Gå til innhold

hva man skal spise og ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

uff! er det virkelig så farlig å spise pålegg som salami og fårepølse? Samt skinke? (røkt). Jeg har glemt meg ut, og funnet ut etterpå at pokker det der var jo røkt skinke og ikke kokt skinke:( Tenk på mødrene våre og alle andre mødre som aldri har hørt om dette? Det har jo gått bra med dem. Hadde jeg merket det på meg selv hvis jeg hadde skadet fosteret? Er så lei av å bekymre meg ...:( Er det ikke minimale sjanser for at det kan gå galt?

Uff ble litt mye bekymringer her...sorry jenter! jeg hadde lovet meg selv at jeg ikke skulle bekymre meg så mye, men det er sannelig ikke alltid like greit!

Ønsker dere alle ei fin og bekymringsfri helg;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser akkurat det jeg har lyst på. men er noe som heter Alt med måte... stapper ikke i meg massevis av de såkalte "fy-fy" tingene. men spiser det hvis jeg får lyst på det... Hvis jeg skal være helt fanatisk føler jeg at jeg omtrent ikke kan spise noe.....

Skrevet

jeg spurte jordmor om hva jeg kunne og ikke kunne spise og hun sa at jeg skulle bruke sunn fornuft. Jeg kunne godt spise salami og skinke etc. så lenge det hadde blitt riktig oppbevart og ikke gått ut på dato. Så lenge skinken har ligget i kjøleskap så tror jeg ikke det er noe problem. Det er nok viktig å ikke blir for hysterisk på dette også, selv om man fort kan bli det hvis man skal høre på alle advarsler om alt som, kanskje hvis man er virkelig uheldig, kan skade barnet. Det beste er nok å bruke sunn fornuft.

Skrevet

Hei du!

Når det gjelder røkt skinke og salami (speke-mat) så putter jeg det i fryseren i 2døgn, tiner det og dermed er det ingen bakterier igjen i det kjøttet som kan skade fosteret. Og det smaker akkurat likedan :)

Jeg ser du skriver noe om mødrene våre og at det har gått bra med de. Og forsåvidt så har du jo rett i det. Men for min egen del og min samvittighet så tar jeg de forhåndsregler jeg har snappet opp via mattilsynet.no og forholder meg til det..det er i grunnen ikke så mange "regler" heller da... Da er jeg iallefall sikker. Da slipper jeg å bebrede meg selv om noe skulle gå galt for mitt ufødte barn :) Sånn tenker nå jeg.

Lykke til og nyt våren! :)

Skrevet

Jeg spiser ikke rått kjøtt, dvs lyserosa må biffen være hvis ikke kan jeg likegodt la være. Men ikke blodrød! Liker ikke annet enn vanlig gul og brun ost,så jeg har heldigvis ingen problemer med å holde meg unna fy-fy oster. Ellers tenker jeg ikke så på hva jeg spiser.

Råttkjøtt og muggen mat virker jo ganske logisk å holde seg unna.

Har hørt at man ikke skal spise rå eggeplomme, men det gjør jeg og nyter det. Både når det gjelder speil egg og kokt egg. Har lest nå nylig at man ikke skal spise mørkt krabbe "kjøtt", men det gjorde jeg MYE hele sommeren når jeg gikk med tulla mi.

Tenker som deg at det gikk greit før, så hvorfor gå å bekymre meg for alt hele tiden. Har fått en frisk og fin jente, og regner med jeg får en frisk og fin unge til;)

Skrevet

Speke skinken i norge har vært fryst før den spekes. Speking er jo faktisk en konserverings metode og saltet og ph gjør vekst vilkårene særs dårlig for bakterier ( er ikke like lurt med serrano skinke og parma skinke)

Listeria: ca 20 smitte tilfeller hvert år i norge, HVERT ÅR, og 4,5 mill som spiser ca 3 ganger om dagen.... liten sjanse for det også

Og skal vi sette ting på spissen så blir man faktisk IKKE kvitt bakterier på salat og grønsaker ved å skyle det godt som de anbefaler, men det går bra det også gitt...

Det er kunn 8% av kattene i norge som har toxoplasmose, mot 80% i frankriket og spania...

Er personlig mere bekymret for kustige søtningstoffer også jeg da enn ett halvt glass rød vin...

Viste dere at når du spiser ett eple blir det omdannet til noe alkohol i tarmene og vi har egne enzymer til spalte denne alkoholen... (mener nå ikke å sette i gng en debatt om alkohol i svangerskapet, er IKKE for drikking når man er gravid, selv om jeg mener at ett halvt glass rødvin ikke er farlig)

Men poenget er det meste er trygt i norge.

Skrevet

hva angår egg og andre anbefalinger så er de fleste anbefalingene verdens dekkende fra WHO og sånn som egg er ikke anbefalt pga samonellea, og det har vi så og si ikke her....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...