Mamman til gullet og klumpen Skrevet 24. mars 2007 #1 Skrevet 24. mars 2007 Er det slik at det MÅ være lakksko til sjakett? Eller smoking for den slags skyld? Min forlovede har nemlig nesten helt nye "pensko", men det duger kanskje ikke?
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 24. mars 2007 #2 Skrevet 24. mars 2007 Nei det trenger han ikke, holder med "vanlige" pensko til :-)
Dronningen! Skrevet 26. mars 2007 #4 Skrevet 26. mars 2007 Jeg er enig med anonym over her, som tilbehør til smoking/ sjakett bør man ha lakksko.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 hei, å gå med sjakett/smoking uten lakksko, er som å bruke hvite tennissokker til mørk dress. Det er absolutt et must!! Man bruker ikke joggesko til bunaden heller
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2007 Takk for svar, da må han nok ut på skoshopping ja. Skoene han har er nemlig litt matt skinn, skal ikke være blanke de. Ikke slitt matte altså, men de skinner ikke.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #7 Skrevet 27. mars 2007 FEIL!! Lakksko hører til smoking og kjole/hvitt, men IKKE sjakett!! Bruk vanlige pensko i skinn, det er korrekt. Det kommer av at sjakett fra gammelt av var et formiddags-antrekk. Hvis du hører med noen som jobber i brudesalong eller en erverdig skobutikk, kan de fortelle det samme :-)
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #8 Skrevet 27. mars 2007 Lakksko er jo uansett stygt!!! Jeg hadde latt ham bruke vanlige pensko til. Mye penere...
Dronningen! Skrevet 27. mars 2007 #9 Skrevet 27. mars 2007 Hentet fra http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=36&nid=51 De sorte skoene bør på kveldstid være uten mønster, fordi det er en mer uformell skotype. Til smoking og kjole og hvitt brukes lakksko, og enkelte er av den oppfatning at lakkskoene skal være matt til smoking og blanke til kjole og hvitt. Akkurat det kanskje ikke så nøye i våre dager. http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=33&nid=43 Til sjakett bæres en hvit skjorte med vanlig snipp eller knekksnipp. I halsen brukes slips til vanlig snipp og såkalt kalvekryss eller jabot til knekksnipp. Slipset og kalvekrysset er som regel sølvgrått med diskré mønster, men i England er det ikke uvanlig å se fargede slips. Buksene er grå med striper. Den engelske betegnelsen morning coat kommer fra den karakteristiske lange koksgrå eller svarte jakken. Innenfor jakken skal det være en vest. På føttene kan man ha lakksko, men pene svarte sko uten mønster går også. Prikken over i-en er gjerne en grå eller svart flosshatt. Eventuelt kan man bruke bowlerhatt, til tross for at det ikke er helt korrekt. Grå hansker kan også benyttes.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #10 Skrevet 27. mars 2007 Enig med anonym over, lakksko er først og fremst til kjole og hvitt og smoking! Denne skikk og bruk-siden bekrefter dette: http://www.follestad.com/dresskodeks.html Tydelig forskjellig hva som praktiseres....!!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #11 Skrevet 28. mars 2007 Lakksko er da ikke stygt! Det er litt mer stil over det, da.... !!! I salongen hvor min mann leide sjakett sa de at det var LAKKSKO han skal ha! Så det så!!!
aanonym Skrevet 28. mars 2007 #12 Skrevet 28. mars 2007 Ble litt i tvil her, men nå føler jeg meg beroliget. Svarte sko er helt riktig til sjakett. Ingen grunn til å kjøpe nye sko!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå