Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er 14+2 idag har vært hos gynekolog 2 ganger for jeg hadde MA før men fikk beskjed fra henne at jeg måte ta kontakt med fast legen min for å ta noen prøve som urin og blod og fylle graviditetskort, når jeg ringte fastlegen min skrtæren sa at det ikke er nødvendig de som gyn pekket på, han sa at jeg kunne vente til uke 18 eller 19 etter ordinær ul. er det sant det som skretæren sa til meg ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er det ikke og det har hun ingenting med!

Det er helt normalt å gå til legen i uke 12 eller tidligere og på en måte få kommet i gang med det hele. Så kommer jordmor og UL etter det igjen, så går alt slag i slag og om hverandre.

Dessuten så vil gyn lese helsekortet dittpå den ordinære UL`n, så her begynner sekretæren i helt feil ende.

Klart, ting vil være forskjellig her og der, men om du ønsker å komme til lege for å ta disse prøvene, så er det faktisk det som er normalt på et mye tidligere tidspunkt enn i uke 19 som hun sier. Og spesielt siden du også har hatt MA. Det har jeg også hatt og det er ikke moro. Blir bekymret av det.

Jeg var til lege og gyn/ULi uke 12, jordmor i uke 16 og gyn igjen i uke 18. Skal tillegen igjen til uken og går da i uke 21.

Det er opp til deg å bestemme dette tidspunktet og om du vil gå tidligere, så ringer du opp igjen og sier du vil ha time nå. Det er ikke noe hun skal verken vurdere eller bestemme, det avgjør du.

Lykke til videre! ;o)))

Skrevet

Det er egentlig ganske viktig at du får helsekortet nå, både fordi du skal ha med det til UL og fordi du alltid skal gå med det i vesken i tilfelle noe skjer (ikke for å skremme; men hva om du havner i en bilulykke, da kan de på sykehuset finne kortet og se at du er gravid og ta spesielle hensyn/undersøkelser hvis du skjønner...). Så ring på nytt du. Den første svangerskapskontrollen hos fastlege eller jordmor ifølge det nye programmet skal være mellom uke 9 og 12 tror jeg. Du kan lese om dette på lommelegen.

Dessuten - hvordan skal du få innkalling til ordinær UL hvis du ikke har vært hos fastlegen først og bedt han sende en søknad?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...