velsignet med to Skrevet 24. mars 2007 #1 Skrevet 24. mars 2007 Hvor lenge tar/tok dere folat? Er i min 13. uke nå, er det ikke frem til 12 fullgåtte uker de anbefaler?
~La luna~ Skrevet 24. mars 2007 #2 Skrevet 24. mars 2007 Anbefaler de 3 første mnd. til og med uke 12 Så jeg sluttet etter uke 12. De hadde ikke samme forebyggingseffekten etter 12 fullgåtte uker, men ikke skadelig å ta d lenger sa legen min (men liten vits)
Papegøyeblomst Skrevet 24. mars 2007 #3 Skrevet 24. mars 2007 Jeg er i uke 17+5, og har fortsatt med folat, men mest fordi det er greit å ta ferdig boksen, istedenfor å kaste resten, liksom. Det er jo ikke skadelig, akkurat.... har hørt noen som tar dem utover i hele svangerskapet, men det er kanskje fordi de ikke får nok folat gjennom kostholdet sitt, hvem vet....
Vektbaby, prinsesse 07 + spire Skrevet 24. mars 2007 #4 Skrevet 24. mars 2007 Jeg er også i uke 13 og tar fortsatt folat. Legen min anbefalte å ta det videre også, selv om det er de tre første mnder det er viktig å ta. Jeg tar slike gravid vitaminer, de inneholder mye mer enn bra folat og syns det er greit å fortsette med det.
Sommerfugl78 Skrevet 24. mars 2007 #5 Skrevet 24. mars 2007 JM sa jeg kunne ta eks. halv dose etter de tolv ukene.
tingeling81 Skrevet 24. mars 2007 #6 Skrevet 24. mars 2007 tok folat til glaset var tomt...ca. veke 15 trur eg. Men fann ut at multivitaminane eg tar inneheld folat og, så er vel halve dosen i dei.
meieriet Skrevet 24. mars 2007 #7 Skrevet 24. mars 2007 I Tyskland anbefales det å ta folat hele svangerskapet. Men det er månedene før og ikke minst det første trimesteret som er viktigst for å forebygge ryggmargsbrokk og ganespalting.
22.12.2009 Skrevet 24. mars 2007 #8 Skrevet 24. mars 2007 Jeg er i uke 17 og jeg tar fortsatt folat, min lege og JM mente at det kunne jeg bare istedefor å kaste dem ut. Nå bor jeg i København og har av naturlig grunn dansk lege og JM men jeg tror ikke det er noe forskjell av den grunn. Forskjellen er vel ´bare at kroppen ikke tar opp det vitaminet det ikke har bruk for. Den jeg bruker har jern og andre ting jeg har bruk for. Stoppet etter 12 uke men så begynte jeg å bli litt svimmel så jeg fortsatte med dem og nå er jeg ikke svimmel mer så det er min erfaring. Det beste er vel å ta vitaminer uten folat men de gir jo ingen skade på noen måte og jeg synes bare det er dumt å kaste dem ut.
Kummin&Lillesel Skrevet 24. mars 2007 #9 Skrevet 24. mars 2007 Oj, jeg visste ikke det var flere her med termin i august og bosted i København! Artig! Hvor bor du hen? Jeg har ikke egentlig snakka med JM og lege om dette - men: Det er vanskelig å overdosere deg med folat - iom at det er vannløselig. Det du ikke trenger - det pisser du bare ut igjen. Ergo gjør det ingenting om du tar det hele livet - for den saks skyld. Jeg spiser fortsatt folat - men nå bare vanlig menneskedose - og ikke graviddose lenger. Det er i mulitvitaminen min, nemlig. Jeg tok folat til boksen var tom (da var jeg 4.5mnd på vei). De eneste vitaminene du skal passe deg for er de fettløselige.. Feks A og D. (strengt tatt så kan jeg ikke huske om det er andre fettløselige vitaminer).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå