Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og snuppa får ikke helt til den der ammingen, pga. at hun ikke spiste/sugde de første dagene etter fødsel (ks, ikke planlagt) og raste ned i vekt (12 % av fødselsvekta).

Vi endte opp på intensivavdeling, for utredning. Viste seg at hun hadde en for stram muskel i halsen, som gjorde det vanskelig for henne å skape vakuum. Fikk god hjelp av både lege og logoped, og de mente at nå i starten var det å trene med flaske det mest riktige, fordi dette er enklere, og fordi det viktigste var å få i henne mat, på en eller annen måte.

Nå tar hun flaske som bare det, riktignok små måltid (blir fort sliten i muskelen), men hyppige. Puppen har så langt bare vært til kos, for det blir ikke effektiv suging.

Har veldig lyst til å ta en tur ut, på kafé, men jeg er redd for stygge blikk fra folk, i og med at hun har blitt et flaskebarn. Jeg fullpumper, og har ennå nok melk. Er slitsomt, men føler jeg "skylder" henne såpass så lenge melka er der :o)

Hvordan skal jeg tørre å vise meg ute med lille snuppa og flaska? Vet dette høres tåpelig ut, men vet også at mange har fordommer mot flasking. Mange tar det nok som gitt at det er mme i flaska. Noe det i vårt tilfelle ikke er, ennå. Jeg er faktisk litt stolt av at jeg pumper, for som sagt er det et slit. Derfor er jeg muligens ekstra sårbar for eventuelle kritiske blikk... Føler et enormt ammepress!

Hvordan kan jeg heve meg over dette? Noen andre som har lignende erfaringer (mm eller mme), og som kan fortelle sin historie?

Ble litt langt dette, men dette tynger meg. Ingen ting jeg heller vil enn å få til amminga. Men så langt uten hell.

Takk for eventuelle tilbakemeldinger :o)

Klem fra litt engstelig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten bare hoppe i det...

Jeg måtte gå over til flaske, fordi lillegutt ikke spiste seg mett på puppen lengre (hadde nok melk, men han var blitt lat). Syns du er kjempeflink som pumper deg og gir på flaske - det orka ikke jeg. Syns det var for mye jobb og slit, så han får mme på flaske. Jeg har gitt flaske både på kjøpesentre og kaféer, og har ikke lagt merke til noen stygge blikk. Har inntrykk av at det er stadig flere som gir flaske, så det er ikke uvanlig. Har selv sett mange andre som gir flaske også. Skulle noen sende meg stygge blikk, får de bare gjøre det. Er værst for dem, ikke meg eller min sønn - som faktisk får spist seg mett i stedet for å ammes og etterpå ligge og skrike fordi han er sulten.

Skrevet

Lykke til :) Det går så bra så! :D

Skrevet

Jeg har også gitt mm på flaske og får høre at jeg brukte mme. Men nå er det vel egentlig ikke så nøye hva andre sier og mener så lenge du vet hva du gjør. Ikke noe å bekymre seg om :)

Skrevet

Gå på cafè og kos deg. Ingen vil se stygt på deg. kos deg

Skrevet

Jeg syns du skal gå på kafe og kose deg, med babyen og flaska:)

Er ganske sikker på at ingen bryr seg om det. Du skal jammen ha ros for at du står påå pumper for barnet ditt, det er jo ingen tvil om at mm er sundt og bra for barnet. Men om det hadde vært mme på flaska hadde ikke det gjort noe heller. Det er mange barn som får mme av forskjellige grunner, og de har det kjempefint de også.Syns forresten det har blitt ganske "vanlig" å gi flaske også jeg. I vår barselgruppe har det vært litt blanding, og ingen som har kommentert verken det ene eller det andre.

Skrevet

Hvis noen har problemer med at du gir flaske får det bli deres problem og ikke ditt. Drit i blikk og kommentarer!! Det er ditt barn og du viser at du gir barnet ditt nok mat. Du kan ikke sitt og mure deg inne hele permisjonen.

Da gutten min ble 3-4 mnd var det nesten umulig å gi han flaske for han var så nyskjerrig. Løsningen ble å gi han mens han lå i vogna. Funka kjempefint.

Kom deg ut på kafè og kos deg!!!

Skrevet

Med vårt forrige barn turte jeg ikke å amme på kafe, så jeg tok med flaske med MME, og følte faktisk ingen stygge blikk i det hele tatt.

Synes du er fantastisk flink som pumper selv om du synes det er et slit. Lykke til med flaske på kafe, synes du bare skal hoppe i det. Det er ingen andre som har noe med hvorfor man som mor gjør det ene eller det andre!

Skrevet

Takk for støtte alle sammen :o) Vet jeg burde drite i det, og ikke bry meg om hva andre eventuelt tenker. Er tross alt 30 år... ;o) Men opplevde et enormt ammepress fra første stund på barsel. Også da det viste seg at hun hadde et sugeproblem. Barnepleiere og jordmødre stappa puppen i munnen på tulla, og hun hylskreik fordi hun jo ikke fikk det til... Og jeg satt der med skuldrene flere meter over hodet, og med tårer i øynene fordi jeg jo da ikke visste hvorfor hun ikke fikk det til.

Må vel bare glemme dette presset, og komme meg ut :o) Takk alle sammen!!

Skrevet

Det er helt forferdeli at det skal vere sånn. Jeg har gidd flaske si babyen ble født(kunne ikke amme). Har faktisk aldri tenkt over at det er noe galt i å gi flaske. Folk må jo forstå at faktisk ikke alle kan amme!!

Argh.. blir litt irritert jeg.

Kos deg på kafe du. Tror ikke du kommer til å få stygge blikk jeg!Håper ikke det hvertfall.

Skrevet

Hei hei:) Kjenner meg veldig godt igjen i dette ja. Trodde alle fordømte meg fordi jeg ga flaske. Men det gjør de virkelig ikke. Vi er så såre på det området, av forståelige grunner, at vi ikke klarer tenke på no annet. Men sannheten er at de fleste ikke legger merke til det en gang. Og er det noen som gjør det: ja, hva så? La de glo! En må nesten bare hoppe i det altså:) Vet det er vanskelig. Men det blir lettere for hver gang. Og til slutt så tenker du ikke over det. Om jeg kunne klare det (som grein i 3 mnd), da klarer du det også! :) Og jeg ser faktisk mange som gir flaske på cafe. Så dere blir ikke alene:) Lykke til! Og prøv å kose deg:)

Skrevet

Jeg har gitt flaske fra dag 1 av, fordi jeg ikke fikk ut noe særlig med melk, og jeg har vært på cafè fra veldig tidlig, og har ALDRI mottatt stygge blikk eller kommentarer. Tror det blir mer og mer vanlig at folk gir flaske, så ikke tenk på det, GÅ UT OG KOS DEG!!!!!

LYKKE LYKKE TIL!!

Skrevet

Det er for j.. at man ikke skal kunne gå på kafé med flaskebarn pga ammepresset! Om det så var mme i melka, burde det også vært helt greit å vise på kafé. Jeg synes alle vi som leser dette burde ta dette innlegget fra frøken fis som en påminnelse på å redusere ammepresset. Jeg selv hadde litt problemer med amming og begynte ved 2 mnd alder å kombinere mm og mme. At du fullpumper er beundringsverdig, jeg vet det er veldig slitsomt.

Skrevet

Takker igjen for tilbakemeldinger. Fint å høre andres erfaringer :o) Kan nok være et sårt område ja, ettersom jeg aldri hadde tenkt over at jeg _ikke_ skulle amme. Sikkert flere som har det sånn.

Nå fikk jeg litt bedre tro på at det skal gå bra :o) Og så bare ha i bakhodet, at det viktigste er at hun spiser :o)

Ble litt rørt av støtten jeg :o) Emosjonell jeg...? ;o))

Skrevet

tror ikke du ahr noe å bekymre deg for. kommer nok tikke til å få noen blikk. syntes du gjør en kjempe jobb for babyen din jeg. du burde være stolt. syntes du skal gå en tur på cafe og kose deg :-)

Skrevet

Det er jo vi som ammer ute blandt folk som får kritikk for tiden, så du har ingenting å bekymre deg for! Folk er sikkert sjeleglade når du tar frem flasken.. =)

Skrevet

Jeg må ta av meg hatten for at du fullpumper, det er virkelig en stor bragd! Gå på Kafe og kos deg med flaske til veslebaby´n!

Skrevet

Hehe :) Kanskje jeg kan prøve å ergre på meg maksimalt med folk. Kan slenge puppen ut i friluft og gi flaske samtidig ;o)

Skjønner ikke denne kritikken jeg da. Synes amming ser kos ut; og så er det jo nødvendig ettersom puppen er matfatet til babyen :o)

Skrevet

Alle som har hatt babyer VET at det noen ganger er ting som gjør at man ikke kan amme. Jeg fullammer selv, men har full forståelse for dette! Ville aldri falle meg inn og dømme foreldre som bruker flaske! jeg lover!

Jeg tror ikke du har noe å bekymre seg for, tror ikke folk legger merke til det engang...Kanskje bortsett fra Gro Nylander, og hennes jobb virker jo å være å gi alle dårlig samvittighet for det ene eller det andre...

Kom deg ut på kafé, du!....mmm... caffe latte med skum og sjokoladekake...fristet? ;-)

Skrevet

Du er kjempe flink som pumper deg, gå på kafe og kos deg. Var sjølv i samme situasjon for noen år siden, men tenkte for min del aldri over at eg ikkje kunne amme den lille. Det viktigste er at den lille får mat. Lykke til

Skrevet

Nok et eksempel på at ammepresset i dette landet skader selvfølelsen til en nybakt mor. Jeg blir også eitrandes forbanna!!

Kos deg på kafè. Hev deg over eventuelle blikk, de kommer garantert fra en type folk du uten tvil er overlegen.

Skrevet

Nok et eksempel på at ammepresset i dette landet skader selvfølelsen til en nybakt mor. Jeg blir også eitrandes forbanna!!

Kos deg på kafè. Hev deg over eventuelle blikk, de kommer garantert fra en type folk du uten tvil er overlegen.

Skrevet

Skrevet

Jeg har gitt flaske fra dag 1 fordi jeg ikke hadde melk rett og slett, og jeg har aldri fått stygge blikk. Vi har vært ute masse på cafe (utecafe) for hun kom til verden 4 juli, og da var det deilig å være ute. Om jeg hadde fått stygge blikk, så hadde jeg ikke brydd meg om det! Hadde jeg hatt et valg, så hadde jeg ammet dattera mi. Det ble en stor nedtur når det gikk opp for meg at jeg ikke kunne amme, men det har gått over all forventning alikevel.

Gå på cafe og kos deg du. Det er INGEN som har noe som helst med om du ammer eller ikke. Det er din sak. Man kan da ikke gå rundt med en plakat som sier: "jeg ammer, men har pumpet meg for anledningen"

Lykke til:)

Skrevet

hadde jeg aldri tenkt over engang.Gå på kafe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...