Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Du skriver at dere praktiserer samsoving med barna deres, og da har jeg noen spørsmål jeg lurer på om du kunne svare på:-)

Vi samsover også (alle sover på samme rom og eldstesnuppa (på 2 år) sover mesteparten av tida i egen seng, men får selvsagt komme opp i store-senga.

Min yngste på 7 mnd gjør også det (sover i store-senga), og det er da jeg lurer: Det er jo mye snakk om krybbedød og de fleste mener jo at ungene IKKE skal ligge hos foreldrene, er det "trygt" å ha så små babyer i seng med oss? (Jeg fullammer henne enda, så nattmåltidene er mange i antall nå, derfor praktisk også å ha henne der)

Lurer også på om du har noen nettsider å anbefale om dette?

Selv er jeg av den oppfatningen at jeg prøver å motivere til å sove i egen seng(med store-snuppa)UTEN tvang, men er behovet for å komme over til store-senga er de alltid velkomne!! Tror de blir mer glad i senga når de vet at de kan komme opp i dobbeltsenga når som helst og få trøst, kos og nærhet.

Blir glad hvis du ser dette og gidder å svare:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fjummsi svarer sikkert også, men siden vi også samsover tillater jeg meg å svare litt ;)

Her er en link hentet fra siden til Foreningen uventet barnedød: http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/909D7EE50827D344C1256DC5003E745B?OpenDocument

Sikker samsoving innebærer at:

- ingen av foreldrene røyker

- foreldre og barn er friske

- foreldrene ikke er påvirket av alkohol/rusmidler

- barnet har egen dyne

- sengen er stor nok for alle, og madrassen er fast (ikke vannseng f.eks)

Finnes forresten mye nyttig info på www.toogto.com, men mulig du må registrere deg der for å få tilgang nå...

Skrevet

Her er en link til: http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=109116

"I perioden 1998-2003 registrerte forskerne at 17 av 23 krybbedødsofre under to måneders alder døde i en samsovingssituasjon. Til sammen 13 av de 17 sov sammen med en forelder som røykte."

Det var et utdrag - altså hoveddelen av de som døde i krybbedød i samsovingssituasjoner - gjorde det fordi det ikke var TRYGGE situasjoner. 5 døde i egen seng, 17 i samsoving med røykende foreldre, 4 i samsovig uten røykende foreldre. Det er altså de under 8 uker... Hvordan de ut fra det kan trekke konklusjonen at det er farlig for de under 8 uker er meg en gåte - kriteriene for trygg samsoving er jo ikke oppfylt.

Skrevet

Tusen takk for linker og svar, både vertigo og fjummsi!

Heldigvis er det bare ikke-røykere her hos oss iallefall:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...