Gå til innhold

Tisser på do, men bæjer i trusa. Noen med gode ideer, PLEASE!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som er 3,5, han har virket klar veldig lenge for å slutte med bleie. Vi har strevd litt med å ta på han truse fordi det vil han ikke. Men nå bruker han truse uten problemer, og hvis jeg minner han på det regelmessig så tisser han på do. MEN han bæsjer nesten alltid i trusa. Så lenge han sitter på do, og jeg sier at han skal bæsje så prøver han. Men så kommer det i trusa et par timer etterpå. (selv om han har vært på do i mellomtiden.)

Vi har prøvd med klistremerker, og andre belønninger. Vi har prøvd å sette han på do regelmessig hele dagen. Jeg har prøvd å snakke om det, spørre han hvorfor. Da sier han bare Unnskyld.....

Jeg har prøvd å la han sitte på do lenge når han bæsjer i trusa. (Han sitter på do hele tiden mens jeg skyller trusa osv.) Han bare tatt på han bleie igjen. (det synes han er helt greit.)

Det er et eller annet jeg ikke ser eller skjønner. Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er ikke moden nok enda, psykisk til å bæsje på do. Dvs. at han fortsatt trenger bleier når han skal bæsje. Så si til han at det er greit at han bæsjer i bleia si om han vil det, at han skal si i fra når han må bæsje så dere kan sette på han bleien så han får gjort det han skal. Etterpå bare skifter dere på han uten noe mere kommentarer om å bæsje på do. La han få litt mere tid, så skal du se at han snart vil bæsje på do også.

Skrevet

Sånn er det visst mange som har det, og oppskriften er å være tålmodig og vente på at han lærer det. Å kontrollere bæsjingen er visst mye mer komplisert enn å kontrollere tissing, så det tar lenger tid før de har kontroll. Ikke kjeft eller vær sinte, det er ikke noe han ønsker, han kan bare ikke ennå føle at bæsjen er på vei før det er for sent. Noen utvikler ikke nervene der bak før de er 4-5 år, men de fleste sliter bare i en overgangsperiode på 1-4 mnd. Jenta mi sluttet med bleie da hun var 3 år, og bæsjet i trusa selv om hun tisset på do i nesten 1 mnd etterpå. Jeg har hørt om mange som sliter mye lenger. Nå er jenta snart 4 år, og hvis hun har litt løsere avføring enn vanlig pga matvarer eller omgangssyke, så kjenner hun fortsatt ikke at det er noe på vei, og det går galt. Kanskje 1 gang annehver måned nå, altså ikke noe stort problem, men fortsatt helt vanlig at de ikke merker bæsjen komme. Ta tålmodigheten til hjelp, og ros ham når han kjenner det. Ikke si noe når det går galt, annet enn å forklare for ham at når han blir større så blir det lettere å huske å gå på do, og for all del - si "nå skal du på do en tur" og ta ham til toalettet med jevne mellomrom og fortell ham at han skal sitte litt.

Lykke til med tålmodigheten!

Skrevet

Går han i barnehage? Kanskje de kan hjelpe der også... barn (av og til) hører/"respekterer" barnehagesansatte mer en mammaer og pappaer...

Skrevet

Tusen takk for svar alle tre,

Jeg skal prøve å være litt mer tålmodig, må jo inrømme at jeg blir ganske frustrert på han når det gjentar seg mange ganger. Men skal heller prøve å ta tiden til hjelp og ikke stresse noe mer med det. Håper det går bedre for han snart,

Vil jo ikke at han skal bli lei seg for noe han ikke helt klarer å kontrollere heller.. men vil så gjerne at han skal klare det også.

Tusen takk

Skrevet

Ta det helt med ro ! Dette går som oftest over av seg selv... Var veldig stressa fordi vår sønn brukte bleie da han var 4 år, hadde da barn på 2 år og en nyfødt i tillegg, dvs 3 stk m bleie. Men takket være at vi hadde mindre barn var fokusen borte fra eldstemann og bleie så han sluttet da han var moden til det selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...