Gå til innhold

Vektøkning...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i uke 19, og har hverken gått opp eller ned i vekt - forrige gang jeg var gravid så hadde jeg gått opp masse på dette tidspunktet. Hva er normalt egentlig? Fikk plutselig angst for at dersom jeg går opp masse nå - så får jeg masse strekkmerker også?

Kanskje ufint å spørre, men hvor mye har dere gått opp i vekt på nåværende tidspunkt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt og ingenting er normalt kjære deg.

VI er så forskjellige...

Jeg har til nå gått opp 2 kg, er 26+4 i dag.

I uke 19 var jeg vel enda i minus etter 3 mnd m kvalme som kostet meg 3-4 kg...

Er forskjellig fra kvinne til kvinne, og svangerskap til svangerskap...

Skrevet

"normalt" er vell ca 12 kg igjennom hele svangerskapet, men vi er jo alle forskjellig...jeg har kanskje gått opp 1 kg, er 17+2..

Strekkmerker er hormonbasert...jeg fikk strekkmerker da jeg var 16 og tynn som en strek..da sa legen min at det var hormoner i kroppen min som gjorde at jeg sprakk...

Men ingenting nå enda brystene har vokst helt sykt..hihi

Vi er alle forskjellig, og ingen gravide er lik..

men jeg tenker kg mine kommer etterhvert..hihi:)

Skrevet

Normalt vektøkning er FRA 12 kg og opp til 20 kg. Om man er overvektig før man blir gravid trenger man ikke legge på seg så mye, og er man slank før svangerskapet trenger man gjerne noen ekstra kilo. Av disse kiloene er det kun ca 3-4 kg som er fett, resten er bryster, morkake, blod, foster, vann+++. Noen legger masse på seg i begynnelsen for så å gå saktere i midten/slutten av svangerskapet, mens andre går det andre veien med. Jeg har gått opp ikke så veldig sakte, men nokså regelmessig til nå. Jeg er 22+6 og har gått opp ca 8 kg (et sted mellom 6 og 10 kg, veier meg lite både før graviditet og nå).

Skrevet

Er 16 uker idag , og har lagt på meg 1,5 kg hittil , håper at det holder seg på et lavt nivå jeg da , så lenge babyen har det bra selvfølgelig..... vil helst slippe masse ekstra å drasse på......

Skrevet

Kiloene er en ting, det er strekkmerkene som bekymrer meg mest... Og det gjør slettes ikke noe om jeg ikke legger på meg noe i det hele tatt - det betyr vel at kroppen tærer på de 5-6 kg jeg hadde ekstra før jeg ble gravid det da kanskje?

Magen vokser - og puppene er gigantiske! huff...

Skrevet

Det er ikke så mye du kan gjøre med strekkmerker uansett - smør deg inn to ganger daglig med sheabutter, cocoabutter eller en annen krem, så slipper du de strekkmerkene som ligger øverst på huden (kanskje), men resten er hormonelt; noen mennesker er mer utsatt enn andre. Spør mamma'n din! Noen får strekkmerker under graviditeten, andre etter fødselene, andre aldri. Bekymring hjelper ihvertfall ikke!

Ps Girly med spire - Magen din vokser fordi barnet ditt vokser. Puppene dine vokser for å være mat til babyen din etter fødselen. Dette er ikke huff, men mirakuløst og unikt!

Skrevet

Jeg er i uke 16 og har gått ned 2 kg.. men det er pga kvalme. Jeg var 9 kg overvektig fra før så håper på at kg ikke raser på.

Skrevet

hei

jeg er nå i uke 28 og har lagt på meg 3-4 kilo, jordmora snakket om at halvt kg i uka er normalt.

når det gjelder strekkmerker så hjelper det å smøre seg med olje..feks jordnøttolje, som fåes på apoteket.

Skrevet

Godt å høre at det er normalt å legge på seg masse i begynnelsen også.. Jeg er i uke 14 og har lagt på meg 6 kg allerede. Jeg spiser ikke noe særlig mer enn før. Var ganske tynn når jeg ble gravid da. Håper det stabiliserer seg og at jeg slipper å gå opp over 20 kg ihvertfall.

Skrevet

samme her jeg har lagt pa meg 3/4 kg og er bare 12 uker ..

Skrevet

Uke 23 og har lagt på meg 13 kg!!! Håper det stangnerer litt. . . .

Skrevet

Er i uke 28 og har lagt på meg 9-10 kg..

Litt angst for dette, for jeg har endel å ta av fra før...

Sist la jeg på meg 17 tilsammen, så håper ikke det blir mer denne gangen.. men det kan jo ikke styres så...

Skrevet

Jeg er 22+6 og lagt på meg 6 kg... Tror jeg kommer til å ende på 15 kg totalt (håper i hvert fall) ! Men det er jo nå lill gutt vokser så det kan hende det blir mer, men jeg er ikke veldig bekymret. Spiser det jeg har lyst på, smörer meg med svangerskapsolje hver kveld og koser meg masser! ;o)

Skrevet

Fikk litt sjokk i morges da jeg gikk på vekten og så at jeg var oppe i 64 (63,9) kg allerede! Hukser ikke når jeg veide meg sist, men det er ikke så altfor lenge siden, og da var jeg bare 60,4 kg:o( Er 22+5 i dag. Var 58 kg før jeg ble gravid. Spiser sunt, men pga bekkenløsning får jeg ikke vært så aktiv, forrige gang gikk jeg masse turer men la likevel på meg 17 kg. Hadde håpet å unngå å legge på meg så mye denne gangen, men det ser ikke sånn ut:o( Ser ut som om jeg allerede har fått litt vann i kroppen også, hadde myyyye av det forrige gang også.

Skrevet

Er 17+2, og er vel heller en halvkilo lettere. Enda magen og brystene har vokst. Har ikke vært særlig kvalm, og synes jeg spiser bra. Litt rart at jeg enda ikke har begynt å legge på meg, synes jeg. Er ganske slank fra før (bortsett fra noe ekstra over baken :o). Kiloene kommer vel, håper bare det blir litt jevn økning.

Skrevet

Bra vi er flere som har gådd opp masse...:)

Skrevet

Jeg har gått opp ca. 7-8 kg nå i uke 22. Har gått jevnt og trutt oppover.... La på meg 18,5 kg sist, hadde ikke store problemer med å kvitte meg med de. Håper imidlertid at vekten stagnerer en stund nå, for er veldig tungt å drasse på ørten extra kilo :)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

La på meg 4 kilo sist, og har magen FULL av strekkmerker som kom før magen i det hele tatt vokste! Altså kan hva som helst skje.

Skrevet

Jeg er 25 fullgåtte uker i morgen og jeg har gått opp 3,2 kilo

Skrevet

Jeg er 19 uker i dag (20 i følge BIM) og har gått opp 4 kilo. Er stålende fornøyd med det. Kunne vært mye verre!!!

Skrevet

Har lagt på meg 5 kg alt jeg, og jeg er bare i uke 13. Det får bare være, jeg spiser sunt, men nok litt mere enn ellers pga kvalme. Jeg har vært gravid 2 ganger før og begge ganger lagt på meg mye. Med førstemann nærmere 30 kilo, men ikke et strekkmerke å se likevel, det var veldig mye vann.

Skrevet

Jeg har i grunnen lagt på meg mest de siste ukene, fordi jeg har gravd litt for dypt i kakeboksen... Jeg er 19+1 og har vel lagt på meg en 4 kg, bare i løpet av mars! Før dette har vekta vært stabil. Men nå vil jeg jammen ikke legge på meg mye mer, for da tipper jeg over 100 kg... :o(

Skrevet

I uke 21 hadde jeg lagt på meg 700 gram, men jeg har vært bevisst på hva jeg har puttet i munnen (men ikke slanket meg altså) og vært i aktivitet, så jeg er kjempefornøyd med det - hadde vel 20 kg for mye fra før... Men som de andre skriver, dette er så individuelt.

Skrevet

jeg legger kun på meg de første 4 mnd,så opp 6 kg nå da 14+6. men det bruker å stoppe nå da:) greit å slippe å slite med vekta etter fødsel ja..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...