miss_data Skrevet 23. mars 2007 #1 Skrevet 23. mars 2007 hei.. jeg elsker å drive med planter. er det noen som vet om det går an å drive selvstendig næringsdrivende med dette? dyrke frem selv, og selge f.eks.?
Gjest Skrevet 23. april 2007 #2 Skrevet 23. april 2007 Heihei =) jeg har gått gartnerskolen og lærte mange ting om å være selvstendig næringsdrivende gartner. Det er mange ting du kan gjøre, f.eks: -Veksthusproduksjon -Frilandsproduksjon av grønnsaker -Planteskole med dyrking av stauder, hekkplanter, trær osv -Nisjeproduksjon av mindre kjente varer, f.eks økologiske planter/grønnsaker/frukt, produksjon av spesielle planter osv osv osv. Å starte opp en bedrift trenger ikke være så dyrt, hvis du ikke har planer om å gjøre det så stort. Veksthusproduksjon er litt vågalt, siden det ikke akkurat er billig å bygge et veksthus... Men du kan jo starte i det små... Registrer deg som bedrift og selg til den lokale blomsterbutikken, venner og kjente. Evt ha et lite gårdsutsalg der du selger varene dine. Fortell om butikken til venner og kjente, så vil de sikkert støtte deg! Det er en fordel å kjøpe noen gode bøker om emnet. Hvis du vet hvilket felt du har tenkt å arbeide innenfor (vekthus, planteskole, grønnsaker, frukt osv...) kan du jo fortelle så kan jeg anbefale bøker vi brukte i fagene ? =) Dersom du ikke skal dyrke økologisk vil jeg anbefale deg å ta plantevernsautorisasjon, altså tillatelse til å bruke sterkere plantevernmidler. Dette kan du ta på en del jordbruksskoler og gartnerskoler. Kurset er ikke så veldig langt, og avsluttes med en teoretisk eksamen. Tror ikke det er så dyrt heller (jeg fikk det gratis i forb. med skolen) Ta kontakt med landbruksskoler eller gartnerskoler. De har ofte nyttige kurs du kan delta i, for å lære mer. Lykke til =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå