Anonym bruker Skrevet 25. mars 2007 #1 Skrevet 25. mars 2007 Gutten min er akuratt fylt to år og har tenkt å begynne å venne han til potte. Men når skal de egentlig være bleiefri?
EvaL Skrevet 25. mars 2007 #2 Skrevet 25. mars 2007 Når barnet er modent både fysisk og psykisk, da skal hun/han være helt bleiefri. Hos de aller fleste barn skjer dette i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år. Noen slutter tidligere og noen slutter senere enn dette. Vel å merke når det gjelder dagbleiene da, nattbleie er det slettes ikke unormalt at et barn bruker mye lengere. Faktisk blir ikke et barn karakterisert som sengevæter før i 6 års alder, så frem til denne alderen er det altså normalt at et barn ikke er helt tørr enda, og dermed kanskje ikke helt bleiefri heller.
Holly-Dolly Skrevet 25. mars 2007 #3 Skrevet 25. mars 2007 når barnet er klar til å bli det selv... man kan ikke tvinge dem til å slutte med bleie!
Mogop fikk augustgutt Skrevet 25. mars 2007 #4 Skrevet 25. mars 2007 Vi startet med pottetrening når hun var 2. Nesten tørr nå et halvt år senere... men vi har ikke presset på noen måte. Mitt beste tips er å ikke bruke potte, men dosete. Da slipper du do-tilvenning senere!
tuppemor-75 Skrevet 25. mars 2007 #5 Skrevet 25. mars 2007 det hele må gjøres på barnets premisser, men det er lov å minne de litt på det. foreldre må ofte ta første initiativet, men så er det viktig at barnet følger opp. når barna nærmer seg 2 år har de ganske god kontroll på blæra, men en er avhengig av at de selv sier fra når de vil på do. vår datter tok selv initiativet til å gå på do da hun akkurat hadde passert 2 år. på 2 mnd var hun tørr. men dette er veldig individuelt.
oui-oui Skrevet 25. mars 2007 #6 Skrevet 25. mars 2007 Vent til det blir litt varmere i været, og ta av ham bleien når dere er hjemme eller ute i hagen (hvis dere har det). Da får han mye mer følelsen av hva som skjer og vil sannsynligvis ganske kjapt si i fra når han må på do. Sånn gjorde vi det, og jeg ble veldig overrasket over hvor fort sønnen vår ble tørr (i løpet av 2-3 måneder). Ellers er jeg enig i det noen sier her om at dosete og krakk er veldig kjekt, men slikt er sikkert veldig individuelt. Og som mange sier så må sikkert barnet være klart for å slutte med bleie, men samtidig virket ikke sønnen vår kjempeinteressert før vi tok av ham bleien og han så og merket hvordan ting "hang sammen". Det er nok sant det som sies om at dagens bleier nesten er alt for gode :-) Lykke til, og husk at dere har god tid!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå