Gå til innhold

Følger dere rutinene til punkt og prikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mulig jeg følger de litt for slavisk,for jeg føler meg helt låst av disse rutinene....men,er redd for at hele dagen blir ødelagt om vi rokkerer om på for eks. sovingen.

Hun er 5 mnd,og sover et par ganger om dagen,en lang lur midt på dagen,som hun må sove ute i vogna.Også spiser hun grøtx2.En til lunsj og en ved 1730-18 tida.Legger seg ca 1930.

Hvis jeg skal følge dette til punkt og prikke hver dag(noe jeg gjør),kommer meg aldri ut...også er det så mye styr å være borte med den grøtgreia også,spesielt på kjøpesenter.Vet ikke hvordan jeg skal få det til der en gang....

Noen som kan hjelpe meg litt her?Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når vi lagde nye rutiner fulgte vi de til punkt og prikke, men etterhvert som Martin har blitt vant til de kan vi tøye det litt så vi får gjort ting om dagene.

Skrevet

man trenger ikke å følge rutinene slavisk hver dag kjære deg...

husk at du skal kose deg sammen med babyen din også...

ang soving; har du planer en dag så forskyver ikke det rutinene deres. neste dag er like bra igjen.

ang grøt; hvis du synes det er styr med grøt på kjøpesenter o.l så kan du gi grøt før du reiser eller når du kommer hjem, og kun gi mm/mme når du er ute. jeg for min del synes det nesten er enklere med grøt ute enn å dra frem puppen! for gutten min er så nyskjerrig at det er enklere å mate med skje enn å få han til å konsentrere seg om puppen!!!

Jeg har med en liten boks med grøtpulver, skål og skje -og så spør jeg om litt varmt vann i et glass. Dermed er det bare å vispe ivei....

Min sitter nå i babystol (6mnd) gjorde det også når han var 5 -når vi var ute.... bruk jakke / teppe e.l. for å støtte han fast!

men igjen gjør det du føler er best for dere, og igjen man må ikke følge rutiner slavisk hver dag. Greit med flest hverdager, men man må jo ha noen "festdager" også....

så gå ut og kos deg på kjøpesenter med babyen din!!!!!

ble langt det her... håper det var til hjelp

Skrevet

Vi har en rutine som følger: Grøt når vi står opp, dupp på 1-2 timer, fruktmåltid, dupp 1 times tid, kveldsmat. Pupp/mme/vann innimellom når hun vil ha.

Hun får mat og sover når hun gir uttrykk for å være sulten eller trøtt. Vi går ikke etter faste klokkeslett, men kan ha et par timer slingringsmonn. Det fungerer svært bra hos oss, og det er greit å kunne være litt fleksibel.

Det finnes jo grøtpulver i porsjonspakker, de er enkle å ha med seg på tur/til byen og de fleste cafèer har vel tevann man kan forsyne seg av til å blande i grøten. Vi har frukt til mellommåltid, jeg syns det er litt enklere å ta med seg en banan eller et beger med fruktmos når man skal et sted på formiddagen.

Skrevet

Har ikke begynt med noe fast føde til minsten enda, men med storebror så fulgte vi rutinene nøye ja, iallfall i starten. -Men la det til rette slik at det skulle bli enklest mulig da..... Grøtx2 ga vi morgen og kveld, slik at jeg ikke trengte å styre med det midt på dagen da vi gjerne var på farten. Når han begynte med mer mat, så fikk han fruktbeger el. til lunsj (etterhvert brød) som var lettere å ta med seg.

Skrevet

Nei. Da hadde jeg blitt gal. Nå er han syk og da er det jo umulig å følge rutiner helt.

Jeg har alltid med grøt om jeg går ut. Småfolk har en grøt med yoghurt og ris på glass du kan begynne med fra 6 mnd. Også fins det vel sånne posjonspakningerpå visse grøter? Jeg har iallefall alltid med noe sånt i veska. Hipp har frukt med fullkornsflak som også er fin å ha med på tur.

Tror det er viktig både for mor og barn at man kommer seg litt ut! Om han får maten sin en halv time senere enn vanlig tror jeg ikke det er krise... jeg gir et grøtmåltid en eller annen gang mellom 2 og 4 og gir allikevel middag rundt 6(nå er han 10 mnd, men jeg har aldri fulgt tidspunkter slavisk)

Lykke til!

Skrevet

Rutiner er bra, men du skal ikke slite deg ut og stresse over dem. Det er lov å avvike litt innimellom.

Når vi skal ut på tur har vi grøtpulver i en plastboks som er stor nok til at vi kan blande grøten i den. Vi har en skje med som også ligger i plastboksen. IKEA har mange bra bokser til dette forbruket. Har en liten termos som tar ca 0,5 liter vann. Koker vann og har i den. Når vi har gått tur eller vært litt på senteret og det er på tide med mat. Kan vi eventuelt staple ungen bra opp i vogna, sette oss på en benk, og ordne alt der. Da plager vi ingen. Ellers kjøper mammaen en kaffe også sitter vi på en kafe. Innen vi skal spise er vannet somregel passe temerert, eventuelt blander jeg med litt kaldt vann fra flaska som alltid er med.

Det er veldig enkelt og greit og gjør at vi kommer oss ut, møter mennesker og har det koselig uten at sønnen min merker noen endringer i de viktigste rutinene.

Han synes det er kjempe spennende å spise ute.

Nyt våren og barnet ditt.

Skrevet

Vi innførte rutiner først ved 10 mnd, vi. Da først følte vi at behovet var der for fast leggetid. Spising og dagsoving har hun regulert selv fra hun var nyfødt.

Personlig så tror jeg at mange er blitt skremt til å tro at rutiner er MYE viktigere i nyfødtperioden, enn sant er.

Det viktigste er å finne hva som fungerer for nettopp dere som familie.

Skrevet

han e 7 mnd her nu å vil ikke si vi har så mange rutine enda.. bare gjør som vi vil... bade han uansett på dagen. mat får han jo litt etter tid da men kommer ann på om han å e sulten.. soving regulere han sjøl... han legger seg mellom 8-9

det fungere nu ialle fall fint her. han e smilanes å bli stort sett hele dagen å vi kose oss masse!

Skrevet

Hei, vi har ganske like rutiner som dere med dattern vår Mina på snart 7mnd.

Hun får også grøt til lunsj sånn i 10/11 tiden(kommer ann på hvor tidelig hun våkner)+ grøt i 1730/18. Legger Mina kl 19 for kvelden da er hun kjempe trøtt.

I starten gikk jeg ut etter at jeg hadde gitt henne grøt+mme kl 11, så slapp jeg å gi dette ute. Men ga da middagsglass+mme ute evt i stedet. Synes det var lettere.. Men nå har jeg gitt grøt ute 1 gang og det gikk greit det og, men gleder meg til hun er så stødig i ryggen hvor hun kan sitte i spisestol når vi er ute. For det blir så mye klin hehe..

Her følger vi rutinene så å si hver eneste dag. Jeg synes det er det beste, men det er min mening. Vi er alltid hjemme til legging uansett hva planene våre er. Har gitt grøten borte og når vi kommer da hjem, så er det kun stell og ta på pysj og gi flaske så i seng.

Men vi har dratt til sambos pappa og da har Mina sovet litt lite på dagen, men da har hun sovnet litt senere på dagen bare. Det har ikke hatt noe å si for natta.

Å gi grøt på senter og sånn, så har jeg gjort det sånn: jeg har en liten flaske, hvor jeg tar grøtpulver på med lokk. Så har jeg termos med kokt opp vann som er varmt. +skje.

Når jeg skal gi grøt, så tar jeg vann fra termosen oppi flaska med grøtpulveret og rører med en gaffel(som de har over alt på spisestedene) Så blander jeg det godt i flaska og gir grøt fra den. har på smekke og gir henne grøt.

Håper det var til hjelp.. Lykke til:) Øvelse gjør mester vet du

Skrevet

Har enda ingen spes faste rutiner og tulla er 10 måneder=0).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...