Gå til innhold

Gode tips-tråden! :0)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste akkurat litt på 3. trimester (ja sniker litt der inne innimellom. :0)) og der hadde de en fin tråd med mye tips. Har laget meg en notis bok og skrevet ned gode tips til stelleprodukter, ting å huske på ved fødsel, utstyr som er kjekt å ha og ting som dere som har født før har erfart, som dere gjerne vil dele med førstegangs. Noen her inne med gode tips som dere ønsker å dele? Sikkert mange som meg som trenger litt hjelp i en forvirrende jungel av råd og tips...hehe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra initiativ! Jeg er gravid for andre gang og øser gjerne av min erfaring:)

Stelleprodukter: du trenger i grunnen ikke noe annet en badeolje, og da anbefaler jeg Babyline sin olje (kåret best i test av Grønn Hverdag).

Til rød rompe/bleieutslett: Inotyol er fantastisk (fås kjøpt på apoteket), den hjelper med en gang og rompa er bra etter 1-3 dager.

Vask/stell: greit å ha noen en del tynne bomullskluter til vask, men jeg anbefaler Libero sine papirvaskekluter ved bæsjebleier. Veldig enkelt og greit.

Klær: vi kjøpte inn masse fine, små klær forrige gang, men brukte nesten bare body og strømpebukse den første tida. Det er ofte lurere å investere i fine bukser, kjoler og jakker når de har blitt litt større, selv om det er vanskelig å unngå å kjøpe det mens man går gravid.

Amming: ammepute var en åpenbaring for meg! Det gjorde ammingen så mye bedre og lettere. Ellers så er ammeinnlegg i både bomull, ull og papir et must. Man lekker som et helvete i begynnelsen...

Håper det var noen nyttige tips her!

Skrevet

Så flott! Takker! flere??

Skrevet

Bare et spoersmaal om de ammeinnleggene. Jeg har satt opp ammeinnlegg i ull/bomull paa lista--tenker da 8 stk til sammen i utgangspunktet (4 par). Holder det tro? Og trenger man virkelig engangsinnlegg? Vi skal bruke toeybleier, saa da tenker jeg at jeg like gjerne kan hive innleggene i vaskemaskinen ogsaa. Er det noen grunn til at man maa ha engangsinnlegg i tillegg?

Ellers er jeg helt ny paa det her men dette er det venninner som har faatt barn foer har raadet meg til aa ha paa lista:

-vogn

-bilsete

-bleier (m/diverse tilbehoer til vask hvis man skal ha toeybleier)

-bleieboette (til enten engangs eller toeybleier)

-et system for aa ordne bleier/stelleting (kurver, o.l.)

-kluter, olje, potetmel, evt bleieutslettslave

-haandkler til babyen

-stellepute (eller bord/kommode)

-sengetoey

-uro til senga

-sprinkelbeskytter hvis man vil ha det

-sovesekker eller dyne (vi kommer til aa bruke sovesekker)

-flasker, sterilisator til flaskene--evt flaskevarmer

-ammepute

-brystpumpe

-pose til vogna (den kan jo evt vi som faar sommerbarn vente litt med)

-babycall

-rompetermometer

-foerstehjelpsskrin

-babygym (det trenger man jo strengt talt ikke)

-evt huske eller vippestol hvis man vil ha dette

-bleiebag

Det var det jeg har paa lista saa langt. Hvis noen ser noe paa lista man absolutt ikke trenger, saa bare si ifra.

Skrevet

hei

2 gangsfødende jeg også, men er ammehjelper:

-kjøp varmeputer (små ammvarmeinnlegg som er gjennomsiktige, knepper på midten så kommer d en varm gele ut,..de blir etter hvert kalde men da kan man koke de opp og kneppe de på midten igjen) disse kan man også bruke som varmeflasker, smerte lindring til ryggen, menstruasjonsmerter o.l ikke bare du

som får bruk for de. kjøper du ull innlegg i tillegg som har en liten lomme du kan putte disse varmeputene inn i (www.ammehjelpen..på netthandelen får dere tak i dette, ullrikk selger vel også sånne ul innlegg til å putte dette inn i)jeg skal bruke mine til fødsel som varme i ryggen:)

- ammepute er nesten et must, gjør ammestillingen mer behagelig. (men dette var nevnt før)hørt om ammemadrass også, slipper du å løfte ungen om han/huu sovner are løfte over madrassa..men har ikke erfaring selv med dette

-ellers klosser til å bygge opp senga til den lille med, når hun/han er tett i nesten, viktig å heve hodet når de sover..så de får puste bedre (dette får man kjøpt hos de fleste babyforhandlerene)

-sjal til å bære ungen i..helt topp for mødre som er mye på farten, og ungen elsker nær kontakten.

kommer ikke på mer men om jeg gjør skriver jeg gjerne her igjen..men denne tråden er super:)god helg

Skrevet

kan vel berre skrive under på den her :)

hadde kjøpt inn forskjellige stelleprodukt sist, men berre oljen som vart brukt til å begynne med. shampoen er ikkje oppbrukt endå, og guten er 18 mnd no...

og zinksalve synst eg er greit

Skrevet

Jeg klarer, av en eller annen grunn ikke aa lese innleggene i denne traaden, saa jeg dytter den opp litt for aa se om det hjelper. Har Bim hengt seg opp, eller?

Skrevet

Er helt ny her jeg. Mange gode tips å ta med seg. Så tusen takk for det. Jeg synes virkelig det er mange ting man kan få kjøpt men det er vel ikke alt som er nødvendig vil jeg tro:)

Deilig at det finnes en slik side der man kan dele sine tanker.

Skrevet

Bare for å svare på dette med ammeinnlegg. Du kan fint klare deg uten innlegg av papir, men da er det lurt å klippe opp et par gamle t-skjorter eller lakener slik at du har plenty av innlegg. Jeg brukte faktisk ikke papirinnlegg forrige gang, men tror jeg skal kjøpe en pakke denne gang for sikkerhets skyld. Sikkert litt greit å ha hvis du ikke har fått vasket innleggene av bomull/ull og de er skikkelig stive av melk. Jeg var ikke forberedt på at man kan lekke så mye i begynnelsen, så jeg måtte ofte ty til vaskeklutene til snuppa forrige gang når alle andre innlegg var våte eller stive av melk.

Skrevet

Angående klosser for å bygge opp senga - bruk bøker! Fungerer som bare det!

Flanellsbleier som pute/gulpeklut osv den første tida. Helt geniale!

(sniker fra 3. trimester)

Skrevet

Jeg har fått tips om at gasskluter er et must med tanke på mating og gulping, så det har jeg tenkt å kjøpe inn et lager av :o)

Skrevet

Skriver under på dette med flanellsbleier - brukte dem ved amming også jeg hele tiden (mine unger har vært fantastiske til å søle når de har diet...).

Ellers så er stellekommode med badekar tull. Badebaljen til vår er bare brukt et par ganger. Den hadde veldig dum fasong og ungen sitter best i den når han er i stand til å sitte! Bedre å ha en vanlig kommode og en balje oppå (da får du en litt bedre arbeidshøyde også) evt. bruke badekaret.

Skrevet

Når det gjelder bading...jeg anbefaler tummy tub på det varmeste:-) Der kan babyen sitte selv fra starten av, min elsket det... og varmeputer til ammeinnleggene var nok det beste jeg hadde sist:-)

Skrevet

Hvor får man kjøpt flanellsbleier? Finnes de på vanlige butikker som fks Barnas Hus?

Skrevet

En vanlig ammepute er lang og litt mer buet form enn en banan. Du legger den på lårene når du skal amme slik at den ligger rundt hele magen din. Babyen plasseres oppå puta. Hensikten med en ammepute er å få barnets munn på høyden med brystet. Man blir fort sliten i skuldre og armer hvis man skal løfte babyen mens man ammer. Når man tenker på hvor mange timer man ammer i begynnelsen, så kan en god ammepute være en god investering.

For bilde av ammepute i bruk, se: http://mammaogmeg.no/popup_image.php?pID=326&osCsid=42b689dc71e223efa41c80c442f9138e

Dette er ei ganske stor ammepute, de fleste er mindre og hendigere.

Skrevet

Jeg brukte ull innerst og papir utenpå... Det rant gjennom uten papir.... Har ei venninne som gjør akkurat det samme...

Skrevet

Kan nok også finne dt på spar kjøp, men da trolig til en annen pris :-)

Skrevet

hmmm ville tenkt meg to ganger om før jeg kjøpte tummy tub. Babyen SITTER jo faktisk.. og det skal han jo ikke før han har musklene i mage og rygg som trengs til dette... da er det mye bedre med en sånn "hengekøye" du kan ha i badekaret/baljen som babyen ligger på mens du bader han/henne.

Skrevet

Tummy-tub'en blir faktisk anbefalt og brukt på flere sykehus. Er vel ikke akkurat slik at babyen støtter seg selv...bøtta er så trang at babyen har det omtrent som inne i magen. Litt krøllete... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...