Gå til innhold

frustrert....kansje jeg er for gammel? (laaangt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg sitter ofte å leser her inne. egentlig burde jeg vel kansje holde meg borte når jeg irriterer meg...eller rettere sagt blir frustrert. jeg forstår jo at mange lurer på mange ting, og det gjør jeg selv også.

men det jeg blir så frustrert over er hvorfor er det så stor forskjell før og nå? joda svaret blir vel forsking og vitenskap. men etter min mening er det ikke bare det, men et salgstriks for deres produkt. selvsagt vil jo de som selger madrasser selge en ny hver gang helst, eller aller helst en ny hver 3 mnd eller noe :-)

men jeg har 3 barn som er født for 19, 18, og 16 år siden. og ikke noen holdt på slik den gangen med alt det farlige. joda krybbedød ble veldig fokusert på da jeg fikk min første. Da MÅTTE barna ligge på siden og på magen, lå de på ryggen kunne det føre til krybbedød. men alle mine lever selv om de lå på magen. selvsagt er det bra de forsker på slike ting.

men når det gjelder alle pillene man MÅ huske på å ta mens man er gravid vil jeg tro at noen av de er salgstriks fra fabrikantene for å selge mer. noe øker hjerneaktiviteten, noen forebygger ditt å datt, noen MÅ du ta for å ikke miste. hva om man ikke tar disse eller har tatt de da? skal man da ha dårlig samvittighet om noe skjer?

jeg vil mere påstå at ungene som ble født for 15 år siden og før den tid er mer oppegående enn ungene nå til dags. jeg har arbeidet en del i barnehage og skole og det blir mer og mer behov for særskilt hjelp til enkeltelever. klart noe er vel levevanene til oss voksne som ikke har tid til barna.

huff dette ble et frustrerende innlegg. men jeg blir jo helt forstyrret av å lese alt jeg bør gjøre og passe på. og så tenker jeg...hva om jeg ikke gjør det som legene eller produsenter annbefaler akkurat nå da? skal jeg ha dårlig samvittighet da?

men jeg trives her inne da, ikek det jeg mente. men jeg tror vi må tenke litt selv også. hva som er best for oss selv og våre barn. før i tiden så viste man jo ikke om hva som var farlig å spise da og da i løpet av svangerskapet.

jeg tror vi får et mer harmonisk og friskt barn om vi slutter å uroe oss og tilsetter for mye tilsettingstoffer, spiser normalt, er rolige i oss selv, og har tid til ungene i fremtiden jeg. og naturlig bakteriaflora er bare sunt å få inn for å forebygge sykdommer :-)

klart jeg også bekymrer meg....og jeg slutter ikke med det fordi om jeg er frustrert over dette :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og nå reiser jeg på UL...fordi jeg er bekymret om morkaka har flytta seg....og ungen har det bra :-)))))

ha en fin dag jenter ;-)

Skrevet

Jeg synes faktisk du høres ut som min egen mor (jeg er 33), hun er negativ og har lite tro på alt det "nye" man får høre i disse dager. Jeg kan ikke annet enn å snakke for meg selv, men jeg leser alt jeg kommer over av info under svangerskapet/generelt om å være foreldre fordi jeg vil ha med meg det nyeste innen forskning og selv vurdere hva jeg synes høres bra og fornuftig ut. Jeg lar meg ikke styre av reklame! Men det er jo ikke det som skjer, men stoler jo på at Helsedirektoratet ikke driver kun reklame?? De går god for at barna får høyere IQ av å bli gitt tran, de ANBEFALER folat de 3 første mnd osv. Tror du virkelig dette er tull? Klart jeg følger anbefalinger som er forsket på, skulle bare mangle.Ønsker jo en best mulig start i livet for babyen! Og at verden går videre og at vi får UL, kan ikke skjønne det skal være så negativt. Ønsker vi ikke i det minste en forberedelse om at noe er galt i svangerskapet istedet for å få "sjokk" etter fødselen?Hvis man skal tenke som du gjør så skulle utviklingen ha stått stille på alle områder de siste 20 årene? Ingen videreutvikling i forskning på kreft, hiv og alle andre sykdommer? Og ja, hvis man er så "steil" at man ikke vil følge anbefalinger som følge av forskning, så kan man godt bebreide seg selv hvis noe er galt med barnet som kommer til verden..

Skrevet

Glemte å tilføye at når min mor gikk gravid med meg fikk hun utskrevet resept fra legen pga kvalme, som min mormor heldigvis fikk frarådet henne å ta. Hadde hun tatt de tablettene hadde jeg mest sannsynlig sittet her med altfor korte armer og ben. Den gang visste ikke legen bedre, men senere forskning har bevist at tablettene førte til alvorlige skader hos foster! Så hva er galt med utviklingen sier nå jeg!

Skrevet

Jeg er enig med MAMMA1! Forskning er bra:)

Klart at det har kommet en del reklame, og alt nytt er ikke bedre! Men, verden går fremover. Når jeg var liten laget man "senger" i bilene når det var ferie, sånn at barna kunne ligge å sove (uten belter, stoler osv) mens foreldrene gjerne satt fremme og røyka. Er det bedre enn sånn det er nå?

Noen ganger er nok sikkerhetsforholdene nå vel hysteriske, men mye nytt er bra :)

Blei litt rotete dette, men det jeg vil frem til er at klart vi må bruke våre egne hoder og tenke på hva vi sjøl tror er bra:) Men vi skal ikke forkaste alt som kommer, fordi alt gikk jo så bra med dem som er født før...(altså oss)

Skrevet

Jeg forstår deg HI godt. Når det gjelder det MAMMA skriver så er ikke forskningen og det helsedirektoratet kommer med helt up to date uansett. Eks.: når det gjelder folat, et b-vitamin, så er det helt riktig at det forebygger ryggmargsbrokk, det de ikke har sett på er at når det gjelder b-vitaminene er de en familie og bør tas sammen, om 5-10 år er det alle b-vitaminer som blir anbefalt. Jeg er enig med HI fordi jeg synes fokuset på dette å få barn og være gravid er for hysterisk. Det viktigste en mor kan gjøre tror jeg er å høre på seg selv, bruke logikk, noe vi altfor ofte blir fratatt i dette opplysningssamfunnet. Det har ingenting med å være negativ. Negativitet kommer heller utfra alt det sykelige fokuset på graviditet. Jeg er gammeldags og tror de små barna i magen blir stresset allerede før de blir født. Mødre som løper rundt og innhenter informasjon og som fjerner seg mer og mer fra seg selv. Det er ikke "ekspertisen" som kan fortelle om du har det bra, det er deg selv! Lykke til alle gravide og ikke gravide sender "stol på dere selv tanker"

Skrevet

Men din viten om B-vit er du sikker på da? Like mye en anbefaling fra din side egentlig det da..

Du skriver at fokuset på å FÅ barn og være gravid er hysterisk, det blir vel en helt annen diskusjon. Du skriver jo at mor må lytte til seg selv, og det er jo det jeg også sier, men det er lov å bruke de 9mnd i sv skapet til å lese om hva som blir anbefalt i ett sv skap og sile det ut info selv. Leser du ikke nyheter til hverdags da, eller får med deg noe av det på tv? Det blir faktisk det samme, det er snakk om å holde seg oppdatert.Å snakke om sykelig fokus på graviditet, det tror jeg faktisk INGEN har, man er generelt bare altoppslukende på det som er helt nytt og noe som man ønsker det aller aller beste for.Vi mødre som er interessert i slik info fjerner oss ikke mer og mer fra oss selv, men vi går faktisk mye dypere inn i oss selv, blir tryggere på våre avgjørelser og slik får faktisk både mor OG barn det bedre!

Skrevet

MAMMA1: Så hvis din mor hadde gjort som deg og hørt på legen og gode forskningsråd, så hadde du sittet her med alvorlige skader?....

Kankje lurt at hun hørt litt på moren sin isteden da ;)

Skrevet

Hallo! Det handler kanskje heller om å få info/råd og SILE ut hva man synes man skal etterfølge?

Skrevet

Det er jo ikke så mange piller man blir anbefalt å ta da. Tran og folat er det forskningen sier. Blir ikke så veldig stressa av det jeg. Mange røykere sier jo også at det har gått bra med babyene deres, og det har det vel, men jeg velger å ikke røyke for det, siden det faktisk er bevist at det kan skade fosteret.

Skrevet

Til HI

Slutt å les allt då. Hvis du ikke vil ha informasjonen hvorfor lese den?????

Jeg synes det er bra at informasjonen finnes for de som vil ha den. De som ikke vil ha den ikke les den.

Skrevet

Hei MAMMA. Jeg er ernæringsterapeut og naturopat det er derfor jeg kan dette om B-vitaminer. Jeg kan endel og det er kanskje grunnen til at jeg kan være så skeptisk til mye av den info som kommer. Har sett hundrevis av eksempler fra pasienter på at når de hører på seg selv så finner den ut av det meste. Det er utrolig mye dere ikke får vite som er velkjent innen forskningsmiljø, ikke bare dette med b-vitaminer. Jeg er en informasjonskilde jeg og, og har brukt mange år på å sile ut hva som er bra eller ikke, men uansett hvordan jeg vender å vrir på det så kommer jeg frem til at man vet best selv. Å høre på generasjonene er ikke dumt, vi er også utstyrt med intuisjon alle sammen og den skal brukes. Jeg tror og holder fast på at hvis vi har ro rundt oss, stoler på oss selv,så er vi de beste eksperter på oss selv og våre barn. Det handler om å ta ansvar. Gode tanker til deg

Skrevet

Før i tiden var kostholdet mye mer variert enn nå, og de fikk mye vitaminer i seg gjennom kosten. Nå er det mye ferdigmat med lite vitaminer i. Så det tror jeg også er en grunn til at de anbefaler mer vitaminer enn de gjorde før. Syns det er fint å få info om slikt. Om man velger å følge det eller ikke får være opp til den enkelte, men informasjon er bra synes jeg.

Skrevet

jeg synes dere alle sammen har gode poenger :) sjøl tar jeg trantabeletter,b-vitaminer og c-vitaminer.Jeg drikker også biola som skal være godt for magen:) Jeg er ikke noe flink til å spise grønnsaker igrunnen og jeg får sår i munnen av å spise frukt:( (noe jeg vet om mange andre som blir plaget med,spes etter å ha spist epler) I hvertfall så føler jeg meg bedre og er mer opplagt enn da jeg ikke tok tilskudd. Jeg synes ikke det er noe stressende å lese råd, men jeg kan forstå de som synes det er det. Jeg har enda ikke giddet å bruke mangfoldig med penger på kremer mot strekkmerker og slikt f.eks. Jeg hadde syntes det var helt fantastisk om der var en krem som var 100% effektiv, men det garanterer ikke noen kremer. Jeg synes det er flott at det blir forsket for å utvikle noe bedre likevel:) Vi må ikke nødvendigvis la oss styre eller stresse av alt vi leser, men vi skal være glad for at der er forskere som vil hjelpe oss. Det får være opp til den enkelte hva som skal tas til seg, for det er den enkeltes kropp. Gjør det som føles best for dere,barnet har det nok godt hos dere men dere må jo ha det godt med dere selv også;)viktig;)

Skrevet

er enig me Podicat me d hun skriver..

synes forskning er bra.. og er bra d finnes informasjon og veiledning til de som trenger d.. men synes at d må være opp til hver enkelt om man vil bruke den informasjonen..

men synes selv at mye av informasjonen er unødvendig og at d man må være litt oppegående for å ikke svelge alt rådt.. for d er mye de prakker på oss som er unødvendig..

mener man bør leve så nromalt som muligt selv om man er gravid.. spiser man vitamintilskudd til vanligt bør man spise d i graviditeten oxo..

har selv spist omega 3 nesten hele sv.skapet man spiste d før jeg ble gravid også..

Skrevet

Jeg kan godt si meg litt enig med HI. Jeg synes det er litt hysteri at søsken ikke skal kunne dele madrass, fordi det kan øke sjansen for krybbedød. At man ikke skal kunne bruke skumgummimadrass. Nr 1 lå på samme madrass som jeg gjorde da jeg var liten, og 5 andre før ham.

Setter selv pris på forskning, ønsker jo det beste for gullet mitt, men av og til blir det litt mye . Og da mener jeg slike ting som at sanden i sandkassen MÅ være sånn og sånn. Trodde sand var sand jeg. Nei da, sanden skal være EU godkjent. Ungene kan ikke få syltetøy i barnehagen fordi det har for mye sukker. Det er mye positivt også, slik som at det er reflek på regntøy, det er blitt populært å bruke refleksvest osv....

Tok folat de 3 første mnd i svangerskapet, holder meg borte fra røyk og alkohol, -selv om jeg skulle gitt mye for et glass rødvin akkurat nå.

Skrevet

Til hovedinnlegger: Hvilke piller er det man MÅ ta for å ikke miste? Har aldri hørt om det jeg, og jeg er mye inne på nettet.

Skrevet

Må si jeg blir litt provosert over hovedinnlegger!!Hvor hadde vi egentlig vært uten forskning..?d er jo d jeg vil kalle utvikling!!på 60 tallet anbefalte mange leger å røyke mentolsigaretter fori d var bra for halsen!!halloooo!!!..

Må damene her inne litt mere kreditt enn som så,vi er oppegående nok til og se forskell på madrassreklame og viktige omega3 fettsyrer!

Skrevet

Altså :-)

jeg har ikke sagt at jeg mener alt er tull heller. det jeg mente at vi blir for hysteriske, og det blir forsket på noe nytt hele tiden, og som førstegangsforeldre blir man jo vel helt surrete av all innformasjon. jeg mener det er vel og bra med forskning og alt de kan gjøre for å redde barn og hjelpe en gravid kvinne som sliter med å fø frem barn.

det eneste jeg mener er at det blir for mye fokusert på alt man IKKE skal og alt man SKAL.

skal man da ha dårlig samvittighet om man glemmer å gjøre alt som blir annbefalt? jeg mener heller ikke at alt man ble fortalt før og enda før det igjen er bedre nei. og jeg mener ikke at det er tull med sikring i bilen og nei til alkohol og tobakk.

men det jeg mente er at vi blir for stressa av alle ting kansje, og fokuset går på andre ting enn å slappe av (meg selv også deriblant) barna i magen vår merker jo sinnstillstanden våres. :-)

men jeg sier ikke det er ene og alene våres egne feil...derfor jeg blir så frustrert over så mye innformasjon. til og med jormødrene er frustrert over dette. vi engster oss for mye mener de, vi leser for mye. men jeg også leser og engster meg, for innformasjonen og lysten til å finne ut ting er der blandt oss alle.

og spørsmålet om piller for å ikke miste var jo kansje satt litt på spissen da...ikke bokstavelig ment. men det er jo hostesaft og alle mulige kjerringråd for å få egget til å feste seg først. og så blir man gravid og man får noe for å holde slimhinnene slik at egget holder seg der... det jeg tenkte på. og jeg hadde også fulgt dette om jeg hadde problemer... aslt gjør man jo for å få et lite barn :-)

var ikke for å kritisere noen jeg skrev...kun i frustrasjon. og jada jeg har også engstet meg masse dette svangerskapet.

men det er en ting som er verre enn andre ting dyns jeg. spørsmålet om man skal sitte å lete etter skyld om noe skjer, en feil oppstår før eller etter fødselen.? derfor er det skummelt. ting kan faktisk skje om man så følger alle "forhåndsreglene".

Skrevet

hei HI, synes du har masse gode poenger jeg:) En graviditet er en påkjenning om vi tenker veldig mye på at vi har ansvaret for et annet liv og vi vil gjøre det best mulig for det. Men vi kvinner har nå en gang klart å bære frem friske barn i all tid uten at mange forskere har sagt hva som er viktig å gjøre og ikke gjøre. Vi har rett og slett tatt de tingene der på gefilen og det får vi bare fortsette med den dag i dag når vi får råd fra "ekspertene" ;) det er kjempeviktig at vi har forskere og vi hadde ikke hatt alt vi har i dagens samfunn uten at noen har måttet ta skippertak og virkelig jobbet med å finne ut av ting. Men vi får ta enkelte ting med en klype salt eller rett og slett gjøre det vi føler er best for oss selv og vårt velvære. Barna våre har det nok godt i oss de, uansett hvor nervøse vi blir for å gjøre noe galt underveis:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...