Phobia Skrevet 24. mars 2007 #1 Skrevet 24. mars 2007 Bare lurer på hvor ekstrem man skal være i vaskingen av nye ting til nyfødt. Er selv veldig tilhenger av å vaske sengtøy og babyklær, tepper osv minst to ganger før babyen skal bruke det. Men nå har jeg kjøpt ny softbag til vognen som lillevennen skal ha til seng iallefall de par første ukene, samt ny dundyne. Skal jeg vaske dette også ? Hvor nøye til verks går dere andre rugende mødre ?
Gjest Skrevet 24. mars 2007 #2 Skrevet 24. mars 2007 trenger ikke vaske alt heller da, de trenger å få i seg noe fremmed også. Dyna ligger inni nyvasket dynetrekk, vasker du virkelig alt det 2 ganger? Uke 34 med nr 2
Phobia Skrevet 24. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. mars 2007 Ja jeg føler også at det blir litt vel dumt å vaske de tingene der. Men ja, jeg vasker klær, tepper og sengtøy to ganger. Men bare når det er nytt selvfølgelig. For å få bort kjemikalier etter framstillingen osv. Klær jeg har arvet osv vaskes selvsagt bare en gang:)
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 24. mars 2007 #4 Skrevet 24. mars 2007 Jeg har ikke vasket dyner/puter og sengetrekk(d til å ha rundt sprinkelsenga) ei heller det som vi skal ha i lekegrinda. Men det andre har jeg selvfølgelig vasket. Men har vasket det på 60 graderx1 ,så jeg stoler på at kjemikaliene er vasket bort da. Men d er jo opp til hver enkelt selvfølgelig, en må gjøre det som en er mest fortrolig med selv!
mayaya Skrevet 24. mars 2007 #5 Skrevet 24. mars 2007 Jeg har vasket klær og sengetøy, men bare en gang. Ikke dyner o.l. Kommer ikke til å være helt strikt på at alt MÅ vaskes, om vi får noen veldig pene klær i gaver, feks, kan det godt hende vi tar på noe med en gang :-) Har heller ikke vasket utenpådressen hans, for jeg er redd den ikke blir like fin, og han skal ikke ha den inntil kroppen uansett.
Xenaen Skrevet 24. mars 2007 #6 Skrevet 24. mars 2007 Nja vil jeg vel si. Alt som skal borti babyen blir vaska, og helst kokt om det tåler det. Dyna ligger inni trekk, og derfor ikke så nøye. Nye klær kan være satt inn med formaldehyd - se link: http://www.gronnhverdag.no/sos.php?faqqa_id=1626&faqc_id=23 http://www.naturmaling.no/Byggebiologi/artikler_om_kjemiske_stoffer.htm Den siste synes jeg var en smule skremmende, men men. Angrer nesten på at jeg leste den. Vel, bortsett fra min vaskedilla, mener jeg at man gjør alt med måte!
Hattifnatt Skrevet 24. mars 2007 #7 Skrevet 24. mars 2007 Jeg vasker det som kan vaskes, som xenaen sier er det ofte at nytt tøy er innsatt med f.eks insektsdrepende midler og formaldehyd slik at ikke insekter og slikt skal gyve løs på det under frakt. I tillegg er det ofte overskuddsstoffer etter farging som fortsatt sitter i. Vasker alt jeg har fått brukt fordi det ofte har "kjellerlukt" etter å ha stått lagret en stund. Men så er jeg i ekstrem redebygger-fase også, så jeg ser ikke bort fra at jeg tar litt i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå