Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er begynnende bekkenløsning jeg har. Har vondt nederst i ryggen og det stråler nedover ene beinet. Har hatt det hele uka nå, og det blir værre utover dagen. Har hatt en dag hvor det stakk skikkelig på kvelden også.

Jeg har til nå prøvd å trene moderat, men den siste uka har jeg ikke turt. Det var forrige søndag etter trening at dette begynte...

Så nå lurer jeg veldi på om jeg bør trene for å holde ting i sjakk, eller bør jeg holde meg unna så lenge jeg har litt smerter? Jeg har altså stort sett ikke mere vondt, enn at det kjennes ubehagelig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt på denne jeg, da jeg har det likens!

Skrevet

Hvis det er begynnende bekkenløsning er det ikke noe særlig å trene ltfor hardt iallfall. Det som kan hjelpe er å gå tur i ulendt terreng et par ganger om dagen. Ikke press deg selv hvis det begynner å gjøre vondt. Kan også trene opp bekkenbunnen har jeg hørt, men vil ikke gi noen råd om dette da jeg kan for lite om det.

Skrevet

Jeg har det på samme viset. Vondt rett ovenfor rompa,nedover rompa og stråling nedover foten helt til kneet. Men bare på venstre side. Går det an å bare ha det på en side? Har hatt det slik i noen uker nå (er i uke 13), først var det bare ved "overanstrengelse" om man kan kalle det det, men et par dager tidligere og nå i helga har det vært konstant. Skal til legen i morgen, håper på litt svar da.

Skrevet

Kan du fortelle hva legen sier, etter du har prata med han i morgen OktoberBaby?

Jeg skal ikke til jordmor før om en mnd, og nå i helga føler jeg at jeg at jeg har begynt å "vagge" pga dette. Kjennes omtrent ut som mensenmurring når jeg sitter og stikker til så det gjør vondt når jeg reiser meg.

Litt slitsomt å ikke vite hva en skal gjøre med det, vil jo gjerne fortsette med trening og å holde meg i form, jeg da...

Skrevet

Hei,

Min bekkenløsning begynnte slik som du beskriver, så det er godt mulig at det er det du har.

Hvis det plager deg mye vil jeg anbefale å ringe legen og få henvisning til fysioterapeut. Jeg begynnte med dette allerede i uke 14, og behandlingen har hjulpet meg masse.

Bekkenløsningplagene blir som regel verre med trening, dvs bevegelser som gjør vondt. Prøv å bevege deg sånn at det gjør minst mulig vondt.

Skrevet

Skal gi referat herinne om hva legen sier i morgen ja. Føler også at jeg vagger, og at det ser ut som jeg later som om jeg er høygravid når jeg går hehe...

Skrevet

Kjenner meg igjen der... har termin 5 oktober, og har egentlig kjent slikt i 4 uker nå =S Går og vagger, men prøver å ikke gjøre det i offentlighet, slik at folk ikke skal se på meg og tenke at jeg er gravid enda.. =P Men det gjør vondt å gå vanlig=\

Mamman og søsteren min fikk begge bekkenløsningsplager i uke 12-13 eller tidligere... Så jeg har venta på det bare jeg... =S

Skrevet

Takk for svar dere:)

Nei sånn det er nå , så plager det meg ikke så voldsomt. Det er mest det at jeg er redd for at det skal bli værre. Jobber som selvstendig næringsdrivende, og kan ikke bare gå ut å sykemelde meg fullt om det skulle bli nødvendig. Må klare å i allefall være tilstede endel t.o.m juni. Også er det det at jeg ønsker så å trene, for jeg veit at humøret mitt blir dårlig om jeg ikke får gjort det. Energien min synker så voldsomt uten trening og det meste blir da tungt..

Skrevet

Har det på samme måten. Er 13+2 i dag, og site 10 dagene merket dette. Vondt nede i korsryggområdet og stråling nedover ene siden. Blir vondt om jeg sitter mye eller går mye. Er veldig redd for at det skal bli verre med tiden. Jobber i barnehage, og prøver hele tiden å begrense løft og slitsomme stillinger. Ikke så lett når man har med små bar å gjøre som kanskje ikke kan gå.

Skrevet

Jeg hadde også en god del smerter i korsryggen og ut i bena for noen uker siden. Er i uke 26 nå. For min del har jeg erfart at jeg blir verre av å sitte mye, så derfor passer jeg på å få gått en god tur hver dag. Nå har jeg faktisk ikke smerter i det hele tatt lengre:)

Skrevet

Blir verre av å sitte mye hos meg også, men blir også verre om jeg ligger, har prøvd å gå tur også men da ble "smerteområdet" utvida....

Skrevet

Dette hørs ut som bekkenløsning ja... Jeg hadde det med forrige. Be legen din om å henvende deg til fysioterapaut ( gratis for gravide) Ellers hadde jeg kjempe utbytte av akupunktur. Jeg fikk også avslag i pris fordi jeg var gravid.

Skrevet

Heisann

Det er nok begynnende bekkenløsning du kjenner. Jeg har hatt det på samme måte fra uke 10 -blitt verre og verre. Nå i uke 19 har jeg begynt hos fysioterapeut som har forklart disse smertene med at du pga bekkenløsningen strammer musklene i baken for å stabilisere bekkenet - dermed blir de så anspente og stramme at isjias nerven kommer i klem. Derfor får du smerter i baken som sttråler nedover i beina. En ting som hjelper litt er å tøye musklene i baken. Jeg synes det funker for mine smerter. Men du bør komme deg til behandling hos fysio, og ta det rolig med trening. Som noen sier over også er bekkenbunnstrening viktig, og stram bekkenbunnen når du skal gjøre ting som vanligvis gjør vondt, som å reise seg fra sofaen, skifte stilling i senga osv. Bruk musklene i beina ved løft i stedet for å bøye deg- vær bevisst på hvordan du bruker kroppen.

Håper noen av tipsene er brukbare- de har hjulpet meg i hvertfall. Og som fysioterapeuten min sier: NÅ ER STOLER TIL FOR Å SITTE I OG SOFAER FOR Å LIGGE I...Det er vanskelig det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...