Anonym bruker Skrevet 25. mars 2007 #1 Skrevet 25. mars 2007 Vi har nettopp flyttet til Tanum kommune i Sverige. Jeg skal føde på F.stad sykehus. Men det er lettest for oss om ho blir døpt der vi bor. Blir ikke så langt å reise. Kan vi foressten døpe henne i Sverige? Blir ho "svensk" da?
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2007 #2 Skrevet 25. mars 2007 statsborgerskap har ingenting med dåp å gjøre. og i sverige er det heller ikke statskirke
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2007 #3 Skrevet 25. mars 2007 Hun blir ikke "svensk", men dere må undersøke hvordan det blir med kirkemedlemsskap. Dåp i Den norske kirke gir medlemsskap i Den norske kirke (DnK). Jeg går derfor ut fra at hun gjennom å døpes i Svenska kyrkan, blir medlem i denne. Det i seg selv trenger ikke være noe problem, særlig ikke hvis dere blir boende i Sverige. Men hvis dere ønsker at hun skal være medlem av DnK, f.eks. hvis dere flytter tilbake til Norge, må hun meldes inn. Det skjer ikke gjennom ny dåp, men gjennom å henvende seg til det lokale kirkekontoret for å få henne registrert i DnKs medlemsregister. Dere må da framlegge dåpsattest som viser at hun er døpt i annet kirkesamfunn.
Gjest Skrevet 26. mars 2007 #4 Skrevet 26. mars 2007 Blir ein ikkje automatisk innmeldt i DNK når mor står i statskyrkja? Det er i alle fall ikkje noko problem for DNK at ho blir døypt i Sverige, DNK godtek katolsk og anglikansk dåp i tillegg til lutheransk. Det spelar inga rolle
Siri70 Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 Når mor er medlem av DnK, blir man "hørende inn under Den norske kirke" til man er 15 år. Det er ikke det samme som medlem, som man kun blir gjennom dåp. Og ja, DnK godtar dåp foretatt i alle andre kirkesamfunn. Det betyr at det aldri er aktuelt å døpes på nytt, men det er altså nødvendig å melde seg inn dersom man ønsker medlemsskap i DnK, men er døpt i et annet kirkesamfunn. Bare for å presisere litt... (det er jeg som har skrevet anonyminnlegget over)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå