Gå til innhold

Noen som gir morsmelkerstatning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må begynne å gi morsmelkerstatning til gutten min. I den forbindelse lurer jeg på hvordan dere gjør det når dere skal bort. Kan man lage ferdig morsmelkerstatning og ta den med? Vet jo at morsmelkerstatningen skal være så fersk som mulig, men har det noe å si om den er blandet for to timer siden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg skal bort lager jeg ferdig og har med meg i avent sin bag. Der har jeg to fryseelementer fra avent, + en vanlig fryseelement. Da holder det seg kaldt også varmer jeg opp i vannbad når jeg skal bruke det.

Skrevet

jeg tar vann i flaskene og så har jeg pulveret i avent doserings boks.. så varmer jeg vannet, heller i pulver ,rist ,ferdig

Skrevet

Jeg lager ferdig et dagsforbruk, og har stående i kjøleskapet. Så hjemme varmer jeg bare opp ferdiglaget flaske. Skal vi bort til noen som bor i kort avstand, bare 5-10 min. kjøring, tar vi med en ferdiglaget flaske og setter i kjøleskapet hos dem. Ellers (hvis jeg skal bort på kjøpesenter, kafe eller noen som bor lengre unna) tar jeg med en flaske med ferdigkokt vann, og pulver på boks (sånn som maja vår over)

Skrevet

gjør slik som rødhette:)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Tar kjempevarmt vann på flaske, og tar hele posen med pulver med (kunne jo tatt det med på boks, men jeg føler meg tryggere med en hel pose), og da er vannet passe temperert når hun blir sulten. Har hun ikke spist på en stund før vi drar ut har jeg altså ikke så varmt vann på flaska, for da skal jo hun ha mat tidligere.

Har også termos i tilfelle vi skal på en langtur, eller hun trenger to måltider mens vi er ute.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Skal du forresten på café eller noe sånt trenger du ikke tenke på at temperaturen på vannet, for de pleier som regel ha en mikro du kan bruke. Evt. en kopp med varmt vann du kan putte hele flasken i.

Jeg vet aldri hva jeg skal når jeg drar ut, så derfor passer mitt system best for meg!:P

Skrevet

Jeg har ferdig temperert vann på termos så har jeg pulvret i en boks.

Skrevet

Jeg kjøper ferdignan på butikken jeg... Sånne små kartonger! Kjempesnedi.. Bare å ha nedi flaska, ta av topp og tåtesmokk og varme i mikroen i 20-30 sekunder

Skrevet

Har hørt at man ikke skal varme opp i micro.....

(men man hører så mye......)

Skrevet

Det står på pakken at man kan det, eller vannbad... =) Men da er det snakk om FERDIGnan da, ikke pulver som du må blande selv

Skrevet

Jeg har kombinert mme og mm fra tre mnd alder. Men nå er det mest mme ja. Hvis jeg skal vekk, tar jeg med flasker og pulver og ber om at verten koker opp vann, jeg tar tevann i kafeer osv. Er dette ikke mulig, gjør jeg klart riktig mengde vann og ber om å få låne micro. Dette er mulig de fleste steder !! Er ikke farlig å oppbevare ferdig mme i termobag et par timer da.

Noen tar jo med termos med varmt vann og en flaske kaldt vann og blander mme fersk også. Finn ut hva som passer best for deg.

Skrevet

Grunnen til at de sier man ikke skal varme opp i micro, er fordi de mener at det kan være ujevnt temperatur på det da. Iallfall det jeg har hørt. Men hvis man rister godt, også før man kjenner etter om melka har passe temperatur, blir jo temperaturen jevn..

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar, nå ble alt så meget klarere :) Høres jo veldig greit ut med termos. Vi tenkte kanskje å bruke ferdig-nan på natta for å gjøre det enkelt. Hvordan gjør dere det når dere er hjemme forresten, koker dere opp vann hver gang, evt har på termos,for så å kjøle ned, eller lager dere noen flasker i slengen og har i kjøleskapet. Har jo hørt at man ikke skal lage morsmelkerstatning på forhånd men kan det være så farlig?

Skrevet

Delte meninger om dette.. Noen sier det er farlige bakterier som kan blomstre opp, mens andre sier man trygt kan gjøre det.

Jordmor på sykehuset anbefalte oss å lage for et døgn om gangen, for å gjøre det lettere for oss. Så vi gjør det. Det du evt. kan gjøre er å koke opp nok vann for et døgn om gangen, og ha i pulveret når du skal gi maten, hvis du ikke vil ta sjansen.

Skrevet

Ja, har skjønt at det er dette med bakterier som er dilemmaet. Dersom man har vann på termos må man jo likevel stå å kjøle dette ned hver gang. Synes dette er veldig tidkrevende når man har en sulten liten gutt som venter..

Skrevet

Hvis du ikke vil lage ferdig blanding, kan du gjøre sånn som dette her:

Kok opp en kasserolle med vann. Ha på ønsket mengde ferdigkokt vann på flasker, og sett flaskene med kun kokt vann i kjøleskapet. Når gutten din er sulten, tar du ut en flaske, varmer den i microen, har i pulveret, og når du har rista godt og det har passe temp, gir du han det :) Da slipper du å kjøle ned hver gang. Går fortere å varme opp i microen.

Skrevet

Det hørtes jo slettes ikke så dumt ut, tusen takk! Vet du forresten noe om dette med malt i morsmelkerstatninga? Har ikke hørt noe om det jeg..

Skrevet

Jeg gjør slik som Rødhette. Jeg fyller opp 7-8 flasker à 90 ml kokt vann hver morgen etter morgenmåltidet, og så har jeg oppi ca. 1/2 ts maltekstrakt i hver flaske. Rister flaskene godt slik at maltekstrakten blander seg i vannet og setter flaskene i kjøleskapet. Resten er likt som Rødhettes fremgangsmåte. Har hørt at en bør gi en 2-3 ts maltekstrakt i løpet av døgnet for at babisen ikke skal bli hard i magen, men det kan jo variere fra barn til barn hvor mye eller hvor lite som skal til for at de er fine i magen.

Et lite tips for oss flakematere: www.flaskeposten.org :)

Skrevet

lillenurk, var det ikke deg jeg svarte i en annen tråd om det med malt? :)

Vi fikk beskjed på helsestasjonen at vi burde starte med 1 ts malt til døgndosen, og heller øke hvis det ikke holdt. Fikk beskjed om at hvis vi blandet rett i flaskene, kunne vi starte med en dråpe, og heller øke hvis vi så det ikke holdt. Man må bare prøve seg fram :)

Hvis man gir for mye malt, kan man risikere at de blir for løs i magen også.. så man får finne fram til hva som skal til for at det skal bli akkurat passe :) Er ikke farlig iallfall.

Skrevet

Joda, det var meg. Kjenner at jeg får litt lystå være "føre var" og gi denne malten før han evt får vondt i magen. Bajsen har jo allerede blitt fastere enn den var med morsmelk, og vi har gitt mme i bare 2 dager.. Så lenge det uansett ikke er farlig for den lille kroppen så..

Skrevet

Da kan du jo kjøpe et glass med malt på mandag, og gi en dråpe eller to i hver flaske :) Så kan du heller øke dosen med malt etterhvert hvis du ser du trenger det.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...