liljepike med spire:) Skrevet 23. mars 2007 #1 Skrevet 23. mars 2007 Min lille gutt på 11 mnd. har fått astma. noen andre med små barn med tilsvarende? Vi fikk egentlig veldig dårlig informasjon ang. dette på sjukehuset. vi har hund og katt, tror dere vi burde kvitte oss av med våre firbente familiemedlemmer? han har ikke testet pos. på dyrehår men man vet vel aldri? det er visst ikke sikkert de tester posetivt før litt senere? har vasket rundt hele huset for å bli kvitt mesteparten av alt støv. noen som har erfaring med varmepumpe? er det ikke sånn at det er bra for inneklima? Han har også fått påvist melke og soyaallergi, noen som vet om noen gode oppskrifter eller nettsider med oppskrifter for de med melkeallergi?
Gjest Skrevet 23. mars 2007 #2 Skrevet 23. mars 2007 Kanskje kontakte norges astma og allergiforbund? Ville ha vasket soverommet grundig jeg, uten parfyme i såpa.. (ikke med sitronduft osv.. vet mange reagerer på dette..) Grønnsåpe kanskje? Så ville jeg ha luftet godt.. Og ville nok ikke latt dyra gå inn der.. Har et vennepar som har senket innetemperaturen for at barna skal ha det bedre.. Vet ikke om dette er vits, men.. Kan jo begynne å høre om noen venner er interessert i dyra dersom det skulle bli behov for å gi de bort.. Er bedre det enn å avlive hvertfall. Vet at noen trenger litt tid på å venne seg til tanken på et husdyr, så begynn jakten tidlig.. Er vel alt jeg kan komme med her og nå.. Snakk med fastlegen..?
Gjest Skrevet 23. mars 2007 #3 Skrevet 23. mars 2007 Noen asmatikere reagerer ikke på dyr i det heletatt, så kryss fingrene! Når det kommer til senking av innetemp gir det faktisk bedre inneklima,med ett unntak, dersom dere bor et sted hvor luftfuktigheten er høy. (eks; vi bor i kjellerleil ved fjorden, veldig høy fuktighet) Andre ting er at det lønner seg kanskje å investere i varmepumpe eller luftfrisker.Varmepumpene gir bedre inneklima fordi man da slipper støv som virvles opp av varmeovner etc, samt at i pollensesongen er det lettere å justere temperatur og ha frisk luft uten åpne vinduer. Lykke til,mange barn vokser av seg astmaen sin:)
mamman til nyttårsbarn Skrevet 23. mars 2007 #4 Skrevet 23. mars 2007 Heihei! Jeg har selv mye erfaring med småbarn som har matallergi og i tillegg andre typer allergener. Vi hadde også hund før, men pga veslejentas kontakteksem og matallergi har nå min mor og far overtatt hunden med god effekt. Hun reagerte mer og mer på hund, selv om utslaget på testene var svakt. Små barn med melkeallergi utvikler ofte allergi mot andre typer matvarer, med egg, soya, appelsiner og peanøtter som de vanligste. En sammenheng mellom kumelkallergi og utvikling av inhalant allergi til for eksempel hund, katt og støvmidd, er også påvist. Det første budet for dere er nok dessverre å "kvitte" dere med alle dyr, det er noe dere bare må gjøre - selv om det kan være tøft. Barnets vel er tross alt viktigst her! I valget mellom kjæledyr og vanskelig sykdom må dyr vike. Det er et absolutt krav for å unngå forverring. Her er en side med en god del oppskrifter: http://melkeallergi.wordpress.com/about/ Her kommer et lite utdrag fra en side om allergi, astma og dyr: "Allergi mot dyr er en vanlig årsak til plager og sykdom hos både barn og voksne. Slik allergi hører til de hissigste, så det skal veldig lite til for å utløse og forverre sykdom. Mange familier med atopisk allergi og/eller astma ønsker seg likevel sterkt en katt eller hund, evt kanin, marsvin eller hamster. Det er imidlertid en betydelig risiko ved det. Ved anlegg for atopisk allergi blir en først og fremst allergisk mot det man har hjemme hos seg selv. Men det tar tid å utvikle en ny allergi. Boligen er den aller viktigste arenaen for allergeneksponering. Kjæledyr som holdes inne, er blant de hyppigste årsakene til uttalt ("sint") allergi, særlig vanskelige luftveisallergier og astma. Dette gjelder de aller fleste dyr. Det finnes ingen allergisikre dyr utenom skilpadder og krypdyr (og knapt nok det!). De aktuelle allergenene kommer fra hud, flass, hår og kjertler og blander seg i husstøvet. De har egenskaper som gir gode betingelser for allergiutvikling (sensibilisering) og allergiske reaksjoner. Noen foreldre tror at det kan testes ut på forhånd om barnet deres vil tåle et bestemt slags dyr. Hvis det allerede foreligger allergi mot dyrearten, kan en slik test falle positivt ut, men et negativt resultat forteller intet om hva som kan skje i fremtiden. Det kan være (ukjente) genetiske faktorer som er viktige for om en person blir allergisk mot en bestemt dyreart, men vi kan ikke forutsi noe så lenge vi mangler tester for slikt. http://www.astrazeneca.no/azmedica/lunge/0609_dyr.html Jeg vil nok ikke anbefale varmepumpe pga følgende: luft-til-luft varmepumper blåser opp støv og særlig støv som ligger på steder der det vanligvis ikke blir rengjort hyppig. Det blir mye mer kjemisk aktivt svevestøv som pustes inn. Det forklarer nok det faktum at at det er mange med astma som blir verre der det brukes slik varmepumpe...-sorry! Du kan sjekke ut siden: allergiviten.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå