjen (dersom du ikke har frikort da). Dette beløpet kan du føre opp på egenandelskortet ditt. )
mayaya Skrevet 25. mars 2007 #13 Skrevet 25. mars 2007 Men det jeg mente, var at om du plutselig må på føden, og ikke har rekvisisjon, så kan du nok ta vare på kvitteringen og ta den med på trygdekontoret etterpå. Da får du vel bare en bekreftelse fra sykehuset om at du har vært der..?? Hender jo at folk må uforutsett på sykehuset.. Bra det var sånn det var da :-) Synes også det er kjipt når folk er veldig bastante her inne, ang ting de ikke vet... Jeg pleier gjerne å svare det jeg tror, men da sier jeg også at jeg TROR... :-)
doble Skrevet 25. mars 2007 #14 Skrevet 25. mars 2007 Oj så bra, hvis man får dekket hele regningen Er jo ikke vits å ta bilen da.. Koster jo penger å stå parkert også. Tror jeg skal høre med legen min og få en sånn rekvisisjon ja!
r-j-s 'nå er gutten vår her' Skrevet 25. mars 2007 #15 Skrevet 25. mars 2007 svigerinna mi bor i jessheim, og sykehuset hu tilhører er da a-hus. Hu har ikke sertefikatet og mannen var ikke hjemme i dette tilfelle. Hu hadde fjorten dager igjen tiltermin, og hadde ikke merket noe liv hele dagen, så hu ringte sykehuset og de ba ho om å komme. Og da sa de at du får dekket en tur retur med drosje. Sykehuset signerte for drosja når ho kom dit. Så ja, en får dekt drosjeutgifter. Skjønner ikke hvorfor noen var negative til det, synes det er kjempe fint jeg... Du må ikke ha penger der og da hvis ting skal skje....
Gjest Skrevet 25. mars 2007 #16 Skrevet 25. mars 2007 Eg trur ikkje du får dekka heile rekninga, du må framleis betale ein eigenandel, men du får att resten frå trygdekontoret i ettertid (slik eg har forstått det i alle fall)
ariel78 Skrevet 25. mars 2007 #17 Skrevet 25. mars 2007 Søsteren min fikk også dekket drosje både til fødestuen og hjem igjen, ikke noe problem, det har man krav på..
A.C.G. Skrevet 25. mars 2007 #18 Skrevet 25. mars 2007 Sorry, mixbaby og mamaya... hvis dere føler dere krenket eller noe, mente ikke noe vondt i det jeg skrev, og ja jeg skrev jeg tror... Har bare aldri hørt om å få¨dekket noe drosje for å komme seg til sykhuset.. og jeg skrev at jeg ikke trodde vi kunne få noe dekket ihenhold til det.. Har aldri hørt at noen har krav på å komme seg til å fra sykhuset i drosje, ingen som jeg kjenner ihverfall. Hva med oss andre som kjører bil osv, kan vi få dekket bensin og parkering osv....??? høres egentlig merkelig ut, men ikke alle rettigheter en har blir brukt kansje...???
mayaya Skrevet 25. mars 2007 #19 Skrevet 25. mars 2007 Jupps, tror faktisk at man kan b om kilometergodtgjørelse også... Har aldri vært aktuelt for meg, bor bare ti-femten min unna sykehuset, men foreldrene mine bor 2 timer unna, og jeg vet at de får refundert sykehusturer :-)
A.C.G. Skrevet 25. mars 2007 #20 Skrevet 25. mars 2007 Hei mayaya.. Kansje jeg bør sjekke dette, jeg har vært på sykehuset ca 12-18 ganger bare siden 15/2 til kontroller, i begynnelsen var jeg hver dag på sykhuset, nå går jeg bare 1-2 ganger i uka.. ( har fått sv.diabetes jeg, så må ofte opp for nye bloprøver osv..)det blir masse kilometer det pluss parkering osv..hvor skal jeg hendvende meg da?
mayaya Skrevet 25. mars 2007 #21 Skrevet 25. mars 2007 Tja, si det? Du må få en sånn rekvisisjon av avdelingen på sykehuset, men du kan få den etter du har kommet dit. I etterkant, vet jeg ikke.. Spør neste gang du er der, kanskje kan de skrive at du har vært der alle gangene? Videre må du levere krav til NAV om pengene. Parkeringsutgifter må du vel dokumentere med billetter da, så det spørs vel om du har de gamle..? Men iallefall greit å sjekke opp om i forbindelse med fremtidige sykehusturer :-)
Regnbuemor til 2 Skrevet 25. mars 2007 #22 Skrevet 25. mars 2007 Man kan selvsagt få rekvisisjon på drosje! Her vi bor må vi ofte til sentralsykehuset som ligger ca en halvtime unna. Enten det gjelder fødsel, øre-nese-hals og mye annet som de ikke tar seg av på det lokale sykehuset. Drosjene her i byen lever veldig bra på disse statlige turene faktisk. De går i skytseltrafikk til og fra dagen lang, og tar mye heller slike godt betalte langturer, enn småturene midt på dagen. Og så det er sagt så har man også krav på penger igjen ved egentransport. Om du kjører din egen bil til og fra føden, får du de på sykehuset til å bekrefte på en kjørelapp, og du får penger igjen fra NAV. Helse skal ikke koste annet enn egenandelen her i norge. Og har man betalt nok egenandel, får man det tilbake også, og får frikort. Jeg ble brakt til sykehus med ambulanse nå i dette svangersskapet, ble sendt hjem på dagen dagen etter,og da var alle som kunne hentet meg på jobb. så jeg fikk drosje. Betalte 110,- i egenandel for en tur som vanligvis ville kostet meg 800-900,- Bare glad for det kan du si:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå