<3gojenta<3 Skrevet 24. mars 2007 #1 Skrevet 24. mars 2007 Er så livredd for å føde en enorm baby!! Det må jo bare være såå vondt...Er nestn redd for å bli "ødelagt" der nede....Hva er normal vekt på babyer nå i disse tider?
mayaya Skrevet 24. mars 2007 #2 Skrevet 24. mars 2007 Tror vanlig er ca 3600 g nå for tiden, og over 4 er vel kanskje stort...?? Og så er de vel gjerne en gyllen halvmeter lange.. ? :-)
Yellowgoldfish Skrevet 24. mars 2007 #3 Skrevet 24. mars 2007 Når det nærmer seg 4.5 kilo er det ganske stort. Men husk - det er ikke nødvendigvis vekten som har noe å si for om du revner/må klippe osv. Ikke bekymre deg - be heller sykehuset om en ekstra UL for å måle barnet - det gjorde jeg forrige gang og da ble jeg roligere. Tror snittvekt gutt er ca 3.8 og jente 3.6 kilo. 4 kg er helt normalt...
Fire småtroll Skrevet 24. mars 2007 #4 Skrevet 24. mars 2007 Min forrige veide 4800g og ble betegnet som en stor baby.. Jeg ble på ingen måte ødelagt der nede! Når du skal ha et stort barn er det viktig å ha et fleksibelt bekken så barnet kommer greit ned gjennom "kanalen" og ut. Om du revner eller ikke har ikke så mye med størrelsen å gjøre, men om hvor fort ungen kommer og om det blir tid til en langsom tøyning. Og leiet til ungen har noe å si, om det er en stjernekikker som kommer med ansiktet istedenfor bakhodet først f.eks. Men du må huske på at de har blitt kjempeflinke til å unngå revning på sykehusene, det er noe de jobber aktivt med. Jeg ble både klippet og revnet med min første (veide 4200g), men de sydde så fint og det grodde på veldig kort tid. Jeg er overhodet ikke bekymret for dette. Er du veldig bekymret kan du sikkert få en ekstra UL på slutten, men ikke vær redd du, de alvorlige komplikasjonene du av og til leser om er heldigvis temmelig sjeldne, tenk på hvor mange barn (også store) som fødes helt greit hver eneste dag :-)
nr2pvei Skrevet 24. mars 2007 #5 Skrevet 24. mars 2007 Jeg har hatt 2 normale fødsler og begge guttene mine var på ca 4,8 kilo, og hodeomkrets på 38 og 39 cm. Revnet litt begge gangene. Vondt er det nok uansett om babyen er stor eller liten. Bare forbered deg på at det blir kjempe kjempe vondt, så blir du kanskje posetivt overrasket. Det ble jeg. Det går nok bra skal du se. I det babyen er kommet ut, og fødselen er over, så er smertene nesten glemt, og du er verdens lykkeligste mamma. Det er en så fantastisk følelse som umulig kan beskrives, den må bare oppleves. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå